دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 تير 1395 - 11:19

نخست‌وزیر ترکیه: سود توافق با اسرائیل به فلسطینیان می‌رسد

نخست‌وزیر ترکیه گفت که توافق با اسرائیل به سود فلسطینیان خواهد بود زیرا اگر از انزوای بین‌المللی خارج شوند، آمادگی کمک به آن‌ها وجود دارد.
کد خبر : 101331

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی)، بینالی ییلدریم روز گذشته (سه‌شنبه) در نشست معاونان حزب عدالت و توسعه گفت: «ما روابط خود با روسیه و اسرائیل را عادی کردیم و خواستار کاهش دشمنی‌ها در منطقه و جهان هستیم.»


وی افزود: «اسرائیل پس از مذاکراتی طولانی از حادثه کشتی مافی مرمره عذرخواهی کرد و پذیرفت که به خانواده قربانیان حادثه غرامت پرداخت کند. آن‌ها همچنین پذیرفتند که محاصره نوار غزه را کاهش دهند و بدین ترتیب بود که کشتی کمک‌های بشردوستانه ما راهی نوار غزه شد.»


نخست‌وزیر ترکیه تاکید کرد: «ترکیه نخستین محصول توافق با اسرائیل را برداشت کرد و توانست کشتی لیدی لیدی را روانه بندر اشدود کند تا کمک‌های بشردوستانه پیش از عید فطر به دست ساکنان نوار غزه برسد. به دنبال این مرحله، ترکیه به توسعه صنعت در این منطقه که مدت‌هاست متوقف شده، کمک می‌کند.»


وی افزود: «دفاع از موضوع فلسطین نباید فقط در شعار خلاصه شود و باید اقداماتی انجام داد تا نتیجه آن به طور ملموس مشاهده شود. ترکیه اقدام به ساخت مسکن و بیمارستان برای فلسطینیان می‌کند و امیدواریم بتوان منطقه صنعتی نیز در نوار غزه و کرانه باختری راه‌اندازی کرد.»


ییلدریم گفت: «توافق با اسرائیل هفته جاری در پارلمان مطرح می‌شود تا به تایید برسد. این توافق به سود فلسطینیان است و به بهبود اوضاع زندگی آن‌ها کمک می‌کند.»


وی سپس به موضوع سوریه پرداخت و گفت: «حل نشدن بحران سوریه خطر بزرگی برای صلح جهانی به‌شمار می‌رود و این خطر شامل ترکیه و کشورهای منطقه نیز می‌شود. در واقع، بحران سوریه زمینه را برای اقدامات خرابکارانه گروه‌های تروریستی ازجمله داعش فراهم می‌کند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته