دانشجو موتور حرکت جامعه است و فعالیت سیاسی دانشجومعلمان باید تقویت شود
در مراسم روز دانشجو در دانشگاه فرهنگیان تهران، نشستی صمیمی میان دانشجومعلمان، مسئولان عالی حوزه تعلیم و تربیت و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
علی محمدی، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان تهران در گفتوگو با خبرنگار آنا با تاکید بر نقش تاریخی دانشجویان در شکلدهی به حرکتهای اجتماعی و سیاسی کشور در گفتوگو با خبرنگار آنا دانشگاه فرهنگیان را یکی از مراکز پیشرو در عرصههای فرهنگی، اجتماعی، قرآنی و حتی پژوهشی معرفی کرد.
وی همچنین درباره طرح افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان توضیح داد که این موضوع همچنان در مرحله بررسی کارشناسی است و نباید پیش از ابلاغ رسمی درباره آن قضاوت نهایی کرد.
در مراسم بزرگداشت روز دانشجو، دانشگاه فرهنگیان استان تهران میزبان جمعی از دانشجومعلمان نخبه و تعدادی از مسئولان ارشد حوزه آموزش عالی و تعلیم و تربیت بود. علی محمدی، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان تهران، در سخنانی مفصل به تشریح ویژگیهای دانشگاه فرهنگیان، ظرفیتهای دانشجومعلمان و اهمیت مشارکت سیاسی و اجتماعی آنان پرداخت.
وی با بیان اینکه استان تهران دارای ۹ مرکز تربیت معلم و حدود ۱۵ هزار دانشجومعلم در ۱۸ رشته تخصصی معلمی و دبیری است، تاکید کرد: دانشگاه فرهنگیان سابقهای طولانی در پرورش نیروهای نخبه دارد و بسیاری از دانشآموختگان این مراکز در رشتههای مختلف علمی توانستهاند در کنار انتخاب شغل معلمی، در عرصههای علمی و پژوهشی نیز بدرخشند.
محمدی با اشاره به نشست صمیمانه روز دانشجو توضیح داد که این دیدار با حضور استادان برجستهای همچون دکتر خسروبنا، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، موسوی رئیس ستاد تعلیم و تربیت اساتید دانشگاه فرهنگی، مدیران دانشگاه و اعضای هیئترئیسه برگزار شد.
به گفته وی، دانشجومعلمان در این جلسه نکات، دغدغهها و مطالبات خود را در حوزههای صنفی، آموزشی، سیاسی، اجتماعی و ارزشی مطرح کردند و فضای نشست نمونهای روشن از حضور فعال و در عین حال متین و چارچوبمند دانشجویان فرهنگی بود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان تهران با تاکید بر اینکه دانشجو در تاریخ ایران اسلامی همواره نماد آزادگی، آگاهیبخشی، عدالتخواهی و استکبارستیزی بوده است، افزود: در شرایط کنونی کشور نقش دانشجو از همیشه پررنگتر است و جامعه برای افزایش انسجام ملی و پیشبرد برنامههای سیاسی و اجتماعی به مشارکت حداکثری دانشجومعلمان نیاز دارد.
وی فعالیت تشکلهای دانشجویی و کانونهای فرهنگی، سیاسی و هنری دانشگاه فرهنگیان را بسیار گسترده دانست و توضیح داد: برخلاف برخی تصورات، این دانشگاه یکی از فعالترین محیطها در حوزه برگزاری کرسیهای آزاداندیشی، نشستهای مناظره و گفتوگو با حضور چهرههای سیاسی با گرایشهای متنوع است.
محمدی تاکید کرد: حساسترین و متنوعترین مناظرات دانشجویی در فضایی آرام و با رعایت متانت و اخلاق معلمی در دانشگاه فرهنگیان برگزار میشود.
وی با بیان اینکه دانشجومعلمان آیندهسازان نظام تعلیم و تربیت کشور هستند، افزود: اگر هدف جامعه ساختن آیندهای پویا، آباد و برخوردار از انسجام ملی است، باید زمینه فعالیتهای فکری، سیاسی و اجتماعی برای دانشجومعلمان فراهم باشد.
محمدی گفت: هر روز در دانشگاه فرهنگیان جلسات نقد، مناظره و اندیشهورزی با حضور جریانهای مختلف سیاسی و فرهنگی برگزار میشود و همین روند باعث شده این دانشگاه در دهه گذشته در حوزههای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و انقلابی از دانشگاههای برتر کشور شناخته شود.
وی همچنین تاکید کرد: دانشگاه فرهنگیان امروز در حوزه پژوهش و علم نیز در مسیر تبدیل شدن به یکی از مراکز معتبر کشور قرار گرفته است.
محمدی در بخش دیگری از سخنان خود درباره طرح افزایش سن ورود دانشجویان به دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: این موضوع مطالبهای از سوی گروهی از جوانان علاقهمند به شغل معلمی بوده و دولت آن را برای بررسی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کرده است.
وی توضیح داد: کارشناسان دیدگاههای متفاوتی درباره این طرح ارائه کردهاند و موافقان و مخالفان دلایل متعدد و قابل بررسی دارند. وی گفت این موضوع ارتباط مستقیمی با سیاستگذاریهای کلان آموزش و پرورش دارد و تصمیمگیری درباره آن در اختیار دانشگاه فرهنگیان نیست.
وی تاکید کرد: هر طرحی نقاط قوت و ضعف دارد و در موضوع افزایش سن نیز باید هر دو جنبه دیده شود. به اعتقاد محمدی، تا زمانی که ابعاد این طرح به طور کامل مشخص و تصمیم نهایی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ نشود، اظهار نظر قطعی درباره آن درست نیست.
وی افزود: دغدغهمندان حوزه تعلیم و تربیت نباید نگران باشند، زیرا ورود به حرفه معلمی مشروط به رعایت شاخصها و استانداردهای لازم است و هیچ طرحی نباید باعث تضعیف کیفیت معلمان آینده کشور شود.
محمدی توضیح داد: به دلیل آگاهی ناقص از جزئیات این طرح، ترجیح میدهد پیش از انتشار جزئیات رسمی اظهارنظر نهایی نکند.
انتهای پیام/


