دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 تير 1395 - 12:21

جایزه 33 میلیون تومانی برای برگزیدگان جشنواره فیلم کوتاه در بخش کتاب

تفاهم‌نامه همکاری میان خانه کتاب و انجمن سینمای جوان که پررنگ شدن بخش کتاب در جشنواره فیلم کوتاه تهران و تعامل بیشتر سینماگران و نویسندگان از جمله اهداف و مواد آن است، امضا شد.
کد خبر : 102401

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا نشست خبری «امضای تفاهم‌نامه همکاری میان خانه کتاب و انجمن سینمای جوان» صبح امروز یکشنبه 27 تیرماه در سرای اهل قلم برگزار شد.


مجید غلامی‌جلیسه مدیرعامل خانه کتاب در این نشست با اشاره به اثر بخشی تعامل عرصه کتاب و سینما گفت: هم سینما می‌تواند نقش زیادی در توسعه کتاب‌خوانی داشته باشد و هم کتاب می‌تواند در رونق‌بخشی به سینمای ایران مؤثر باشد.


وی ادامه داد: سال گذشته به همت انجمن سینمای جوان موضوع کتاب را به جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اضافه کردیم که طی این اقدام 8 فیلم اقتباسی در این جشنواره به نمایش گذاشته شد و از برگزیدگان تقدیر به عمل آمد.


وی ضمن بیان این مطلب که سرمایه‌گذاری کتاب در حوزه سینما و کمک به نسل جوان فیلم‌ساز از دغدغه‌های موجود است، اظهار داشت: با تفاهم‌نامه امسال سعی داریم این کار را با برنامه‌ریزی‌های بیشتری پیگیری کنیم و امیدواریم با همکاری تشکل‌های نشر و انجمن‌های موجود در عرصه نویسندگی و ادبیات شاهد اتفاق‌های خوبی باشیم.


مدیرعامل خانه کتاب افزود: مطابق با برنامه‌ریزی‌های انجام شده روز 19 آبان به عنوان روز کتاب و سینما در سی و سومین فیلم کوتاه تهران انتخاب شده که در این روز برنامه‌های مختلفی خواهیم داشت از جمله اینکه از چهره‌های پیشکسوت عرصه سینما و ادبیات تجلیل خواهیم کرد. همچنین برگزاری نمایشگاه کتاب و سینما به صورت همزمان اقدام دیگری در این جشنواره خواهد بود.


وی خاطر نشان کرد: حمایت از فیلم‌هایی که با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی ساخته می‌شوند رویکرد اصلی ما است و امیدواریم در جشنواره پیش‌رو شاهد نمود و بروز پیدا کردن این اتفاق در ساخته‌های سینمایی که بعد از جشنواره نیز در هفته کتاب به نمایش گذاشته می‌شوند باشند.


غلامی‌جلیسه همچنین درباره جایزه برگزیدگان این جشنواره در بخش کتاب توضیح داد: اختصاص جایزه بزرگ کتاب در جشنواره فیلم کوتاه تهران نشان از اهمیت ما به این موضوع دارد آنچنان که مبلغ 33 میلیون تومان برای این بخش از جشنواره در نظر گرفته شده که نفر اول 15 میلیون تومان جایزه دریافت می‌کند.


وی یادآور شد: همچنین طبق تفاهم‌نامه‌ای که با انجمن سینمای جوان منعقد می‌کنیم، انجمن باید حدود 11- 12 فیلم را با محوریت کتاب تولید کند و ما نیز ساخت 5 فیلم را در شهرهایی مانند قم، رشت، اصفهان، مشهد و تهران در نظر داریم.


فرید فرخنده کیش رئیس انجمن سینمای جوان نیز در این مراسم ضمن ابراز خوشحالی از سر و سامان گرفتن موضوع اقتباس در تعامل با خانه کتاب گفت: هرجا سینما به ادبیات ایرانی و اسلامی ورود پیدا کرده و از آن بهره‌مند شده موفق‌تر بوده است و امیدواریم جوانان فیلم‌ساز استفاده‌های بیشتر و وسیع‌تری از آثار ادبی داشته باشند.


وی افزود: ما امسال در جشنواره سی و سومین فیلم کوتاه تهران سازوکار منظم‌تری برای بخش کتاب داریم؛ بخشی که اگرچه به عنوان بخش جنبی نامگذاری شده اما برای ما بسیار مهم است و به همین دلیل مدیریت این بخش به فرد خاصی سپرده شده است.


فرخنده کیش ضمن بیان این مطلب که در نظر گرفتن جوایز در این بخش بیانگر اهمیت اقتباس در این جشنواره است، ادامه داد: خوشبختانه در دوره اخیر به دلیل مدیریت خانه کتاب که تعصب ویژه‌ای روی موضوع کتاب دارد اتفاق‌های خوبی را شاهد بودیم که البته امیدواریم این اتفاق مانند بسیاری از جریان‌سازی‌های فرهنگی در دراز مدت دچار تغییر و تعلل نشود و زمینه تقویت پاشنه آشیل سینما که همان فیلم‌نامه است را فراهم نماید.


وی یادآور شد: نگاه ما در این تعامل استفاده از گنجینه گران‌قدر کتاب است. به هر حال مجموعه‌ها و کتاب‌های متعددی در کشور منتشر شده که سینماگران در دسترسی به آنها دچارمشکلاتی هستند که این مشکلات با هماهنگی خانه کتاب حل می‌شود.


وی ادامه داد: ما در انجمن سینمای جوان نشست‌های فرهنگی مختلفی داریم که امیدواریم بعد از عقد این تفاهم‌نامه با کمک خانه کتاب سرو شکل غنی‌تری به خود بگیرد و حضور نویسندگان در این نشست‌ها به سینماگران جوان در موضوع اقتباس کمک کند.


رئیس انجمن سینمای جوان درباره چگونگی نوآوری در بخش جنبی کتاب در جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: چون این بحث، بحثی تخصصی است چینش داوران و تعیین معیارها و داوری‌ها را به خانه کتاب و کارشناسان آن سپرده‌ایم و ما بیشتر نقش حمایت کننده را خواهیم داشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب