دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 تير 1395 - 11:22

تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای‌ پرونده اعدامی‌های عراق

رئیس‌جمهوری عراق با هدف مشخص شدن مقصران تأخیر در اجرای حکم اعدامی‌ها، کمیته حقیقت یاب تشکیل داد.
کد خبر : 101269

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، سلیم جبوری، رئیس پارلمان عراق روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرد که فؤاد معصوم تصمیم گرفت برای مشخص شدن علت و عاملان تاخیر در اجرای حکم اعدامی‌ها، کمیته حقیقت‌یاب تشکیل دهد.


یک منبع پارلمانی تاکید کرد: «امروز، نامه‌ای از ریاست‌جمهوری به پارلمان رسید که حاکی از آن بود فواد معصوم، تصمیم گرفته است برای مشخص شدن علت تاخیر در تصویب احکام اعدام، کمیته حقیقت‌یاب تشکیل دهد.»


این منبع که خواست نامش فاش نشود، به شبکه سومریه نیوز گفت: «معصوم در این نامه بر اهمیت مشخص کردن طرف کوتاهی‌کننده در این تاخیر، تاکید کرد.»


عبدالهادی سعداوی، نماینده پارلمان عراق هفته گذشته اعلام کرده بود که حکم اعدام چهار هزار تروریست محکوم به اعدام در زندان‌های این کشور صادر شده است، ولی به دلایل نامعلومی اجرا نمی‌شود.


سعداوی، نماینده ائتلاف دولت قانون افزود: «اجرای اقدام‌های لازم در برابر مجرمان سبب می‌شود کسانی که به دنبال ریختن خون بی‌گناهان و پیوستن به گروه‌های تروریستی هستند، از ترس مجازات و برخورد حکومت و قانون، از این فکر منصرف شوند».


این در حالی است که خالد شوانی، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری عراق یک روز پس از اظهارات سعداوی، اعلام کرد که نه تنها هیچ پرونده اعدامی در نوبت تأیید رئیس‌جمهوری نیست، بلکه دولت هنوز 170 حکم اعدام تأیید شده را اجرا نکرده است.


وزارت دادگستری عراق نیز روز گذشته (سه‌شنبه) علاوه بر اعلام اجرای حکم اعدام پنج نفر، خبر داد که نزدیک به 3000 محکوم به اعدام در زندان‌های عراق وجود دارند که هنوز دستور ریاست‌جمهوری برای اجرای آن صادر نشده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته