دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مرگ «زوج ناجور» نیل سایمون

جین سکز، بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر که به ویژه به عنوان همکار نیل سایمون در اجرای آثار صحنه‌ای و سینمایی او شهرت داشت، یکشنبه در نیویورک درگذشت.
کد خبر : 10222

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، جین سکز بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما و برنده سه جایزه تونی روز یکشنبه در خانه‌اش در ایست همپتون نیویورک از دنیا رفت. وی هنگام مرگ 93 سال داشت.


به گزارش نیویورک تایمز، جین سکز به علت ابتلا به ذات‌الریه چشم از جهان فروبست و همسر وی، کارن خبر درگذشت او را اعلام کرد.


جین سکز با نام اصلی ژان مایکل سکز در سال 1921 در نیویورک متولد شد. بود وی بعد از تحصیل در دانشگاه کرنل به کارگاه هنرهای دراماتیک نیوسکول در نیویورک رفت و درس‌های اروین پیسکاتور، کارگردان برجسته آلمانی را در آنجا فرا گرفت.


اولین اثرش را به عنوان کارگردان تئاتر در برادوی در سال 1963 روی صحنه برد که نمایشنامه‌ای از جوزف استاین با عنوان «با خنده وارد شوید» بود. جین سکز «عاقبت عشاق سینه‌چاک»، «پابرهنه در پارک»، «زوج ناجور» و «خاطرات ساحل برایتن» نیل سایمون (نمایشنامه‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی متولد 1927 در برانکس نیویورک) را جلوی دوربین برد و رابطه جین سکز با نیل سایمون هنگام کار روی اقتباس موزیکال صحنه‌ای از فیلم «دختر خداحافظی» (1977 به کارگردانی هربرت راس) که در برادوی شکست خورد، شکرآب شد و گرچه آن دو بعداً آشتی کردند، اما رابطه حرفه‌ای آنها هرگز بهبود نیافت.


جین سکز برنده سه جایزه تونی کارگردانی (در سال‌های 1977، 1983 و 1985) شد و 9 بار دیگر نیز به عنوان کارگردان نامزد این جایزه بود. سکز همچنین به عنوان بازیگر در فیلم‌هایی مانند «هیچکس احمق نیست» (1994) رابرت بنتون در کنار پل نیومن، جسیکا تندی، بروس ویلیس و ملانی گریفیث و «ساختارشکنی هری» (1997) وودی آلن حضور داشت. دو بازیگر زن فیلم‌های او، میلدرد ناتویک بازیگر نقش مکمل فیلم «پابرهنه در پارک» (1967) و گلدی هاون بازیگر نقش مکمل «گل کاکتوس» (1969) نامزد جایزه اسکار شدند که گلدی هاون برای این فیلم جایزه اسکار ( و همچنین گلدن گلوب) را دریافت کرد.


گزارش از: ساسان گلفر



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته