احیای نظام استاد شاگردی کلید تربیت هنرمند متعهد و کارآفرین
به گزارش خبرنگار آنا، سجاد محمدیارزاده رئیس دانشگاه استاد محمود فرشچیان در دومین روز از کارگاه آموزشی تمدن ایرانی-اسلامی با اشاره به جایگاه بینظیر این دانشگاه در پرورش هنرمند، بر ضرورت احیای نظام استاد-شاگردی بهعنوان تنها راه تربیت هنرمند متعهد و کارآفرین تأکید کرد.
وی با مقایسه سیستم رایج آموزشی و نظام استاد-شاگرد هدف اصلی را فراتر از انتقال دانش خواند و عنوان کرد: هدف در نظام استاد-شاگردی، تربیت هنرمند متعهد است... اگر دانشگاه بتواند هنرمندی تربیت کند که نانِ ۱۰۰ نفر را تأمین کند، رسالت خود را انجام داده در غیر این صورت، مانند هر دانشگاه دیگری است. آموزش فعلی فاقد روح مهارتآموزی و اخلاق حرفهای بوده که فقط به ماراتن مدرکگیری منجر میشود.
رئیس دانشگاه استاد فرشچیان، رابطه استاد و شاگرد را فراتر از یک رابطه آموزشی و مبتنی بر وفاداری، احترام و انتقال سینهبهسینه معرفت توصیف کرد و گفت: دومین درسی که استاد به ما میدهد، وفاداری بوده این ادای احترام و معرفت، متأسفانه در جامعه امروزی و در میان برخی دانشجویان کمرنگ شده است. در این نظام، استاد همانند پدر، مسئولیت تربیت اخلاقی و حرفهای شاگرد را بر عهده دارد.
احیای نهضت امضا و مسئولیتپذیری هنرمند
محمدیارزاده بیان کرد: هنرمندی که اثر ماندگار خلق میکند، عاشق کارش است و باورمندانه آن را امضا میکند. دانشگاه تلاش دارد نهضت امضا و سوگندنامههای اخلاقی را احیا کرده تا هنرمند در قبال خلق اثر احساس مسئولیت کند.
وی با اشاره به آداب خلق اثر در هنر و معماری سنتی ایران، فقدان این آداب را دلیل اصلی خلق آثار فاقد هویت امروزی دانست و مطرح کرد: معماری مساجد ایرانی که با عناصر ثابتی مانند حوض، گنبد، گلدسته و محراب و با اختلاف سطح از سایر بناها، هویت و تقدس خود را نشان میدهد.
رئیس دانشگاه استاد فرشچیان تصریح کرد: وقتی جرئت میکنیم گلدسته و گنبد را حذف کنیم، هویت را از بین میبریم. وقتی به سیره عملی استادان بزرگی مانند استاد فرشچیان و استاد حسین لرزاده نگاه میکنیم، پی میبریم پیش از آغاز کار خلق اثر، وضو میگرفتند و کار بر داربست طهارت آغاز میشده است.
غفلتزدایی از گنجینه هنری
محمدیارزاده خطاب به استادان حاضر، خود را در قبال غفلت نسل جوان از گنجینههای هنری مسئول دانست و تأکید کرد: اگر از داشتههای خود غافلیم، تقصیر من است که نتوانستم این گنجینه را درست معرفی کنم. پرورش نسل امروز به عهده ماست. با ترویج دوباره نظام اخلاقمحور استاد-شاگردی، در تربیت هنرمندان متعهد و کارآفرین نسل آینده نقشآفرینی کنید.
انتهای پیام/


