دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 تير 1395 - 13:28
افشار در نشست خبری: (3)

کاشت ماری‌جوآنا در منزل خارج از کنترل است/ افزایش کشفیات سه ماده مخدر در سه ماهه نخست سال 95

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از رشد کشفیات مواد مخدر تریاک مورفین و هروئین در سال 95 نسبت به سال 94 خبر داد و با اشاره به کاشت ماری جوانا در گلدان به وسیله برخی از افراد گفت: مصرف ماری جوانا به عنوان مواد مخدر جرم است و با آن برخورد می‌شود اما مبارزه با این موضوع کار سختی است.
کد خبر : 101411

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: در سه ماهه اول امسال 73 هزار نفر در محیط‌های آموزشی تحت آموزش قرار گرفتند و 6 هزار نفر در محل‌های کاهش آسیب پذیرفته شدند.


وی به افزایش 107 درصدی برنامه‌های آموزشی از طریق رسانه ملی اشاره و عنوان کرد: تلاش‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر برای برنامه‌های پیشگیری از مصرف مواد ادامه‌دار خواهد بود.


افشار با بیان اینکه اجرای طرح همزمان آموزش دانش‌آموزان و معلمان در استان‌های پرخطر در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: این طرح به عنوان نمونه در استان قم انجام شد و امسال در دیگر استان‌های کشور نیز دنبال می‌شود همچنین نمایشگاه‌های دائمی پیشگیری از اعتیاد در اراک و رشت دایر است و امیدواریم این طرح در دیگر استان‌ها نیز اجرا شود.


معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های ستاد مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: تمام معلمان تحت پوشش طرح‌های پیشگیری و آموزشی قرار گرفتند و با قولی که آموزش و پرورش به ما داده است امیدواریم امسال 70 درصداز مدارس کشور تحت پوشش طرح‌های پیشگیرانه ستاد قرار گیرند.


وی با بیان اینکه در محیط‌های کاری، نظامی، صنعتی و اداری جمعیت‌های زیادی وجود دارند، گفت: در حال حاضر کارشناسان ما در این محیط‌ها و محیط‌های نظامی حضور دارند و به صورت آبشاری در سطح جامعه فعالیت می‌کنند.


افشار در ادامه توضیح داد: دراین زمینه کاهش تقاضا و پیشگیری یکی از اولویت‌های مهم ستاد مبارزه با مواد مخدر است که این اولویت با رویکرد اجتماعی شدن ادامه‌دار خواهد بود در همین راستا برای اولین بار در ستاد مبارزه با مواد مخدر جلسات با حضور دبیرکل و با شرکت اعضای اصلی کنترل و پیشگیری برگزار شد که اهداف و مصوبات آن را به فال نیک می‌گیریم.


سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به پتانسیل خبرنگاران و رسانه‌ها در پیشبرد اهداف ستاد برای اجرای برنامه‌های پیشگیرانه اذعان کرد: هدف‌گذاری فضای مجازی از طریق ارائه اقدامات نو در دستور کار قرار گرفته و دستگاه‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند پای کار هستند.


معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های ستاد مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به مصوبه 10 درصدی که شهرداری را مکلف می‌کند تا از محل بودجه‌های فرهنگی خود در اجرای برنامه‌های پیشگیرانه حضور داشته باشد، گفت: امیدواریم امسال با وجود همکاری مستمر شهرداری تهران اقدامات خوبی در پایتخت رخ دهد تمرکز بر برنامه‌های پیشگیرانه برای ستاد اهمیت بسیار زیادی دارد.


اختصاص 330 میلیارد ریال برای پوشش بیمه معتادان


سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از اختصاص 330 میلیارد ریال برای پوشش بیمه معتادان خبر داد و گفت: امیدواریم تا پایان سال در این زمینه مشکلی وجود نداشته باشد همچنین در این زمینه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به ما قول مساعد داده است و توجه ویژه به گروه‌های آسیب‌پذیر زنان و کودکان و ایجاد فرصت‌های شغلی برای معتادان بهبود یافته بزرگترین همکاری ستاد با وزارت رفاه است.


وی ادامه داد: برگزاری جلسه کمیته درمان با حضور وزیر بهداشت و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر که قرار است 28 تیرماه امسال اتفاق بیافتد امری بسیار مهم تلقی می‌شود و ما امیدواریم در این جلسه مشکلات درمانی معتادان برطرف و مراکز ماده 16 تعیین تکلیف شوند مصوبات این جلسه می‌توانند بخش قابل توجهی از مشکلات معتادان در روند بهبود را تسهیل کنند.


پاسخ به 98 درصد کسانی که با خط اعتیاد تماس گرفتند


افشار در ادامه با بیان اینکه بین 96 تا 98 درصد از کسانی که با خط اعتیاد تماس گرفتند پاسخ شنیده و این آمار قابل دفاعی است، گفت: این میزان تماس‌هایی که با این خط شده زنانی که نقش مادر و همسر را در خانواده‌ها برعهده دارند بیشترین میزان تماس‌ها را داشتند و عمده‌ترین سوال آنها در خصوص نحوه استفاده از مواد مخدر، عوارض و نشانه‌های آن نیز بوده است. زنان به عنوان عمود خانواده نقش غیر قابل انکاری را در میزان کاهش استفاده از مواد مخدر دارند و آنها در خصوص مصرف شیشه، هروئین و محرک‌ها از کارشناسان ما سوال پرسیدند.


وی در خصوص اخبار منتشر شده در مورد متادون فروشی در برخی از مراکز درمانی توضیح داد: تا زمانی که سازوکار ملی برای تولید از مبدأ و رسیدن آن ماده به دست معتادان وجود نداشته باشد این اخبار منتشر می‌شود اما نباید اطلاع‌رسانی‌های ناقص در خصوص فعالیت مراکز درمانی صورت گیرد هر چند که ما هم موظف هستیم سیستم‌های نظارتی خود را جدی‌تر کنیم تا راه سواستفاده‌های احتمالی بسته شود.


ارائه آمار کشفیات مواد مخدر در سه ماهه سال 95


افشار با بیان اینکه در طول سه ماهه سال 95 آمار کشفیات تریاک نسبت به سال 94، 30 درصد رشد داشته است، گفت: در زمینه کشف هروئین نسبت به سال گذشته با رشد 19 درصدی روبرو بوده‌ایم همچنین با کشف دو هزارو 387 کیلوگرم مورفین در سال 95 نسبت به سال گذشته با رشد 188 درصدی روبرو بودیم همین‌طور در سه ماهه نخست امسال موفق به کشف 424 کیلوگرم ماده مخدر شیشه شده‌ایم که نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش داشته است و کشفیات تریاک سوخته، کراک و کوکائین نسبت به سال گذشته 6 درصد افزایش داشته است.


افشار ادامه داد: در مجموع می‌توان گفت 81 درصد از کشفیات را تریاک، 18 درصد حشیش، 2/7 درصد را هروئین، 1/3 درصد را مورفین، 0/2 درصد را شیشه و 1/3 درصد را سایر کشفیات مواد مخدر به خود اختصاص می‌دهند.


به گفته معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های ستاد مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی با اختصاص 92 درصد از کشفیات خود تأثیرگذارترین نهاد در میزان کشفیات بوده است و پس از آن وزارت اطلاعات با 5/2 درصد نیروی بسیج با 2/7 درصد بیشترین میزان کشفیات مواد مخدر را داشتند و بقیه کشفیات در این زمینه سهم گمرک و سازمان‌ زندان‌ها بوده است.


به گفته سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در سه ماهه نخست سال 94، 701 فقره عملیات کشف اتفاق افتاده است که این موضوع در سه ماهه نخست سال 95 با کاهش 5 درصدی به 669 عملیات رسیده است همچنین طی این مدت 739 باند متلاشی شده‌اند که این آمار نشان دهنده 2 درصد رشد منفی در زمینه متلاشی شدن باند‌ها است همین طور در سال 94، 51 کارگاه شیشه انهدام شدند که در سال 95 با کاهش 40 درصدی این تعداد به 30 کارگاه رسیده‌اند و گزارش‌ها حاکی از آن است که امروز شیشه به صورت محصول نهایی از کشورهای خارجی وارد ایران می‌شود.


افزایش 18 درصدی خوردوهای توقیفی


سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در سه ماهه نخست سال 95 با افزایش 18 درصدی خودروهای توقیفی روبرو بوده‌ایم به طوری که در سال 94، 4 هزارو 400 خودرو از قاچاق‌چیان و مواد فروشان توقیف شده که این تعداد در سه ماهه سال 95 به 5 هزارو 183 خودرو رسیده است همین طور پاکسازی مناطق آلوده با تمرکز بر معتادان متجاهر در سال 95 با رشد 44 درصدی نسبت به سال گذشته روبرو بوده است.


وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌بر کاشت ماری جوانا در آپارتمان توضیح داد: ماری جوانا علف حشیش و گراف از جمله مواد مخدری هستند که به صورت بذر در دسترس خواهند بود حتی گیاه شاه‌دانه نیز مصرف غذایی دارد و برخی نیز به کاشت آن در گلدان و در آپارتمان اقدام می‌کنند. مصرف ماری جوانا به عنوان مواد مخدر جرم است اما مبارزه با این جرم کار آسانی نخواهد بود البته گزارش‌ها حاکی از آن است که بیشتر ماری جوانایی که در کشور مصرف می‌شود از خارج از کشور وارد ایران می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته