کاظمی: کنکور مسیر تربیت را منحرف کرده است
به گزارش خبرگزاری آنا، علیرضا کاظمی با بیان اینکه کنکور هیچ نسبتی با مأموریت تربیتی آموزشوپرورش ندارد، اظهار کرد: ما در آموزشوپرورش مأمور تربیت هستیم، اما کنکور ما را به سمتی میبرد که عملاً نقش دانشگاه را بازی کنیم؛ در حالی که وظیفه ما آمادهسازی دانشآموزان برای «زیستن خوب» است، نه تولید داوطلب کنکور.
وی افزود: کنکورزدگی، یک گسست جدی در نظام تعلیم و تربیت کشور ایجاد کرده است؛ در شرایطی که امروز نظامهای آموزشی دنیا به سمت پیوستگی، انسجام و یکپارچگی حرکت کردهاند، ما همچنان گرفتار ساختارهای پراکنده و ناکارآمد هستیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ساختار دوره متوسطه دوم گفت: این دوره بهصورت غیرمنطقی پهن و متورم شده است؛ شاخههای متعدد فنیوحرفهای، کاردانش، تجربی، ریاضی، انسانی و معارف ایجاد شده، در حالی که چنین ساختاری در هیچ نظام آموزشی کارآمدی در دنیا وجود ندارد. این وضعیت بهرهوری نیروی انسانی، امکانات و موقعیتهای تربیتی را بهشدت کاهش داده است.
کاظمی تأکید کرد: ساختار نظام آموزشی باید چابک و جمعوجور شود تا بهرهوری افزایش پیدا کند. ما امروز به جای تمرکز بر تربیت، درگیر آموزشهای دانشگاهمحور شدهایم و این یک خطای راهبردی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گستردگی تشکیلات اداری آموزشوپرورش گفت: ساختار این وزارتخانه آنقدر عریض و طویل شده که مدیریت آن به کاری بسیار سنگین تبدیل شده است. حجم معاونتها، سازمانها و ادارات بهگونهای است که حتی ارتباط مدیریتی مؤثر هم بهسختی امکانپذیر است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در برخی مناطق با حدود دو هزار دانشآموز، یک منطقه آموزشی مستقل تأسیس شده که این نشاندهنده ناکارآمدی در طراحی ساختار اداری است و نیازمند اصلاحات اساسی است.
کاظمی در پایان تصریح کرد: تحول واقعی در آموزشوپرورش، بدون اصلاح ساختار و رهایی از کنکورمحوری امکانپذیر نیست و این مسیر، عزم جدی و تصمیمهای شجاعانه میطلبد.
انتهای پیام/


