دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

افزایش 48 درصدی ارزش معاملات بورس تهران در هفته گذشته به نسبت هفته ماقبل

در هفته گذشته و در میان صندوق­‌های سرمایه‌­گذاری قابل معامله در بورس، قیمت صندوق تجارت شاخص کاردان با رشد 2.8 درصدی بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داد.
کد خبر : 102330

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از سنا، بر اساس گزارش هفتگی بررسی بازارها که هر هفته توسط مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران تهیه و منتشر می­شود، در هفته منتهی به بیست و سوم تیر ماه سال جاری،شاخص کل (ارزش وزنی) بورس اوراق بهادار تهران 0.4درصد، شاخص کل (هم وزن) 0.7 درصد و شاخص­های قیمت (ارزش وزنی و هم وزن) 0.9 درصد نسبت به پایان هفته قبل کاهش داشته اند.


این در حالی است که از ابتدای سال تا بیست و سوم تیر ماه، شاخص کل (ارزش وزنی) افت 8 درصدی را تجربه کرده است و شاخص کل ­هم وزن رشد 2.1 درصدی را از آن خود کرده است. اختلاف بازدهی بین شاخص ارزش وزنی و شاخص هم وزن حاکی از عملکرد بهتر شرکت­‌های متوسط و کوچکتر در مقایسه با شرکت‌های بزرگ بورس اوراق بهادار تهران است.


در هفته گذشته شاخص فرابورس ایران 2.1 درصد، قیمت سکه بهار آزادی 0.4 درصد و قیمت یورو مبادله ­ای 0.3 درصد افت و قیمت دلار مبادله ­ای 0.2 درصد رشد داشته است.


مطابق گزارش یادشده که به بررسی عملکرد بورس تهران، فرابورس ایران، 17 شاخص معتبر بورس­ های خارجی، قیمت ارز و سکه، قیمت جهانی فلزات اساسی و نفت پرداخته، در هفته گذشته، حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته قبل با رشد چشمگیر مواجه بوده و به ترتیب 24 و 48 درصد افزایش پیدا کرده است.


صنعت خودرو و ساخت قطعات به تنهایی بیش از 41 درصد از حجم معاملات هفتگی را به خود اختصاص داده است. بعد از این صنعت، بانک­ها و موسسات اعتباری و فلزات اساسی به ترتیب با 12.4 و 6.2 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.


بر این اساس در هفته منتهی به بیست و سوم تیر ماه سال 1395 صنعت دباغی، پرداخت چرم و ساخت انواع پاپوش با بازدهی 5.5 درصد مثبت، در صدر صنایع بورسی قرار گرفت. در مدت مشابه صنعت ابزار پزشکی، اپتیکی و اندازه­ گیری با افت 10.5 درصدی، بیشترین افت را تجربه کرد. در میان شرکت­‌ها در هفته گذشته، چینی ایران با 20.5 درصد مثبت و نیرو محرکه با 13.1درصد منفی، به ترتیب بیشترین و کمترین بازدهی را داشته ­اند.


مطابق این گزارش در هفته گذشته و در میان صندوق­‌های سرمایه ­گذاری قابل معامله در بورس اوراق بهادار تهران، قیمت صندوق تجارت شاخص کاردان با رشد 2.8 درصدی، بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داد. در مدت مشابه در میان این نهادهای مالی از نظر تغییرات ارزش خالص دارایی (NAV)، صندوق سپهر اندیشه نوین با 0.2 درصد افزایش، بیشترین افزایش ارزش خالص دارایی­ های را از آن خود کرده است.


بر اساس گزارش یاد شده و در میان شاخص بورس­ های معتبر جهانی نیز در هفته گذشته شاخص بورس اسپانیا (IBEX35) با رشد 6.9 درصدی، بیشترین بازدهی و شاخص بورس تهران (TEDPIX) با افت 0.4درصدی، کمترین بازدهی را به خود اختصاص داده ­اند.


در 30 روز منتهی به بیست و سوم تیر ماه سال 1395 و در بازارهای جهانی، قیمت تمامی فلزات اساسی با افزایش همراه بوده و در این میان قیمت نقره با 16.8 درصد افزایش،بیشترین افزایش قیمت و آلومینیوم با 4.4 درصد افزایش، کمترین افزایش قیمت را داشته است.


مطابق گزارش یاد شده از ابتدای سال تا پایان بیست و سوم تیر ماه سال جاری، قیمت انواع نفت با افزایش همراه بوده است و قیمت نفت وست تگزاس، برنت و اپک به ترتیب 16، 15 و 25 درصد افزایش پیدا کرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته