دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 تير 1395 - 13:29
مدیریت نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان:

دیابتی‌ها بیش از دیگران مستعد ابتلا به کبد چرب هستند

مدیریت نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه دیابتی‌ها بیش از دیگران مستعد ابتلا به کبد چرب هستند، عنوان کرد: کبد چرب در دست‌کم 25 درصد جمعیت کشورهایی که چاقی در آن رواج دارد، دیده می‌شود.
کد خبر : 101655

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر محمد کاظم‌زاده در خصوص کبد چرب، گفت: متأسفانه امروزه بیماری‌های کبدی رواج روز افزونی پیدا کرده است و عارضه‌های گوناگونی موجب آسیب دیدن کبد می‌شود که بیماری کبد چرب یکی از این عارضه‌ها است و درصد شیوع بالایی در سراسر جهان دارد. عملکرد ضعیف کبد، توانایی بدن در هضم مناسب غذا، جذب مواد مغذی، شکستن چربی‌ها و دفع مواد سمی را کاهش می‌دهد و مقدمه ساز بیماری‌های دیگر می‌شود.


وی افزود: بیماری کبد چرب را نمی‌توان به تنهایی به عنوان یک بیماری تعریف کرد، بلکه عموما آغاز کننده بیماری‌ها قلمداد می‌شود، بیماری کبد چرب زمانی روی می‌دهد که چربی اضافی در سلول‌های کبد انباشته شود، عملکرد کبد تا اندازه‌ای دچار نقص می‌شود و دیگر نمی‌تواند چربی‌ها را به خوبی بشکند و خارج کند و در کسانی که مصرف چربی بالایی دارند کبد نمی‌تواند فرایند متابولیسم را بر روی این مقدار زیاد چربی انجام دهد، در نهایت چربی مازاد به صورت تری‌گلیسیریدها انباشته می‌شود و کبد چرب را به وجود می‌آورد.


مدیریت نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با توجه به علائم این بیماری،‌ عنوان کرد: در مرحله نخست این بیماری هیچ علامتی ندارد و در صورت پیشرفت آن، معمولا پس از سپری شدن چند سال یا حتی چند دهه، مشکلات مبهمی از جمله کاهش وزن یا کم‌ اشتهایی خستگی مزمن، ضعف حالت تهوع، گیجی، مشکل در تمرکز کردن، درد مرکز یا قسمت راست بالای شکم، بزرگ شدن کبد، تیره شدن رنگ پوست یا لک صورت، جوش صورت که معمولا روی گردن یا زیر بغل روی می‌دهد، خارش پوست، سفید شدن زبان، تعریق بیش از اندازه، بوی نامطبوع و زننده بدن و دهان، حلقه‌های تیره زیر چشم، زرد شدن چشم و کهیر و حساسیت‌های پوستی، قرمزی، تورم و خارش چشم (حساسیت چشم)، ظاهر شدن خال‌ها و نقطه‌های مایل به قهوه‌ای روی پوست مانند لک صورت (خال‌های کبدی ) مشاهده می‌شود.


کاظم‌زاده درباره علل بروز کبدچرب، یادآور شد: مدرن شدن سریع کشورهای آسیایی و افزایش میزان چاقی بیماری از علل این بیماری است. کبد چرب در دست‌کم 25 درصد جمعیت کشورهایی که چاقی در آن رواج دارد دیده می‌شود.


به گفته وی، دیابتی‌ها بیش از دیگران مستعد ابتلا به کبد چرب هستند.


مدیریت نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: تغییر سبک زندگی، کنترل میزان کلسترول و قند خون، مصرف دارو، افزایش فعالیت جسمی و ورزش کردن (کاهش چربی شکم به کمک ورزش کردن برای بیماران مبتلا به کبد چرب مفید است)، تغذیه و برنامه غذایی مناسب کبد چرب (غذاهای پرچرب شامل فراورده‌های لبنی پرچرب و گوشت قرمز باید کاملاً از برنامه غذایی حذف شود، از مصرف هر گونه محصولات غذایی فرآوری شده و غلات خودداری شود، برنامه غذایی با مواد قندی و نمک پایین، گنجاندن میوه‌ها و سبزیجات خام در وعده‌های غذایی برای جلوگیری از کاهش آب بدن) از جمله موارد درمان این بیماری است.


انتهای پیام/

برچسب ها: چاقی کبد چرب
ارسال نظر
هلدینگ شایسته