اولویت‌بندی سختگیرانه طرح‌های عمرانی در بودجه ۱۴۰۵؛ تمرکز دولت بر پروژه‌های حیاتی و ایمنی جاده‌ها

رئیس امور حمل‌ونقل، عمران شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه با تشریح لایحه بودجه ۱۴۰۵ اعلام کرد که دولت با توجه به محدودیت شدید منابع، سیاست اولویت‌بندی طرح‌های عمرانی را تشدید کرده و با تمرکز بر پروژه‌های حیاتی، ایمنی جاده‌ها و کریدور‌های ترانزیتی، رشد اعتبارات طرح‌های اولویت‌دار را به بیش از ۱۳۰ درصد رسانده است.

به گزارش خبرگزاری آنا؛ سعید جغتایی در نشست خبری تشریح لایحه بودجه ۱۴۰۵ کل کشور با بیان اینکه دولت اولویت‌بندی طرح‌های عمرانی را برای سال آینده تشدید کرده است، گفت: در خصوص اعتبارات عمرانی و اینکه رشد آنها صفر درصد بوده، همه دوستان از بیماری مزمن طراحی عمرانی آگاه هستند. ما تعداد بسیار زیادی طرح عمرانی تعریف کرده‌ایم و تقریباً به همه آنها به‌صورت قطره‌چکانی تخصیص اعتبار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه این اعتبارات عمدتاً صرف نگه‌داری وضع موجود، تجهیز کارگاه و موارد مشابه می‌شود، افزود: متأسفانه تعدد طرح‌های عمرانی باعث شده منابع موجود ما اثربخشی لازم را نداشته باشند و در جای درست خود ننشینند. البته همیشه محدودیت‌ها موجب افزایش خلاقیت می‌شود. در سال ۱۴۰۵ این تصمیم به‌صورت جدی‌تر اتخاذ شد، هرچند در سال ۱۴۰۴ نیز گام بلندی در این مسیر برداشته شده بود.

جغتایی افزود: در این راستا، طرح‌هایی که اهمیت کمتری داشتند و منابع موجود اساساً پاسخگوی تکمیل آنها نبود، تقریباً متوقف شدند یا اعتبارات حداقلی به آنها تخصیص یافت. این سیاست در سال ۱۴۰۵ تشدید شد. با توجه به اینکه منابع موجود، حدود ۶ همت است، طبیعتاً این میزان فقط برای تکمیل تعداد محدودی از طرح‌ها کفایت می‌کند.

رئیس امور حمل و نقل، عمران شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار داشت: در سال ۱۴۰۵ تمرکز ما بر پروژه‌های دارای اهمیت بالاتر است؛ برای مثال در حوزه حمل‌ونقل، با توجه به منابع موجود و نیاز این پروژه‌ها، اگر بخواهیم همه طرح‌هایی که تعریف شده‌اند، مجوز گرفته‌اند، کلنگ خورده‌اند و شروع شده‌اند را فقط با همین منابع تکمیل کنیم، بیش از ۱۰۰ سال زمان خواهد برد؛ بنابراین یا باید منابع را افزایش دهیم یا ناچاریم برخی از این طرح‌ها را فعلاً متوقف کنیم. در شرایط فعلی و با منابع محدود، اولویت‌بندی اجتناب‌ناپذیر است.

جغتایی گفت: در شبکه حمل‌ونقل کشور، به‌ویژه بخش جاده‌ای، در یک سال اخیر بررسی‌های دقیقی انجام شد؛ از جمله توجه به پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها، ماهیت شبکه‌ای حمل‌ونقل و لزوم تمرکز بر گلوگاه‌ها. بر اساس این بررسی‌ها، طرح‌های اولویت‌دار مشخص و ستاره‌دار شدند.

وی افزود: نکته مهم این است که با وجود آنکه رشد کلی بودجه عمرانی تقریباً صفر بوده، اعتبارات این پروژه‌های اولویت‌دار بیش از ۱۳۰ درصد رشد داشته است. ان‌شاءالله در سال ۱۴۰۵ و با تحقق تخصیص‌ها، شاهد بهره‌برداری از طرح‌های خوب عمرانی خواهیم بود. کمااینکه امسال نیز تا پایان سال، بیش از هزار کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به بهره‌برداری خواهد رسید.

برای نخستین بار در بودجه سال ۱۴۰۵، جدول اعتبارات ایمنی درج کردیم

رئیس امور حمل و نقل، عمران شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: ابتکار دیگری که باز در همین منابع محدود اتفاق افتاد به موضوع ایمنی باز می‌گردد؛ اولین چیزی که هم مسئولان و هم مردم پیگیرند بحث تلفات جاده‌ای هست ما اولین بار در بودجه سال ۱۴۰۵، جدول اعتبارات ایمنی درج کردیم.

جغتایی اظهار داشت: قبلا منابعی برای ایمنی در بخش وزارت راه یک بخش در حوزه پلیس راهور یک بخش در حوزه اورژانس و هلال احمر و جا‌های مختلف بود ولی، چون پراکنده بود خیلی قابلیت مدیریت نظارت نداشت برای اولین بار ما این جدول را درج کردیم و منابع را تقریبا ۹۲ درصد رشد دادیم.

وی افزود: در سال ۱۴۰۵ یک برنامه ایمنی که دولت تدوین کرده است که بتوانیم در پنج سال، سالی ۲۰ درصد تلفات جاده‌ای را کم کنیم، زیرا یک کشته هم حتی زیاد است.

جغتایی با تاکید بر اینکه طرح‌های حمل و نقل ریلی اعتبارات زیادی برای بهره‌برداری می‌خواهند، گفت: کشور ما در چهارراه ترانزیتی منطقه و جهان است؛ همچنین با توجه به اتفاقات اخیری که در منطقه در خال رخ دادن است؛ تلاش کردیم که در حوزه کریدور‌ها آن کریدور‌هایی که کمک به ترانزیت کشور می‌کند را اجرایی کنیم.

این مسئول در سازمان برنامه و بودجه کشور یادآور شد: درآمد ترانزیت ریلی چهار برابر حمل و نقل داخلی هست و اولویت زیادی دارد به جز این ۶۰۰ همت عمرانی، ما اعتبارات استجازه مقام معظم رهبری برای حمل و نقل ریلی که در سال ۱۴۰۴ حدود ۸۰ همت بود در سال ۱۴۰۵ توی جدول، به ۱۸۶ همت افزایش پیدا کرده است کما اینکه تا پایان خرداد سال بعد شاید طرح چابهار زاهدان به بهره‌برداری برسد.

۱۳ همت اعتبار برای مشارکت در ساخت آزادراه‌ها

رئیس امور حمل و نقل، عمران شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه به مشارکت بخش خصوصی در تکمیل طرح‌های عمرانی نیاز داریم، گفت: در بودجه سال آینده ۱۳ همت اعتبار مشارکت ساخت آزادراه دیده‌ایم که قانون بودجه ۱۴۰۴ هم این موضوع دیده شده است.

جغتایی گفت: تا دو سه سال پیش کسی علاقمند به مشارکت در ساخت آزادراه نبود الان رقابت برای مشارکت بسیار بالا رفته است در حوزه ریلی هم بخش خصوصی آماده مشارکت است مثلاً برای ساخت راه آهن سیرجان - کرمان ۶۰ درصد بخش خصوصی و ۴۰ درصد دولت سرمایه‌گذاری کرده است که در مسیر بافق - سنگان نیز این مشارکت وجود دارد.

وی با یادآوری اینکه مهمتر از رشد منابع طرح‌های عمرانی، تکمیل اجرای پروژه‌هاست که بتوانیم هرجا سرمایه‌گذاری می‌کنیم ظرف ۲ تا ۳ سال به بهره‌برداری برسانیم، افزود: این سیاست در جداول بودجه ۱۴۰۵ دیده می‌شود که برخی طرح‌ها رشد بودجه بسیار خوبی داشته‌اند.

وی یادآور شد: همه منابع مورد نیاز برای اجرای تعهدات سفر‌های استانی رئیس جمهور ۸۵ همت است که در بودجه سال آینده دیده شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر