گزارش آنا از کنسرت «دیار سیمرغ»

روایتِ یک رهبر زن از موسیقی معاصر ایران/ پانیذ فریوسفی: رهبر ارکستر باید راویِ اثر آهنگساز باشد+فیلم

روایتِ یک رهبر زن از موسیقی معاصر ایران  پانیذ فریوسفی: رهبر ارکستر باید راویِ اثر آهنگساز باشد+فیلم
در شب «دیارِ سیمرغ» ، تالار وحدت میزبان اجرایی با رهبری پانیذ فریوسفی، نخستین رهبر زن مقیم ایران بود؛ اجرایی که در آن صدای بانوان آهنگساز ایرانی، در کنار میراث موسیقی کلاسیک جهان، جلوه‌ای تازه از بلوغ و تنوع هنری ارکستر سمفونیک تهران را به نمایش گذاشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، شب گذشته در تالار وحدت ارکستر سمفونیک تهران با ترکیبی دقیق از نوازندگان جوان و باتجربه، آماده‌یآغاز برنامه‌ای بود که عنوانش خود بارِ نمادین داشت: «دیارِ سیمرغ».

رهبر ارکستر، پانیذ فریوسفی، با گام‌هایی آرام و مطمئن بر صحنه آمد.

از آفتاب درویشی تا گلفام خیام؛ پژواک زنان آهنگساز

در بخش نخست برنامه، ارکستر قطعاتی از دو آهنگساز برجسته ایرانی، آفتاب درویشی و گلفام خیام را اجرا کرد؛ آثاری که به گفته‌ی خود فریوسفی، «آینه احساسات لطیف و اندیشه زن ایرانی در زبان موسیقی معاصر» هستند.

ملودی‌ها در فضایی آرام و پرتصویر آغاز شدند و با تلاقی ساز‌های زهی و بادی، حس پرواز را در ذهن شنونده برانگیختند.

این بخش، به‌نوعی گفت‌وگوی درونیِ بانوان موسیقیدان ایران با جهانیان بود.

سفر به جهان موسیقی کلاسیک

در ادامه برنامه، نوبت به اجرای آثاری از فرانس شوبرت، ژان سیبلیوس و آرام خاچاطوریان رسید؛ انتخابی هوشمندانه که میان میراث کلاسیک غرب و تفسیر ایرانیِ امروزی پلی می‌زد.

در این بخش، پدرام فریوسفی، نوازنده برجسته ویولن، با تکنوازی خود، صحنه را در اختیار گرفت. نوا‌های ویولن او با ارکستر در گفت‌وگویی صمیمی و دقیق همراه شد و لحظاتی از اوج هماهنگی و درخشش تکنیکی را رقم زد.لحظاتی که نشان داد حضور خانوادگی فریوسفی‌ها در صحنه موسیقی ایران چقدر پربار و تأثیرگذار است.

روایتِ یک رهبر زن از موسیقی معاصر ایران

پانیذ فریوسفی در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا گفت:اولین بارم نیست که رهبری ارکستر می‌کنم، اما نخستین تجربه‌ام با ارکستر سمفونیک تهران است. پیش از من هم خانم نازنین آقاخانی قرار بود این ارکستر را رهبری کنند که اجرا لغو شد. از این نظر خوشحالم که توانستم نخستین رهبر زن مقیم ایران باشم که با این ارکستر روی صحنه می‌رود.

وی با اشاره به همکاری شورای هنری ارکستر افزود:تمرکز ما بر این بود که آثار آهنگسازان زن ایرانی اجرا شود. آفتاب درویشی و گلفام خیام از افتخارات موسیقی ایران در سطح بین‌المللی هستند. البته چند اثر خارجی هم در برنامه است تا تلفیق فرهنگی و شنیداری کامل‌تری ایجاد شود. برای من، رهبر ارکستر کسی است که با تفسیر شخصی‌اش، اثر آهنگساز را بازآفرینی می‌کند.

همدلی در میان سازها؛ روایت نوازندگان

تجربه همکاری با یک رهبر زن برای نوازندگان ارکستر نیز لحظاتی متفاوت و آموزنده بود.

رامین براتی، نوازنده گاسترومون با سابقه بیش از بیست‌ودو سال در ارکستر در گفت‌و‌گو با انا گفت:برای من، این اجرا تجربه‌ای تازه بود. خانم فریوسفی رهبر جوانی است، اما ارتباط صمیمی و حرفه‌ای با نوازندگان دارد. با اینکه کم‌وکاستی‌هایی همیشه هست، اما انرژی مثبت ایشان به کل گروه منتقل شد.

مجید اسماعیلی، نوازنده ویولنسل، نیز اظهار داشت:سال‌هاست در ارکستر هستم. اجرای امشب از نظر هماهنگی بسیار خوب بود. خانم فریوسفی آینده‌دارند و نگاهشان علمی است. موسیقی جنسیت نمی‌شناسد و راه باید برای همه باز باشد.

در همین‌باره پروانه انارکی، نوازنده‌یکنترباس و از بانوان باسابقه ارکستر نیز در گفت‌و‌گو با اناافزود:این نخستین بار است که رهبری ارکستر سمفونیک تهران به یک زن سپرده می‌شود. نظم نوازندگان، رنگ صوتی ارکستر و فضای کلی کار، همه تحت تأثیر رهبر است. خانم فریوسفی نوازنده توانمندی‌اند و باعث افتخار است که همکارمان هستند. در کار هنری تفاوتی میان زن و مرد نیست.

پایانِ شب در تحسینِ ایستاده

اجرای «دیارِ سیمرغ» نشان داد موسیقی می‌تواند مرز‌ها را کنار بزند و صدای زنان و مردان هنرمند ایرانی را در یک هم‌نوازی باشکوه به گوش برساند.

تالار وحدت در پایان شب، در سکوتی پر از احترام فرو رفت؛ سکوتی شبیه بال‌گشودن سیمرغی که از دل تاریخ، به آینده موسیقی ایران پرواز می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا