سخنگوی شهرداری تهران مطرح کرد

افتتاح ایستگاه مترو سرباز و تکمیل تقاطع چندسطحی میدان فتح تا هفته آینده

افتتاح ایستگاه مترو سرباز و تکمیل تقاطع چندسطحی میدان فتح تا هفته آینده
عبدالمطهر محمدخانی از افتتاح و بهره‌برداری چند پروژه مهم شهری و حمل‌ونقلی در هفته‌ها و ماه‌های آینده خبر داد و اعلام کرد با تکمیل این طرح‌ها، بخشی از گره‌های ترافیکی پایتخت باز شده و رکورد جدیدی در حوزه آسفالت معابر شهری به ثبت رسیده است.

عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران، در نشست خبری با اشاره به روند افتتاح پروژه‌های مهم شهری، از آماده‌سازی و بهره‌برداری چندین طرح عمرانی و حمل‌ونقلی در هفته‌ها و ماه‌های آینده خبر داد.

به گفته عبدالمطهر محمدخانی، مجموعه‌ای از پروژه‌ها با تلاش همکاران شهرداری به مراحل نهایی رسیده که افتتاح آنها موجب بهبود شرایط ترافیکی و افزایش امید و رضایت شهروندان خواهد شد. نخستین پروژه، افتتاح پروژه «حضرت زهرا (س)» است که در روز‌های آتی انجام می‌شود. همچنین ایستگاه مترو سرباز که تقریباً به‌طور کامل آماده شده، طی دو تا سه هفته آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به پروژه تقاطع چندسطحی میدان فتح اظهار کرد: «هفته آینده دو مسیر باقی‌مانده این تقاطع افتتاح می‌شود. این پروژه که دارای شش دسترسی است، پیش‌تر چهار دسترسی آن به بهره‌برداری رسیده بود و با افتتاح دو مسیر باقیمانده، پروژه به‌طور کامل تکمیل خواهد شد.» محمدخانی افزود: «این طرح پس از ۱۲ سال اجرا، یکی از گره‌های بزرگ ترافیکی در غرب و جنوب‌غرب تهران را باز خواهد کرد.»

سخنگوی شهرداری تهران از پیشرفت قطعه دوم بزرگراه بروجردی نیز خبر داد و گفت: «این پروژه ان‌شاءالله تا پایان سال جاری افتتاح می‌شود.» وی همچنین به آماده‌سازی فاز نخست کمربند شهید شوشتری به طول ۹.۳ کیلومتر اشاره کرد و افزود: «با رفع برخی معارض‌ها و تکمیل جزئیات نهایی، این بزرگراه به‌عنوان ادامه کمربندی تهران نقش مؤثری در کاهش ترافیک شرق تهران و حتی کل شهر خواهد داشت.»

محمدخانی در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد شهرداری در حوزه آسفالت معابر اشاره کرد و گفت: «در دوره مدیریت فعلی، میزان آسفالت‌ریزی به حدود ۶ میلیون تن رسیده که رکوردی کم‌نظیر در ادوار مختلف شهرداری محسوب می‌شود.» وی خاطرنشان کرد: «در سال جاری تاکنون حدود یک میلیون و ۶۶۰ هزار تن آسفالت اجرا شده و تلاش می‌کنیم این رقم افزایش یابد، هرچند بارندگی‌ها به‌طور طبیعی اجرای پروژه‌های آسفالت را با محدودیت مواجه می‌کند.»

سخنگوی شهرداری تهران در پایان ابراز امیدواری کرد با تداوم اجرای این پروژه‌ها، شرایط ترافیکی پایتخت بهبود یابد و خدمات شهری بیش از پیش به شهروندان ارائه شود.

عبدالمطهر محمدخانی در پاسخ به پرسش خبرنگاران اظهار کرد: همان‌طور که آقای چمران نیز تصریح کردند، این قانون هنوز به مرحله نهایی نرسیده است. آنچه بنده اطلاع دارم، دستور صریح رئیس‌جمهور محترم در جلسات دولت است که این آیین‌نامه باید اصلاح شود و رشته‌های تحصیلی دیگری از جمله برق، مکانیک و حتی برخی رشته‌های پزشکی به آن افزوده شود.

وی با انتقاد از رویکرد مدرک‌گرایانه در این آیین‌نامه افزود: محدود کردن مدیریت شهری به چند رشته تحصیلی خاص، نگاهی قدیمی و تا حدی منسوخ است. در بسیاری از کلان‌شهر‌های دنیا، شهردارانی فعالیت می‌کنند که الزاماً دارای مدرک تحصیلی در حوزه شهرسازی یا حمل‌ونقل نیستند، اما عملکرد‌های موفقی داشته‌اند.

سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: بررسی تجربه شهرداران شهر‌های بزرگ در آمریکا، اروپا و آسیای شرقی نشان می‌دهد این مدل سخت‌گیرانه مدرک‌محور، در بسیاری از کشور‌ها وجود ندارد و تجربه مدیریتی موفق لزوماً وابسته به یک رشته خاص دانشگاهی نبوده است.

محمدخانی با اشاره به وظایف مدیریت شهری تصریح کرد: بر اساس محور‌های ۹گانه وظایف مدیریت شهری، سلامت و بهداشت شهر نیز از مسئولیت‌های شهرداری‌هاست. اگر قرار بود برای هر وظیفه، رشته تحصیلی مشخصی در قانون پیش‌بینی شود، این سؤال مطرح است که چرا برای حوزه سلامت شهری، رشته‌های مرتبط در نظر گرفته نشده است؛ موضوعی که بنا بر تأکید رئیس‌جمهور، در حال اصلاح است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد این موضوع در برخی موارد بیش از آنکه یک ضرورت اجرایی باشد، جنبه سیاسی، رسانه‌ای یا حتی انتخاباتی پیدا کرده است. با این حال، تمرکز مدیریت شهری تا آخرین لحظه بر خدمت‌رسانی به مردم خواهد بود و در نهایت این مردم هستند که با انتخاب خود، مسیر مدیریت شهری را تعیین می‌کنند.

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به موضوع خواهرخواندگی تهران و پایتخت ویتنام، گفت: توافق خواهرخواندگی میان دو شهر سال‌ها پیش انجام شده و چارچوب حقوقی آن از قبل وجود داشته است.

عبدالمطهر محمدخانی اظهار کرد: پایتخت ویتنام در فهرست شهر‌های خواهرخوانده تهران ثبت شده و بر همین اساس، توافق اولیه و حقوقی این همکاری از گذشته فراهم بوده است.

وی افزود: ذیل این توافق، مجموعه‌ای از اقدامات مشترک فرهنگی و شهری پیش‌بینی شده که اجرای آنها نیازمند همکاری دو طرف است. در همین راستا، نمایشگاه عکس ویتنام در متروی تهران برگزار شد و انتظار می‌رود اقدامات متقابل مشابهی نیز در پایتخت ویتنام اجرا شود.

سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: موضوع نام‌گذاری‌های مشترک و برخی تفاهم‌های تکمیلی دیگر نیز در چارچوب همین قرارداد باقی مانده و امیدواریم با پیگیری‌های جدید، به‌ویژه با حضور سفیر جدید کشورمان، این موارد با جدیت بیشتری دنبال شود.

محمدخانی تأکید کرد: شهرداری تهران نگاه مثبتی به فعال‌سازی ظرفیت‌های خواهرخواندگی دارد و امیدواریم این همکاری‌ها در دوره جدید، از حالت نمادین خارج شده و به اقدامات ملموس، مؤثر و پایدار فرهنگی و شهری منجر شود.

محمدخانی با اشاره به اجرای چهارمین دوره طرح مشارکت‌محور مدیریت شهری اعلام کرد: در این دوره، رقم اختصاص‌یافته به تصمیم مستقیم مردم به ۱۵ همت رسیده است؛ به‌عبارت دیگر، ۱۵ هزار میلیارد تومان از بودجه سال آینده شهرداری تهران با رأی شهروندان در مناطق و نواحی مختلف شهر تعیین تکلیف می‌شود.

وی افزود: شهروندان هر منطقه و ناحیه تصمیم می‌گیرند این بودجه صرف چه پروژه‌هایی شود؛ پروژه‌هایی از جمله احداث پارک، ساخت پل‌های عابر پیاده، اصلاح هندسی تقاطع‌ها و سایر اقدامات عمرانی، ترافیکی و خدمات شهری.

سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: فرآیند مشارکت از طریق سامانه «من شهردارم» انجام می‌شود و پروژه‌هایی که بیشترین رأی مردمی را کسب کنند، در اولویت اجرا قرار می‌گیرند. سال گذشته حدود دو میلیون نفر در این طرح مشارکت داشتند و در سال‌های پیش از آن نیز بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار مشارکت ثبت شده است.

محمدخانی با اشاره به تفاوت اصلی دوره چهارم این طرح تصریح کرد: امسال با تأکید شهردار تهران، تمرکز اصلی بر تعمیق فرآیند‌های کارشناسی و ارتقای کیفیت ارتباط با مردم بوده است. هرچند افزایش مشارکت عددی اهمیت دارد، اما اولویت اصلی افزایش کیفیت تعامل با شهروندان و دریافت دقیق‌تر نظرات آنهاست.

وی افزود: به همین منظور، در مرحله ابتدایی زمان بیشتری برای دریافت پیشنهاد‌های مردمی اختصاص داده شد و بخش قابل‌توجهی از پروژه‌هایی که اکنون در سامانه «من شهردارم» در معرض رأی‌گیری قرار دارند، مستقیماً توسط خود شهروندان پیشنهاد شده‌اند. این پیشنهاد‌ها پس از بررسی‌های کارشناسی در معاونت‌های تخصصی و به‌ویژه معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران، وارد فهرست نهایی شده‌اند.

سخنگوی شهرداری تهران همچنین درباره اجرای طرح HOV گفت: این طرح با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت خطوط پرتردد، به‌ویژه مسیر‌های بی‌آرتی، طراحی شده است. رویکرد جدید مدیریت شهری، بهره‌برداری از این خطوط علاوه بر اتوبوس‌های تندرو، برای مدیریت بهتر ترافیک و ترویج استفاده از خودرو‌های چندسرنشین است.

محمدخانی خاطرنشان کرد: اجرای آزمایشی طرح HOV به‌زودی در بخشی از بزرگراه چمران آغاز می‌شود. در فاز نخست، اتوبوس‌های شهری، تاکسی‌های برقی و خودرو‌های امدادی، علاوه بر اتوبوس‌های بی‌آرتی، مجاز به تردد در این مسیر خواهند بود.

وی ادامه داد: این مسیر به دوربین‌های هوشمند مجهز می‌شود تا نظارت دقیق بر تردد انجام گیرد. تردد موتورسیکلت‌ها در این مسیر همچنان ممنوع است و در مراحل بعدی، امکان ثبت‌نام خودرو‌های چندسرنشین، سرویس‌های مدارس و سایر شیوه‌های حمل‌ونقل مجاز از طریق سامانه «شهرزاد» برای شهروندان فراهم خواهد شد

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا