انسان حقیقتجو؛ علم و دین مکمل یکدیگر هستند
به گزارش خبرنگار آنا، پنجمین نشست هماندیشی حکمیسازی دانشگاههای گیلان و سومین نشست در واحد بینالمللی بندر انزلی با حضور سرپرست دانشگاه آزاد انزلی و اساتید حوزه و دانشگاههای آزاد اسلامی و دانشگاه گیلان در واحد بینالمللی بندر انزلی برگزار شد.
این نشست با موضوع «رابطه علم و دین» (مرور تحلیلی کتاب «آیا علم میتواند دین را نادیده بگیرد؟» با گردآوری استاد مهدی گلشنی) در دفتر ریاست دانشگاه انزلی برگزار شد.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بینالمللی انزلی در این نشست گفت: به فرموده امام علی (ع)، حکمت گمشده مومن است و ما در حقیقت به دنبال یافتن این گمشده هستیم. صفری با تاکید بر ذاتِ حقیقتجوی انسانها، اذعان داشت: علم و دین هر دو به دنبال حقیقتجویی هستند.
حسین صفری در ادامه به رابطه میان علم و دین اشاره و تصریح کرد: علم و دین هر دو به دنبال توضیح پدیدهها هستند. علم به ضوابط تجربی و دین به منابع معنوی و وحیانی متکی است و میتوان گفت علم و دین میتوانند مکمل یکدیگر باشند و هیجگونه تعارضی با هم ندارند.
وی در ادامه با اشاره به چیستی علم در قرآن، نسبت دین و علم از منظر قرآن و تفاوتهای قابل توجه به تعادل میان ایمان و علم، گفت: قرآن علم را یک محمل حیاتی برای هدایت بشریت دانسته و رابطهای از توازن بین علم و دین را مورد تأکید قرار میدهد. در قرآن کریم علم به معنای شناخت درست جهان و خداشناسی همراه با عمل به آموزههاست؛ تعارضی که در نگاه قرآن صرفاً ناشی از سطح نادرست فهم بشر از موضوعات یا ارائه تعابیر محقق نشده است، قابل حل مینماید.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بینالمللی انزلی در ادامه به تعریف علم از منظر قرآن اشاره و تبیین کرد: علم به دو گانه بودن تاکید میشود؛ علم دین (معرفت به خدا، پیامبران، احکام و اخلاق) و علم دنیا (معرفتهای تجربی و طبیعی). در روایات و تفسیرهای قرآنی، این دو نوع علم مکمل هم هستند و هیچیک بر دیگری غالب نیستند، مگر در اولویت اخلاقی و هدایت عملی که دین میدهد.

صفری خاطرنشان کرد: قرآن علم را وسیلهای برای خشیت الهی و عمل به حقایق معرفتی دانسته و تشویق به تفکر، شکوفایی عقلانیت و تجربهگرایی میکند و این نشان میدهد که دین و علم از دید قرآن نه فاصلهای جدی دارند و نه تعارضی لازم در آغاز ایجاد میکنند، بلکه تعارض فرضی اغلب با بررسی دقیق و فهم صحیح موضوعات حل میشود.
این مسئول دانشگاهی متذکر شد: در نگاه برخی اندیشمندان اسلامی، علم در قرآن در قالب قوانین و سنن الهی تجلی مییابد که علوم بشر در جستجوی آنها هستند و هیچ تعارض ضروری بین دستاوردهای علمی و مفاهیم قرآنی وجود ندارد، هرچند گاه ظاهر تعارض به دلیل درک ناقص از واژگان یا موضوعات علم مطرح میشود.
صفری با طرح این سوال که آیا تعارض علم و دین وجود دارد؟ گفت: برخی تفاسیر معتقدند که هرگونه تعارض میان علم تجربی و قرآن قابل رفع است و از آنجا که قرآن اصولاً با حقایق ثابت جهان سروکار دارد، با مداقه و دقت به وجود میآید. در این نگرش، رابطه بین علم و دین به سه حالت قابل تصور است: تداخل کامل، استقلال دو حوزه، یا تعارض ناسازگار که اغلب با توسعه فهم و بازنگری در مفاهیم قابل حل است.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بینالمللی انزلی افزود: منابع دیگر به این نکته اشاره میکنند که قرآن را به طور مشخص به علم تشویق نموده و مطالب علمی را در کنار معارف دینی مطرح میکند، ولی این به معنای تسلیم برهانهای علمی در برابر هر موضوع نیست و برخی از ادعاهای علمی باید با معیارهای معرفتی و اخلاقی تفسیر شوند.
وی اضافه کرد: تفاوت کلیدی با رویکردهای سطحی این است که قرآن علم را محدود به علوم طبیعی یا تجربی نمیبیند، بلکه همه ابعاد معرفتی انسان را در بر گرفته و از انسان دعوت میکند که با علم به خدا و جهان بنگرد.
در این نشست، حاضرین به ارائه نکته نظرات خود پرداختند.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بینالمللی انزلی با حدود ۴ هزار و ۲۰۰ دانشجو و ۶۳ عضو هیئتعلمی، در محدوده منطقه آزاد انزلی واقع شده است.
انتهای پیام/


