برگزیدگان نوزدهمین جشنواره سینما حقیقت معرفی شدند/ صالحی: ایران بهشت مستندسازان است

برگزیدگان نوزدهمین جشنواره سینما حقیقت معرفی شدند  صالحی: ایران بهشت مستندسازان است
با برگزاری آیین اختتامیه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در تالار وحدت، برگزیدگان بخش‌های مختلف این رویداد سینمایی معرفی شدند.

به  گزارش  خبرنگار خبرگزاری آنا، آیین اختتامیه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت شامگاه سه شنبه ۲۵ آذر با اجرای فرزاد حسنی در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رائد فریدزاده رییس سازمان سینمایی، همایون اسعدیان، مهدی شفیعی معاون توسعه منابع سازمان سینمایی، حبیب ایل بیگی مدیرعامل سینماشهر، حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، علیرضا اسماعیلی معاون توسعه فناوری سازمان سینمایی، داوران بخش‌های مختلف و ... حضور داشتند.

پس از پخش سرود ملی و تلاوت قرآن کریم، اجرای پرفورمنس آغاز شد.

پس از پایان پرفورمنس، فرزاد حسنی روی صحنه آمد و اطلاعاتی از جشنواره ارائه داد. او از جمله به حضور استعداد‌های جوان در این دوره و توجه به موضوع ایران در آثار مختلف صحبت‌هایش اشاره کرد.

نوزدهمین جشنواره سینما حقیقت به ایستگاه پایانی رسید

پس از  پخش تیزر جشنواره، محمد حمیدی مقدم دبیر نوزدهمین جشنواره سینماحقیقت در سخنانی گفت: به آیین پایانی نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» خوش آمدید. با افتخار برای هفتمین بار میزبان شما در «سینماحقیقت» هستم و خدا را سپاس می‌گویم که فرصت این تجربه را به من داد.

پیش از آنکه، از مسیر طولانی پشتِ سر بگویم، به آینده و چشم‌اندازی اشاره می‌کنم که بخشی از آن در نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» دیدنی شد. نسلی تازه از جوانانِ فیلمساز، از سراسر ایران در جشنواره حاضر شدند، آثارشان را به داوری گذاشتند، در شش روزِ ثمربخش، کنار هم فیلم دیدند، در کارگاه‌ها شرکت کردند و از سینمای مستند گفتند. فیلمسازانی از نسل‌های مختلف، با نگاه‌ها و سلایق متفاوت، به احترام «سینماحقیقت» زیر یک چتر جمع شدند، این گردهمایی و تضارب آرا، مغتنم است.

«سینماحقیقت ۱۹» رویدادی بزرگ به وسعت ایران، و به گستردگی سینمای مستند بود، اگر فیلمسازان و شرکت کنندگان در این گردهمایی نبودند، این تصویر روشنِ چندوجهی، از جهان و ایران، خلق نمی‌شد. از این همراهی سپاسگزارم.

شش روز میزبان خانواده سینمای مستند بودیم، مهمانانی از کشور‌های مختلف، به جشنواره آمدند و تماشاگر شوق و شوری شدند که «سینماحقیقت» را به یکی از مهمترین و اصیل‌ترین رخداد‌های هنری ایران و خاورمیانه تبدیل کرده است. در بخش ملی و بین‌الملل مستند‌هایی با مضامین و ساختار‌هایی متفاوت روی پرده رفتند، امروز صحبت کردن درباره تنوع و تکثر آثار، آسان‌تر است، شما شاهد این گوناگونی و رنگارنگی بودید.

این روزها، بزرگان، کنارمان بودند، نام‌های معتبری از چهره‌های علمی، هنری و سیاستمداران در بخش‌های مختلف جشنواره فیلم دیدند، مستند باید از میان مردم بگذرد و به مسئولان و مدیران برسد، مستندساز‌ها به گواهی آثاری که خلق کرده‌اند، همواره یک گام پیش از دیگران، مسائل و مشکلات را دیده‌اند، پس پیوند مدیران و مسئولان با جشنواره و سینمای مستند را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم این ارتباط، تقویت شود. از سویی دیگر، سینمای مستند باید پوست‌اندازی کند، به تحول بیاندیشد، در شیوه روایت و ساختار، با توجه به مضامین بکرِ بومی، فراتر از قواعد مرسوم و تکراری، «جهانی» روایت کند و درک بهتری از ایرانِ امروز، به تماشاگر بدهد.

نوزدهمین جشنواره سینما حقیقت به ایستگاه پایانی رسید

سینمای مستند ایران، با وجود کاستی‌ها، یکی از نقاط قوت فرهنگی و سرمایه ملی ماست و می‌تواند فراتر از مرز‌های داخلی، قدرت و نفوذ خود را برای دیده شدن در کشور‌های همسایه و همسو و افق‌هایی دورتر، افزایش دهد. تجربه مشترک تولید فیلم در غزه، در دلِ بحران، این درس بزرگ را به ما آموخت که می‌شود به مسیر‌های تازه برای شنیده شدن صدا‌های مختلف اندیشید، در جهان امروز، که پیچیدگی‌ها و بحران‌های خاص خود را دارد، ما به دنبال ثبت واقعیت هستیم، برای این هدف، تعامل با کشور‌های همسایه و سرزمین‌هایی با ویژگی‌ها و پیوند‌های مشترک را در اولویت قرار خواهیم داد.

نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» با توجه ویژه به عکس مستند، در خانه هنرمندان ایران، روایتگر موضوع عکس مستند بودیم و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این بخش، تلاش کردیم فقدان اطلاعات در این حوزه را جبران کنیم. از داوران محترم این بخش، سپاسگزارم.

پیش از آغاز اختتامیه، از مشاوران انتخابِ جشنواره، هیات‌های محترم داوری که امسال وظیفه سنگینی داشتند، تشکر می‌کنم. همچنین از داوران بین‌الملل، بخش ملی، جایزه شهید آوینی، بخش دانشجویی و غزه. هر جشنواره، انتخاب‌هایی دارد، برای پیشرفت و توسعه هر رویداد، باید به ضوابط آن پایبند باشیم و نظر داوران را بپذیریم.

از شهرداری تهران، مدیر محترم موسسه تصویر شهر، همکاران پرتلاش پردیس ملت، مدیر محترم خانه هنرمندان و مجموعه همکارانشان که میزبان بخش مجموعه عکس مستند بودند، تشکر می‌کنم. همچنین از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی سپاسگزارم.

امسال در بخشی ویژه به «ایرانِ عزیز، ایرانِ بزرگ» ادای احترام کردیم. پس از تجاوز آشکار رژیم اشغالگر صهیونیستی، قلب ما ایرانیان، زخم خورده از شهادت هم وطنانمان و داغدار خانواده‌های آسیب دیده، بهم پیوند خورد. همدلی، راهی بود برای عبور از روز‌های دشوار، ما تجربه چنین رنجی را داشتیم، پس مانند سال‌های دفاع مقدس، قلب‌هایمان را یکی کردیم و برای «ایران» قدم برداشتیم، با هر دیدگاه و سلیقه، از سرزمینی گفتیم که مادر ماست و پیوندی ناگسستنی میان ما و او پابرجاست.

بخش «ایران»، هم تاریخ و فرهنگ مان را بازتاب داد و هم انعکاسی از جنگ ۱۲ روزه، بود. با خانواده‌های بزرگوار شهدای آن روزها، به تماشای فیلم‌ها نشستیم و به قربانیان این جنگ، ادای احترام کردیم.

امشب و این مراسم را با نام «ایران» آغاز می‌کنیم، خانه‌ای امن و روشن که آبادی و ماندگاری‌اش آرزوی مشترک همه ماست. به افتخار ایران!

در ادامه جوایز بخش بین‌الملل آغاز شد. در این بخش، جایزه شبکه مستند به  فیلم «برای ابراهیم مردی با دوربین فیلمبرداری» به کارگردانی علی‌محمدی صادقی اهدا شد.

جایزه معاونت راهبردی رئیس‌جمهوری به نیز «چهارراه حوادث» به کارگردانی فرشاد اکتسابی اهدا شد.

رامتین شهبازی، محمود اربابی و حامد شکیبانیا برای اهدای جوایز بخش دانشجویی روی صحنه رفتند و رامتین شهبازی بیانیه داوران این بخش را خواند.

در بخش دانشجویی، لوح تقدیر به سوگند رضایی برای کارگردانی مستند «میسوفونیا» و امیر کمالی الموتی برای مستند «مسخ‌کراسی» اهدا شد.

نوزدهمین جشنواره سینما حقیقت به ایستگاه پایانی رسید

در ادامه، ساعد نیک ذات، سیف الله صمدیان و مهرداد زاهدیان به عنوان داوران بخش عکس روی صحنه رفتند تا جایزه برگزیدگان این بخش را اهدا کنند.

در این بخش اصغر بشارتی برای مجموعه عکس «هندسه صید» لوح تقدیر دریافت کرد. امیرحسین یوسفی هم  برای مجموعه عکس «فوچل» و پژمان مولایی برای مجموعه عکس «مرگ سیاه» لوح تقدیر دریافت کردند.

در ادامه، رائد فریدزاده رییس سازمان سینمایی در صحبت‌های کوتاهیگفت: تنوع و تکثر این دوره از جشنواره امیدبخش است. کارکرد سینمای مستند بیش از ثبت واقعیت است، همزمانی و درزمانی در سینمای مستند رخ می‌دهد. سینمای مستند ثبت اکنون و حفظ امروز برای آینده است.از این که مخاطبان سینمای مستند آمدند و این فضای گرم را به وجود آوردند، خوشحال و از همه سپاسگزارم.

در ادامه این مراسم، شرف البولکینی، خولیوپرس دل کامپو، مهدیه سادات محور داوران بخش غزه روی صحنه رفتند تا جایزه این بخش را اهدا کنند.

جایزه ویژه هیئت داوران در بخش مسابقه غزه به «یادداشت‌هایی بر تبعید» به کارگردانی گوستاوو کاسترو از کشور‌های برزیل و فلسطین اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم در بخش مسابقه غزه نیز به «بازی ادامه دارد» به کارگردانی محمد مصباح از کشور‌های فرانسه و فلسطین رسید.دیگر جایزه این بخش نیز  به «غزه کودکی به یغما رفته» به کارگردانی مؤمن غنیم از کشور‌های فلسطین و قطر رسید.

در بخش بعدی آنا ماریاآلوارز موریل، واسیلی یوگنی یویچ استپانوف، آرش لاهوتی داوران بخش مستند کوتاه و نیمه بلند بین‌الملل روی صحنه آمدند.

در ادامه مراسم، سپیده سپهی تندیس بهترین مستند نیمه بلند را برای کوروش دریافت کرد. او جایزه‌اش را به همسر فقید و مستندسازش آرش کوردسالی اهدا کرد و یاد او را گرامی داشت.

در ادامه آئین اختتامیه نوزدهمین جشنواره فیلم مستند، هیئت داوران مسابقه بین‌الملل فیلم‌های بلند شامل گوران رادونوویچ، فرشاد فرشته حکمت و رشید مشهراوی روی صحنه رفتند.

در این بخش، جایزه بهترین فیلم بلند بخش بین‌الملل به فیلم «بز۵۰۱» به کارگردانی «اوریم چرواتولو» اهدا شد.

جایزه ویژه این بخش نیز به پاس به تصویر کشیدن واقعیت‌ها در قالب هنری به «کسوف ماه سرخ» به کارگردانی «کارولین گمبال» از بلژیک رسید.

رشید مشهراوی کارگردان فلسطینی و رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی همراه محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره روی سن رفتند.

محمد حمیدی مقدم از جایگاه مشهراوی برای ثبت فجایع و نسل‌کشی در غزه صحبت کرد و گفت ما در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با ایشان به تولید ۴ مستند رسیدیم، خواستیم در این جشنواره از آقای مشهراوی تقدیر کنیم. آقای فریدزاده از تولید این پروژه حمایت ویژه‌ای داشتند.

سپس رشید مشهراوی داور بین‌الملل این جشنواره گفت: در ایران تحت تاثیر محبت شما قرار گرفتم و این که مرکز گسترش از تولید ۴ مستند حمایت کرد درواقع این کار حمایت از مردم غزه است.

وی افزود: از «سینماحقیقت» متشکرم که فرصت دادند عضوی از داوران این رویداد باشم. به عنوان داور جشنواره نکته‌ای را به نامزد‌هایی که جایزه دریافت نکردند می‌گویم؛ ما ۱۴ مستند بلند، خوب و باکیفیت دیدیم، شرکت در جشنواره خودش یک جایزه است و همه نامزد‌ها برگزیده‌اند.

مشهراوی در پایان اظهار کرد: از همه شما تشکر می‌کنم و این همکاری را همکاری ایران و فلسطین می‌دانم.

هدای جوایز بخش ایران

سپس در بخش ایران مستند‌های «راش» به کارگردانی نیما مهدیان، «نجوای چیزها» به کارگردانی علی همراز، «ارس رود خروشان» به کارگردانی هادی آفریده لوح تجلیل دریافت کردند و جایزه ویژه هیئت داوران به محسن اسلام‌زاده و محمدمهدی حبیبی برای فیلم «شاخه‌ای روی آب» اهدا شد.

علی همراز پس از دریافت لوح بیان کرد: ما مستندسازان روایتگر واقعیت و حقیقت جامعه هستیم، اما متاسفانه چند سالی است که دوربین ما از زندگی‌های مردم فاصله گرفته است. امیدوارم فرصتی ایجاد شود تا بتوانیم واقعیت‌های کوچه و خیابان را وارد فیلم‌هایمان کنیم.

همچنین هادی آفریده نیز از همکاری نکردن سازمان میراث فرهنگی با مستندسازان گلایه کرد.

اسلام‌زاده پس از دریافت تندیس خود گفت: مستندسازان در زمان جنگ ۱۲ روزه با هر عقیده‌ای دوربین در دست گرفتند. این مستندسازان قابل احترام هستند و باید بودجه ساخت مستند بیشتر شود.

در ادامه مراسم تندیس طلایی شهید آوینی برای فیلم «آبراه کوچکی در میان هور» به کارگردانی مرتضی پایه‌شناس اهدا شد.

تندیس نقره‌ای شهید آوینی برای فیلم «ایستاده در کنار تیمز» به کارگردانی سیدمصطفی موسوی‌تبار تعلق گرفت.

تندیس برنزی شهید آوینی برای فیلم «عمق میدان» به کارگردانی علی شهاب‌الدین و محمدعلی یزدانپرست رسید.

پایه‌شناس همراه با ۲ فرزندش روی صحنه حاضر شد و گفت: «آبراه کوچکی در میان هور» برای من یک مستند معمولی نبود و در طول یک سال تدوین این فیلم پدرم را از دست دادم. او مرد زحمتکشی بود و سال‌ها تلاش کرد تا من بتوانم تحصیل کنم.

سپس جایزه سرباز وطن با حضور زینب سلیمانی فرزند شهید قاسم سلیمانی به امیر دریادار ناصر سرنوشت شخصیت اصلی فیلم «عمق میدان» اهدا شد.

در ادامه سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه آمد و گفت: دکتر محمدرضا اصلانی می‌گفتند که ایران بهشت مستندسازان است و این حرف اغراق نیست. از منظر سوژه، شاید کمتر کشوری مانند ایران ظرفیت چنین گسترده‌ای برای سینمای مستند داشته باشد.

وی اظهار کرد: ایران از یک سو دارای تاریخ کهن و عمیقی است که فرصت‌های گسترده‌ای برای سوژه‌های متنوع فراهم می‌کند. از سوی دیگر، اقلیم گسترده و متنوع، تنوع فرهنگ‌ها و آئین‌ها، ادبیات و قصه‌های ایرانی، مناسک فردی، جمعی و مذهبی و همچنین وضعیت رنگارنگ و پویای جامعه ایرانی، دستمایه‌ای بی‌نظیر برای مستندسازان است.

صالحی تصریح کرد: به عنوان یک شهروند ایرانی از همه مستندسازانی که در سخت‌ترین شرایط، حتی وقتی همکاری لازم با آنها صورت نمی‌گرفت، مسئولیت خود را فراموش نکردند و دوربین به دست، روایت‌هایی ماندگار از ایران سرافراز خلق کردند، تشکر می‌کنم. این روایت‌ها برای ما، برای نسل آینده و برای جهان، گواهی است بر اینکه ایران، تسلیم‌پذیر نیست و همیشه سر بلند داشته است.

وزیر ارشاد در پایان متذکر شد: قدر آن روز‌ها و آن تلاش‌ها را بدانیم، فراموششان نکنیم و مبادا با بدخلقی و تنگ‌نظری، آن سایه‌های محو و مقدس را از یاد ببریم.

معرفی برگزیدگان بخش ملی

سپس نوبت به جوایز بخش ملی رسید و ابراهیم حصاری برای کارگردانی فیلم «فصل انگور» جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه را دریافت کرد.

بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه بلند به سپیده سپهی برای کارگردانی فیلم «کوروش» اهدا شد.

حامد سعادت پژوهشگر فیلم «جنگل قائم» جایزه بهترین پژوهش فیلم مستند را دریافت کرد.

آرش اسحاقی برای گویندگی و نویسندگی فیلم «پیکار با پیکر» و علی کهن برای گویندگی فیلم «جنگل قائم» تندیس دریافت کردند.

اسحاقی در ادامه عنوان کرد: در زمانه‌ای که تاریخ ما را انکار می‌کنند و آزادی بیان تنها درجایی جایز است که به نماد‌های ملی ما سنگ بزنند و به بزرگترین هنرمند تاریخ این سرزمین فردوسی بزرگ ناسزا بگویند بسیار خوشحالم که فیلم «پیکار با پیکر» را ساختم.

آرش قاسمی تندیس بهترین صداگذاری را برای فیلم «لاماسو» دریافت کرد.

آرش قاسمی بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: اولین جایزه‌ام برای فیلم محمد کارت بود و چهارمین جایزه‌ام را از دست محمد کارت گرفتم.

افشین عزیزی و آرش عزیزی برای موسیقی فیلم «نامش زن» تندیس بهترین موسیقی را دریافت کردند.

تندیس بهترین تدوین به علی فراهانی صدر برای تدوین فیلم «رویای ناتمام» اهدا شد.

علی فراهانی صدر عنوان‌کرد: من مشغول فیلم خودم بودم، اما وقتی تهیه‌کننده موضوع فیلم را که درباره فوتسال بانوان است، به من گفت با کمال میل تدوین آن را پذیرفتم چرا که باید از بانوان حمایت کنیم.

تندیس بهترین فیلمبرداری به فرشاد افشین‌پور برای فیلمبرداری فیلم «البرز وحشی» اهدا شد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه ویژه هیئت داوران به سارا طالبیان برای کارگردانی فیلم «رویای ناتمام» اهدا شد.

هیمن خالدی برای کارگردانی فیلم «بال‌های آوازخوان» تندیس بهترین کارگردانی مستند بلند را دریافت کرد.

نشان فیروزه بهترین فیلم «سینماحقیقت» به مهدی عوض‌زاده، هاشم مسعودی و مجتبی احسانی برای تهیه‌کنندگی فیلم «برای دخترم» اهدا شد.

سپس سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهدای یک تابلو از نصیر حیدریان که سوژه فیلم «نصیر؛ سمفونی پنجم» بود تجلیل کرد.

در بخش دیگری از این مراسم، محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره از فیلم «بازگشت گور ایرانی» به کارگردانی فتح‌الله امیری و نیما عسگری تجلیل کرد.

پس از آن دبیر از محمود رحمانی برای ساخت مستند «مثل یک بهمن»، محمدصادق اسماعیلی برای کارگردانی «آگیرا» و معین کریم‌الدینی کارگردان «زیر درخت لور» نیز تجلیل کرد.

همچنین مستند «بازی برنده‌ها» ساخته احسان صدیقی از سوی دبیر تجلیل شد.

در نهایت جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به «کابوک» ساخته جعفر صادقی اهدا شد.

لازم به یادآوری است، چهل وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» از نوزدهم تا بیست و پنجم آذر ۱۴۰۴ به دبیری محمد حمیدی‌مقدم در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا