بدون یادگیری زبان ارتباطی نسل امروز، فرآیند تربیت عملاً ناکارآمد می‌شود

بدون یادگیری زبان ارتباطی نسل امروز، فرآیند تربیت عملاً ناکارآمد می‌شود
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش با اشاره به این‌که ارتباط مؤثر و مبتنی بر اعتماد پیش‌شرط هر نوع تربیت است، هشدار داد که معلمان بدون آشنایی با زبان ارتباطی نسل امروز و بدون دریافت آموزش‌های روزآمد، نمی‌توانند نقش تربیتی خود را به‌طور مؤثر ایفا کنند.

علی محبی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا با تأکید بر این‌که ویژگی‌های نسل جدید دانش‌آموزان به‌طور گسترده دچار تحول شده است، اظهار کرد: معلمان برای برقراری ارتباط مؤثر با این نسل به آموزش‌های تازه، روزآمد و متناسب نیاز دارند؛ آموزش‌هایی که هنوز میزان اثربخشی و کیفیت اجرای آنها به‌طور دقیق ارزیابی نشده است.

وی با بیان این‌که تربیت بدون برقراری ارتباط و ارتباط بدون ایجاد اعتماد امکان‌پذیر نیست، افزود: معلمان باید رفتار مشترک نسل امروز، شیوه‌های جدید ارتباطی و زبان گفت‌وگوی آنان را بیاموزند تا بتوانند اعتماد دانش‌آموزان را جلب کرده و فرایند تربیت را به‌صورت واقعی و مؤثر پیش ببرند.

محبی در ادامه توضیح داد: دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی در سال‌های اخیر اقداماتی در این حوزه انجام داده‌اند و بخشی از دوره‌های ضمن‌خدمت معلمان نیز با رویکرد‌های نوین و متناسب با نسل جدید طراحی شده است. با این حال، به گفته وی، میزان موفقیت این برنامه‌ها و کیفیت اجرای آنها همچنان نیازمند بررسی عمیق و ارزیابی منظم است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش همچنین اعلام کرد: یک بسته سیاستی مبتنی بر مطالعه تطبیقی تجربه کشور‌های مختلف تدوین و برای دولت، مجلس و قوه قضاییه ارسال شده است تا مسیر اقدام‌های ضروری در حوزه سازگار کردن نظام تربیت و آموزش معلمان با نسل جدید مشخص شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا