آینده افسریه میان ورزشگاه و آزادراه؛ توسعه هم‌زمان یا بحران مضاعف؟

آینده افسریه میان ورزشگاه و آزادراه؛ توسعه هم‌زمان یا بحران مضاعف؟
شهرداری تهران از ساخت سه ورزشگاه در پایتخت خبر داده که یکی از این مجموعه‌های ورزشی در محدوده افسریه تهران جانمایی شده است، اما نگرانی‌ها درباره تأثیر ترافیکی این پروژه‌ها افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار آنا؛ در حالی که شهرداری تهران از قرار گرفتن ساخت سه ورزشگاه بزرگ با ظرفیت ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر در دستور کار خود خبر داده است، وضعیت ترافیکی محدوده افسریه به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پیش‌روی این پروژه‌ها مطرح می‌شود؛ محدوده‌ای که حتی پیش از احداث این ورزشگاه‌ها نیز با ترافیک سنگین و مزمن دست‌وپنجه نرم می‌کند.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با اشاره به این پروژه‌ها اعلام کرد: سه ورزشگاه بزرگ ۳۰ تا ۵۰ هزار نفره در دستور کار شهرداری قرار دارد. لکه‌گذاری این ورزشگاه‌ها در سطح شهر انجام شده و پیمانکاران نیز در حال انجام طراحی‌های اولیه هستند. ان‌شاءالله بتوانیم هرچه زودتر عملیات اجرایی را آغاز کنیم.

وی درباره موضوع دسترسی و ترافیک نیز افزود: با راه‌اندازی آزادراه شهید شوشتری، بار ترافیکی این محدوده کاهش پیدا می‌کند و این مسیر طی هفته‌ها و ماه‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

افسریه؛ ترافیک فراتر از ظرفیت معابر

محدوده افسریه یکی از مناطق پرتردد جنوب‌شرق تهران است که به‌دلیل تراکم بالای جمعیت، شبکه محدود معابر، عبور خودروهای سنگین و دسترسی ناکافی به بزرگراه‌های اصلی همواره با ترافیک سنگین در ساعات اوج مواجه بوده است. در ماه‌های اخیر نیز افتتاح یک فروشگاه بزرگ در این محدوده باعث افزایش محسوس حجم مراجعات روزانه و تشدید گره‌های ترافیکی شده؛ موضوعی که واکنش و نارضایتی بخشی از ساکنان منطقه را به دنبال داشته است.

کارشناسان شهری معتقدند وقتی یک کاربری تجاری به‌تنهایی توانسته ترافیک این محدوده را تا این اندازه تحت تأثیر قرار دهد، احداث ورزشگاه‌هایی با ظرفیت ده‌ها هزار تماشاگر، بدون تکمیل زیرساخت‌های ترافیکی، می‌تواند در روزهای برگزاری مسابقات، افسریه را با یک بحران جدی تردد روبه‌رو کند.

آزادراه شهید شوشتری؛ گره‌گشای ترافیک یا وعده‌ای ناتمام؟

در همین رابطه، سید محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران و زیرساخت شورای اسلامی شهر تهران، درباره آخرین وضعیت آزادراه شهید شوشتری گفت: این پروژه از ۱۶ سال پیش کلنگ‌زنی شده بود و ما آن را با حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی تحویل گرفتیم. مسیر در مجموع ۱۶ کیلومتر طول دارد که در این دوره، ۹ کیلومتر آن تا پایان سال جاری افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به موانع محیط‌زیستی ادامه داد: بخش باقی‌مانده مسیر به‌دلیل عبور از محدوده سرخه‌حصار نیازمند مجوزهای محیط‌زیستی است و با وجود ارائه سه طرح جایگزین، همکاری لازم انجام نشد که همین موضوع باعث تأخیر در تکمیل کامل پروژه شده است.

آقامیری همچنین با تأکید بر نقش این آزادراه در روان‌سازی ترافیک افزود: تکمیل بزرگراه شهید شوشتری به‌تنهایی ۳۰ درصد از بار ترافیکی بزرگراه بسیج را کاهش می‌دهد و در سطح شهر نیز حدود ۳ درصد از ترافیک عمومی کم خواهد شد. همچنین بخش عمده خودروهای سنگین پس از بهره‌برداری کامل از این مسیر عبور خواهند کرد.

وی با اشاره به تغییرات فنی پروژه گفت:در این دوره، بزرگراه شهید شوشتری به آزادراه شهری تبدیل شد و عرض مسیر از دو سمت ۶ متر افزایش یافت.

ورزشگاه‌های بزرگ؛ توسعه یا تشدید بحران ترافیکی؟

با توجه به شرایط فعلی ترافیکی افسریه، کارشناسان شهری تأکید دارند تا پیش از بهره‌برداری کامل آزادراه شهید شوشتری، توسعه حمل‌ونقل عمومی و اصلاح اساسی شبکه معابر محلی، احداث ورزشگاه‌های بزرگ می‌تواند فشار مضاعفی بر ساختار ترافیکی منطقه وارد کند؛ فشاری که در زمان برگزاری مسابقات پرتماشاگر، چندین برابر خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا