دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 فروردين 1394 - 11:03

آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری ازبکستان

چهارمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ازبکستان با آغاز به کار بیش از 9 هزار حوزه رای‌گیری در سراسر این کشور از ساعت 6 صبح به وقت محلی شروع شد.
کد خبر : 10135

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه، «اسلام کریم اف» رئیس‌جمهوری فعلی ازبکستان و رهبر حزب حاکم لیبرال دموکراتیک، با سه رقیب در این انتخابات رقابت می‌کند که هر سه آن‌ها ریاست احزاب حاضر در پارلمان را برعهده دارند اما آشکارا از ریاست جمهوری وی حمایت می‌کنند.


«اکمل سعید اف» رهبر حزب رنسانس ملی دموکراتیک در انتخابات سال 2007 رقیب اصلی کریم اف بود اما کمتر از سه درصد آرا را به دست آورد درحالی‌که کریم اف 90 درصد آرا را از آن خود کرد.


«حاتم جان کتمان اف» رهبر حزب دموکراتیک خلق و «نریمان عمر اف» رئیس حزب سوسیال‌دموکرات ازبکستان (عدالت) دو نامزد دیگر حاضر در این رقابت هستند.


نزدیک به 21 میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن در انتخابات ازبکستان شناخته شده‌اند که پرجمعیت‌ترین کشور از مجموع پنج کشور آسیای میانه است؛ این کشورها در سال 1991 و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی مستقل شدند.


بیش از 300 ناظر بین‌المللی از 43 کشور جهان بر این انتخابات نظارت خواهند کرد، سازمان امنیت و همکاری اروپا فردا (دوشنبه) برآورد خود را در مورد این انتخابات در گزارشی اعلام می‌کند.


بر اساس این گزارش 44 حوزه رأی‌گیری نیز در نمایندگی‌های دیپلماتیک ازبکستان در خارج از کشور از جمله روسیه دایر شده است تا ازبک‌های خارج از کشور آرای خود را در این صندوق‌ها بیندازند. بر اساس آمار بیش از دو میلیون تبعه ازبک در روسیه زندگی می‌کنند.


این انتخابات از ساعت 6 صبح به وقت محلی (5:30 دقیقه به وقت تهران) آغاز شد و تا ساعت 20 (20:30 به وقت تهران) ادامه خواهد داشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته