کاهش ۳۰درصدی ترافیک تهران در پی طرح زوج و فرد از در منازل/ توقیف ساعتی ۴۰ هزار خودرو متخلف
به گزارش خبرنگار آنا، پایتخت در نخستین روزهای آذر ۱۴۰۴ با افزایش آلودگی هوا مواجه شد؛ وضعیتی که بار دیگر کارگروه اضطرار آلودگی هوا را به اجرای محدودیتهای شدیدتر ترافیکی از جمله طرح زوج و فرد از درب منزل وادار کرد. این طرح که اکنون پنجمین روز خود را پشت سر میگذارد، مجموعهای از اقدامات پلیس راهور را در بخش کنترل ترافیک، برخورد با خودروهای دودزا و مدیریت تردد در سطح شهر به همراه داشته است.
ابعاد اجرایی طرح و آمار برخوردها
۱. توقیف ساعتی گسترده برای متخلفان
پلیس راهور اعلام کرده است که از ابتدای اجرای طرح تا چهارم آذر ماه، بیش از ۴۰ هزار خودرو که برخلاف محدودیت زوج و فرد تردد داشتند، دچار توقیف ساعتی شدهاند.
این حجم از برخورد، نشاندهنده گستردگی تخلف و همچنین جدیت پلیس در اعمال محدودیتهاست.
۲. برخورد با خودروهای آلاینده
همزمان با اجرای طرح، یکی از محورهای اصلی جلوگیری از تردد خودروهای دودزا بوده است.
بر اساس آمار رسمی حدود ۱۹۰۰ خودرو دودزا اعمال قانون شدند.
بیش از ۳۸۰ خودرو با وجود داشتن برگه معاینه فنی معتبر، به دلیل نقص فنی و عدم رعایت استانداردهای ایمنی، معاینه فنیشان ابطال شده است.
این آمار نشان میدهد که بخش قابل توجهی از آلایندههای متحرک ناشی از خودروهایی است که یا فاقد شرایط لازماند، یا استانداردهای فنی آنها در عمل رعایت نشده است.
تأثیرات طرح بر ترافیک تهران چه بود؟
براساس ارزیابی میدانی پلیس اجرای این طرح منجر به کاهش حدود ۳۰ درصدی بار ترافیکی در بسیاری از معابر شهر شده است.
بزرگراههایی که همواره در ساعات اوج با ترافیک سنگین مواجه بودند نظیر بزرگراه حکیم، همت، سلیمانی، زینالدین، بابایی، نواب و بسیج در روز پنجم اجرای طرح با ترافیکی روان و عادی مواجه بودهاند.
این دادهها نشان میدهد که محدودیت زوج و فرد از درب منزل، بیش از سایر طرحهای پیشین، اثر مستقیم و قابل توجهی بر حجم تردد خودروها دارد.
نقش عوامل مکمل در مدیریت آلودگی و ترافیک
۱. نظارت در ۱۰۰ نقطه کلیدی شهر
حضور مأموران راهور در نقاط پرتردد، یکی از عوامل مهم در کاهش تخلفات و افزایش کارآمدی طرح است.
این اقدام موجب شده برخوردها نه صرفاً بر پایه دوربین، بلکه به شکل میدانی نیز انجام شود.
۲. محدودیت تردد خودروهای سنگین در شب
با توجه به اینکه خودروهای سنگین در تولید ذرات آلاینده نقش بالایی دارند، ممنوعیت تردد آنها در ساعات شب جز خودروهای حمل سوخت، مواد غذایی و دارو یکی از تصمیمات مکمل طرح اضطرار است.
اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل هرچند از منظر ترافیکی کارآمد بوده است، اما افزایش نیاز به حملونقل عمومی را به همراه دارد؛ سیستمی که همچنان با چالشهایی مانند کمبود ظرفیت در ساعات اوج مواجه است.
وابستگی بخش زیادی از شهروندان به خودرو شخصی بهویژه در مناطق کمبرخوردار از امکانات حملونقل عمومی باعث میشود اجرای طولانی مدت طرح با نارضایتیهایی همراه شود.
با این حال توصیه پلیس مبنی بر استفاده از مترو، اتوبوس و تاکسی، یکی از محورهای کلیدی کنترل آلودگی و ترافیک در شرایط فعلی است.
جمعبندی
طرح زوج و فرد از درب منزل طی روزهای اخیر، بهویژه در شرایط اضطرار آلودگی هوا، توانسته است ترافیک را بهطور محسوسی کاهش دهد و تا حدی بر کنترل آلودگی هوا مؤثر باشد.
اما استمرار آن نیازمند تقویت ناوگان حملونقل عمومی، تشدید نظارت بر وضعیت فنی خودروها و مدیریت بلندمدت منابع آلاینده در سطح شهر است.
اقدامات پلیس مانند توقیف ساعتی خودروهای متخلف، برخورد با خودروهای دودزا و کنترل تردد خودروهای سنگین، نشاندهنده رویکردی بازدارنده و عملمحور است که میتواند در کوتاهمدت مؤثر باشد؛ اما حل پایدار مشکلات ترافیک و آلودگی هوا مستلزم برنامهریزی ساختاری و سرمایهگذاری در حملونقل پاک است.
انتهای پیام/


