در گفتگو با آنا مطرح شد

پرتره‌ای از یک قناد خادم و دغدغه‌های یک فیلمساز دهه هشتادی

پرتره‌ای از یک قناد خادم و دغدغه‌های یک فیلمساز دهه هشتادی
مستند «شیرینی قرآن» به کارگردانی سعید شیرغلامی روایتی از یک قناد یزدی است که خادم دارالقرآن حرم امام رضا (ع) است و از شیرینی قرآن در زندگی اش می‌گوید. این اثر در بخش فیلم مستند شانزدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار حضور یافته است.

سعید شیرغلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره ورود به عرصه فیلم‌سازی گفت: «پیش از ورود به دوره دبیرستان، طبق علاقه شخصی‌ام با دوربین کار می‌کردم، اما پس از کنکور تصمیم گرفتم این مسیر را به‌صورت حرفه‌ای طی کنم. ابتدا عضو یک گروه فعال در زمینه سرود بودم و مسئولیت تولید محتوا برای آن گروه را بر عهده داشتم؛ در همان برهه، ایده ارتقای کیفی کارهایم و ورود عمیق‌تر به این حوزه در ذهنم شکل گرفت.»

شیرغلامی با اشاره به موانع ورود به عرصه فیلم‌سازی توضیح داد: «بزرگ‌ترین چالش من، شرکت در دوره‌های آموزشی بود که برخی نگرش‌های آن مغایر با باور‌ها و ساختار فرهنگی خانواده و اعتقاداتم بود.»

او هدف اصلی خود از فیلمسازی را این‌گونه بیان کرد: «هدف من از ورود به این عرصه، روایت‌گری داستان‌هایی از افرادی با سبک زندگی‌های خاص است. من به معرفی شخصیت‌هایی علاقه‌مندم که کمتر دیده شده‌اند و به همین منظور وارد عرصه مستندسازی شدم.»

وی درباره دغدغه‌اش نسبت به فضای فرهنگی کشور تأکید کرد و گفت: «زمانی که وارد رشته سینما شدم، بسیاری به‌دلیل برخی مسائل مرا از این مسیر باز می‌داشتند؛ اما با این حال من در این مسیر گام برداشتم تا تولید آثاری با محور‌های مذهبی هم مورد توجه و حمایت قرار بگیرند و مخاطبان بیشتری را مجذوب خود سازند.»

پرتره‌ای از یک قناد خادم و دغدغه‌های یک فیلمساز دهه هشتادی

او درباره جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: «در ابتدا برای شرکت در یک دوره، تنها با بخش آموزشی جشنواره آشنا شده بودم، اما بعداز مدتی متوجه شدم یک فضای رقابتی و جشنواره‌ای نیز وجود دارد، با این انگیزه که شانس خود را بیازمایم، در آن شرکت کردم.»

این کارگردان جوان افزود: «جشنواره مردمی فیلم عمار از این آثاری با محور‌های مذهبی حمایت می‌کند و این دقیقا نیازی است که در جامعه حس می‌شود به همین دلیل، اشتیاق زیادی برای حضور در جشنواره‌ای با چنین مختصات فرهنگی مناسب داشتم. افزون بر این، مردمی بودن جشنواره و فراهم آوردن بستر برای حضور قشر‌های مختلف، مزیتی برجسته است که برای هم‌نسل‌های ما که چندان سابقه‌دار نیستند، بسیار مغتنم است. عمار چارچوبی دارد که حتی افراد تازه‌کار نیز می‌توانند با ارسال آثار موبایلی در آن سهیم شوند. یکی دیگر از انگیزه‌هایی که مرا به سمت شرکت در این رویداد سوق می‌دهد، قابلیت تأثیرگذاری بر فضای جامعه است. فیلم‌هایی که از سوی عمار اکران عمومی می‌شوند، قابلیت تغییر فضای عمومی را دارند.»

شیرغلامی از تجربه حضور در جشنواره عمار گفت: «یکی از آثار اولیه من، نماهنگ «مهزیار»، بود که در جشنواره عمار مورد توجه قرار گرفت و اکنون نیز در پلتفرم عماریار قابل دسترس است. همچنین، این تجربه، زمینه‌ساز پیشرفت قابل توجهی در مهارت‌های فنی، کیفیت کار و گسترش شبکه‌های ارتباطی‌ام شد.»

سعید شیرغلامی، کارگردان مستند «شیرینی قرآن» در پایان گفت: «به عقیده من، دهه هشتادی‌های علاقمند به این حوزه باید هرچه سریع‌تر آغاز به کار کنند؛ نباید منتظر ساخت اثری با کیفیت خارق‌‍‌العاده با حضور بازیگران مشهور باشند. کافی است در گام نخست با هدف ساخت اثری حامل پیامی نیکو و تأثیرگذار آغاز به کار کنند.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا