دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 تير 1395 - 11:08
دکتر میرزاده در جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان:

توسعه کیفی واحدها بر محور جذب استادان توانمند است / دانشگاه‌های بخش خصوصی باید مورد حمایت دولت قرار گیرند

یازدهمین جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان با حضور دکتر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، دکتر محمدمهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی، دکتر سیدمحمد حسینی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر بابک آل طه، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان و سایر اعضا برگزار شد.
کد خبر : 102342

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه با مثبت خواندن اقدامات رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان گفت: «اقدامات بسیار مفیدی در واحدهای سطح استان انجام شده است و این موضوع نشان‌دهنده این است که تفویض اختیار می‌تواند بسیار موثر باشد. البته ریشه این تفویض اختیار به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم تشکیل هیات‌های امنای استانی برمی‌گردد که تصمیم بسیار خوبی بود.»


میرزاده گفت: «بسیار خوشحالم که مدیران دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌ها موثر هستند و دلسوزانه و جدی امور را پیگیری می‌کنند. خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان موفقیت‌های خوبی در اغلب حوزه‌ها مانند جذب هیات علمی جدید، ایجاد رشته‌ها و... داشته است که سرمایه خوبی برای دانشگاه است.»


او افزود: «اهمیت موفقیت واحد کرمان وقتی روشن می‌شود که بدانیم این واحد 106 رقیب در سطح استان دارد و ما بسیار خوشحالیم؛ چراکه هرچقدر این رقبا بیشتر باشند، دانشگاه آزاد اسلامی برای جاذبه بیشتر دانشگاه و توسعه علمی بیشتر تلاش مضاعف می‌کند.»


توسعه کیفی واحدها بر محور جذب استادان توانمند است


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر توسعه کیفی واحدها با محوریت جذب استادان توانمند تاکید کرد و از روسای واحدهای استان کرمان خواست در این زمینه با جدیت عمل کنند.


میرزاده گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی در گذشته 53درصد بار آموزش عالی را بر دوش داشت اما ‌امروز این میزان به 37درصد رسیده است؛ چراکه علاوه بر 2هزار و 300 رقیب برای دانشگاه آزاد اسلامی، جمعیت دانشجویی نیز کاهش پیدا کرده است و ما باید از طریق توسعه اقتصاد دانش‌بنیان قسمتی از هزینه‌های دانشگاه را تامین کنیم.»


میزان اندوخته‌های مثبت دانشگاه افزایش پیدا کرده است


او گفت: «خوشبختانه در سال 94 تراز مالی دانشگاه همانند سال 93 مثبت بوده است. خوشحالم اعلام کنم میزان اندوخته‌های مثبت دانشگاه افزایش پیدا کرده است که این افزایش صرف تکمیل طرح‌های عمرانی دانشگاه شده است.»


میرزاده به طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی دانشگاه اشاره کرد و گفت:‌ «از 2 میلیون و 500هزار مترمربع طرح عمرانی نیمه‌تمام، یک میلیون و 800هزار مترمربع آن به اتمام رسیده است و مابقی در امسال و سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و پس از آن، ما هیچ طرح عمرانی ناتمام بالای 30درصد نداریم.»


او به برنامه‌های استراتژیک دانشگاه برای بقا و اثربخشی خود در توسعه اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: «این برنامه به تصویب هیات امنای استان‌ها و هیات امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی رسیده است و براساس دو برش 95 تا 99 و 1400 تا 1404 پیش می‌رود و به شکل برنامه آمایش دانشگاه آزاد اسلامی در 31 برش استان، در دستور کار ستاد نقشه جامع علمی کشور است.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «مایه خوشحالی است که در استان کرمان مراکز رشد و شهرک‌های شفا وجود دارند. طرح شهرک شفا یک برنامه‌ریزی درازمدت 10ساله است که اثربخشی دانشگاه را افزایش می‌دهد و از این بابت از دکتر آل طه و همکاران ایشان بسیار تشکر می‌کنم.»


راه‌اندازی بیمارستان با مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت بهداشت و درمان


میرزاده از راه‌اندازی بیمارستانی با مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت بهداشت و درمان خبر داد و گفت: «خوشبختانه مقرر شده است یک بیمارستان 200تخت‌خوابی در استان کرمان ساخته شود. این بیمارستان برای آموزش پزشکی استان به شدت موردنیاز منطقه است و ان‌شاءالله عملیات اجرایی آن با همکاری و مشارکت وزارت بهداشت و درمان، استانداری کرمان و خیّران شروع می‌شود.»


او از روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان خواست کمک‌های خیّران را برای ساخت این بیمارستان جذب کنند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «شاخص پیشرفت در دانشگاه آزاد اسلامی به افزایش تعداد دانشجویان نیست بلکه شاخص پیشرفت در دانشگاه به این است که تاثیرات دانشگاه در توسعه تحصیلات تکمیلی به چه میزان است و ما در این زمینه بسیار تلاش می‌کنیم.»


میرزاده گفت: «براساس برنامه سند چشم‌انداز باید در سال 1404 حدود 30درصد دانشجویان کشور دارای تحصیلات‌تکمیلی باشند. خوشبختانه در استان کرمان این میزان 39درصد است. یعنی 39درصد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در استان کرمان، در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند که ذخیره بسیار بالایی برای استان است.»


او گفت: «دانشگاه‌های بخش خصوصی باید مورد حمایت دولت قرار گیرند تا به توسعه همه‌جانبه کشور کمک کنند.»


تصویب دو طرح دانش‌بنیان در جلسه هیات امنای استان کرمان


همچنین در یازدهمین جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان، پس از ارائه گزارشی از وضع فعلی مراکز آموزشی بهرمان و کوه‌بنان، مقرر شد این مراکز به فعالیت خود به عنوان «مرکز» ادامه دهد و برای جذب هیات علمی در مناطق محروم استان کرمان، مصوب شد با تأیید دبیر استان و معاون برنامه‌ریزی دانشگاه، ضریب جذب اعضای هیات علمی افزایش یابد.


در این جلسه با پیشنهاد واحد کرمان مبنی بر راه‌اندازی پردیس بین‌الملل ماهان زیرنظر واحد کرمان، در صورت دریافت مجوز از شورای بین‌الملل دانشگاه موافقت شد. همچنین طرح اقتصادی و دانش‌بنیان واحد بافت با عنوان «استفاده از مولد تولید همزمان برق و حرارت CHP» مطرح و با کلیات این طرح با رعایت مقررات موافقت شد.


در ادامه، اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان با طرح اقتصادی و دانش‌بنیان واحد انار با عنوان «پروژه فروآلیاژ» مشروط به رعایت مقررات موافقت کردند و نیز با دریافت تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت بانک ملی ایران برای پروژه ساختمان تجاری و اداری خیابان جهاد، طرح شفا و تکمیل ساختمان دانشکده هنر و معماری موافقت شد.


در پایان جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تبدیل حکم وحید خطیبی، سرپرست وارد بردسیر و حمید سرحدی، سرپرست واحد بم به ریاست موافقت شد.


در ابتدای این جلسه دکتر آل طه، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان، گزارشی از عملکرد واحدهای سطح استان از جمله تعداد دانشجو، تعداد دانشجوی تحصیلات تکمیلی، تعداد اعضای هیات علمی، نسبت اعضای هیات علمی به دانشجو، تعداد اعضای هیات علمی جذب شده، وضعیت مراکز رشد، وضعیت طرح شفا، وضعیت طرح‌های عمرانی، طرح‌های ماندگار فرهنگی و ... ارائه کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته