هوش مصنوعی جایگزین روش‌های قدیمی مدیریت دانشگاه می‌شود

هوش مصنوعی جایگزین روش‌های قدیمی مدیریت دانشگاه می‌شود
معاون سابق دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دیگر نمی‌توان دانشگاه‌های پویا را با روش‌های کهنه اداره کرد؛ هوش مصنوعی تا حد زیادی وارد میدان شده و مدیریت سنتی جای خود را به رویکردهای نوین و سیستمی می‌دهد.

به گزارش خبرنگار آنا، فریدون رهنمای‌رودپشتی معاون سابق دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در همایش روز حسابدار که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان برگزار شد، اظهار کرد: دیگر زمان اداره محیط‌های پویایی، چون دانشگاه با روش‌های قدیمی گذشته است و اکنون تا حدودی و نه به صورت کامل هوش مصنوعی می‌تواند در زمینه ما را یاری دهد.

وی افزود: سیستم دانشگاهی به عنوان یکی از سیستم‌های زیر مجموعه و جزء سیستم آموزش عالی و سیستم اجتماعی بوده؛ بدین جهت، این سیستم متأثر از سایر سیستم‌های آموزش عالی، سیستم آموزشی کشور و سیستم‌های پیرامونی نظیر سیستم‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

معاون سابق دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سیستم دانشگاهی و آموزش عالی کلا دارای خصوصیات یک سازمان ساخت‌مند و متحرک هستند؛ دانشگاه سیستمی برخوردار از تحول خاص است هرچند که آثار تغییرات در مدت زمان کوتاه مشاهده پذیر نیستند.

رهنمای‌رودپشتی بیان کرد: دانشگاه دارای روابط با سیستم گسترده‌تری است دانشمندان از مفهوم دانشگاه به طور معمول برای ارجاع به نوع واحدی از نهاد سازمانی استفاده می‌کنند با وجود این واقعیت که دانشگاه‌ها، تفاوت‌های مهمی با این نوع نهاد سازمانی دارند؛ امّا موضوع این است، چه مفهومی از دانشگاه را دربرنامه‌ریزی و توسعه دانشگاهی استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: در این رابطه می‌توانیم انبوهی از تعاریف را مشاهده می‌کنیم که ممکن است با هم تعارض‌هایی داشته باشند. دانشگاه محل آموزش است؟ دانشگاه محل پژوهش است. دانشگاه محل انتقال اطلاعات بوده؛ دانشگاه محل فضیلت جویی و حقیقت جویی است. دانشگاه محل یادگیری بوده واز این قبیل سؤالات شناخت سیستم دانشگاه و نوع نگاه به این مفهوم، نحوه توسعه آن را نمایان خواهد ساخت و این بدون توجه به پویایی و تعارض‌هایی که در سازمان دانشگاه باید داشته باشد ممکن نخواهد بود.

این استاد تمام گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران عنوان کرد: با دقت درباره کارکرد‌های دانشگاه است که ما پی می‌بریم که هر پدیده‌ای که با اسم دانشگاه خوانده می‌شود سودمند نیست بلکه سودمندی آن به اجزای ریزتری بستگی دارد که بوسیله کارکرد‌های سازمانی، طراحی و هدایت و به وسیله آن به گردش در می‌آید. براین اساس ریدرسیمون اهدافی مانند آزادی آکادمیک، اهداف اجتماعی، سیاسی و اخلاقی را از جملة اهداف مهم دانشگاه‌های امروزی معرفی می‌کند.

رهنمای‌رودپشتی ادامه داد: اکنون دیدگاه‌ها بر این اصل استوار است که دانشگاه‌ها در مفهوم نهاد‌ها و مؤسسات بیشتر در راستای ترویج و تقویت تفکر تحلیلی، منطقی، سیستماتیک و جامع و انتقادی از طریق آموزش و پژوهش فعالیت دارند مایر و دیگران می‌گویند که بین ۱۹۵۰ و ۱۹۷۰، توسعه نظام‌های آموزش عالی جهانی بوده در کشور‌های مختلف و جوامع گوناگون توسعه و گسترش آموزش عالی در ارتباط با چارچوب نظری، مبانی و مدل‌های تئوریکی مختلفی صورت می‌گیرد، که عمده‌ترین آنها را می‌توان نظریه سرمایه انسانی که بر پایه تحلیل اقتصادی گسترش آموزش عالی استوار است.

 وی مطرح کرد: مشارکت آموزش عالی را در رشد اقتصادی از طریق بهبود بخشی به کیفیت منابع انسانی می‌بیند، نظریه یا رویکرد هزینه فایده که ماهیت گسترش آموزش عالی و مشارکت افراد در آن با هزینه‌ها و منابع متصور و ملاحظه تعادل بین هزینه‌ها و فایده‌ها پیوند خورده است.

میثم عرب‌زادهرئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان نیز گفت: توسعه شهرستان کاشان مدیون دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل خدمات ماندگاری بوده که این دانشگاه انجام داده،  پیشینه رشته حسابداری در این دانشگاه که حدود ۴۲ سال قدمت دارد به خوبی گویای تاریخ درخشان این رشته در کشور است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا