روستابازار؛ امید تازه یا حلقهای جدید در زنجیره دلالی؟ +فیلم
به گزارش خبرگزاری آنا، سودهای کلانی که واسطهها و دلالان از حاصل زحمات تولیدکنندگان در روستاها به جیب میزنند همواره باعث اعتراض کشاورزان و دامداران بوده و هست. این واسطهها قیمت اجناس را تا زمانی که به دست مصرف کننده برسد؛ تا چندین برابر بالا میبرند.
در همین رابطه «علیرضا عباسی» نایب رئیس کمسیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا گفت: در کشور یک مجموعه مویرگی بسیار گسترده به نام تعاون روستایی داریم که انتظارات را به درستی برآورده نکرده است. یکی از وظایف سازمان تعاون روستایی در وزارت جهاد کشاورزی این است که با حذف دلالان، کشاورزان بتوانند از دسترنج خود آن طور که باید و شاید استفاده کنند.
وی افزود: تولیدکننده تولید میکند؛ مصرف کننده هم بر حسب نیاز از بازار مطالبه میکند؛ ولی فاصله قیمت بین کالایی که تولیدکننده عرضه میکند تا آنچه به دست مصرف کننده میرسد گاهی به ۱۰ برابر قیمت واقعی افزایش مییابد. این فاصله قیمتی محصول سودجویی عدهای دلال است.
عباسی با اشاره به اینکه اصل واسطهگری مشکلی ندارد چراکه به هر حال، واسطههایی باید وجود داشته باشد تا به مثابه حلقه وصل بین تولیدکننده و مصرف کننده عمل کنند، گفت: ولی تا این حد فاصله و اختلاف قیمت هم پذیرفتنی نیست.
وی ادامه داد: سازمان تعاون روستایی وظیفه خود را به عنوان حلقه وصل انجام نداده است. انتظارات ما این بوده، هست و اعتقاد داریم که سازمان تعاون روستایی با امکانات وسیع و گستردگیای که دارد- به طوری که در تمام روستاها دارای شعبه است- میتواند این کار را انجام دهد و اگر به وظایفش به درستی عمل کند؛ مطمئنا فاصلهگذاری قیمتها رعایت میشود.
مشروح گفتوگوی خبرنگار آنا با عباسی
این نماینده مجلس تأکید کرد: یکی از دستورکارهای وزارت جهاد کشاورزی روستابازارهایی است که توسط تعاونی روستایی در دست بررسی است. اگر این روستابازارها به معنای واقعی روستابازار باشد؛ مشکل حل میشود. نگرانی ما این است که روستابازار نیز به یک واسطه جدید تبدیل شود؛ بنابراین پیگیری کردهایم که روستابازار صوری شکل نگیرد و این طور نباشد که یک حلقه به حلقههای قبلی اضافه شود!
وی تصریح کرد: دوم اینکه شهرداریهای کلانشهرها نیز میتوانند به دنبال چارهجویی برای حذف دلالان باشند. برای مثال، در استان تهران مجموعههای خوبی از سازمان میادین میوه و تره و بار داریم. این سازمانها به علت تمکن مالی و امکاناتی که دارند؛ میتوانند در حذف واسطهها نقشآفرینی کنند.
انتهای پیام/