در مسابقات ملی ارائه سه دقیقه‌ای علمی دانشجویان مطرح شد

مهارت ارائه علمی؛ بخشی کلیدی از فرآیند تحصیل

مهارت ارائه علمی؛ بخشی کلیدی از فرآیند تحصیل
دومین دوره مسابقات ملی ارائه سه دقیقه‌ای با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد و در این مسابقه بر این موضوع که مهارت ارائه علمی بخشی کلیدی از فرآیند تحصیل است، تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری آنا، مرحله نهایی دومین دوره مسابقات ملی ارائه سه دقیقه‌ای با حضور سیدعبدالحمید احمدی قائم مقام رئیس جهاددانشگاهی، حامد علی اکبرزاده رئیس سازمان ترویج مطالعه و نشر و جمعی از مدیران این نهاد امروز، ۲۱ آبان در دو بخش کتاب و پژوهش‌های علمی در دانشگاه تهران برگزار شد.

در این رقابت علمی و فرهنگی، که توسط سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی برگزار شد، شرکت‌کنندگان منتخب از سراسر کشور، ایده‌ها و دستاورد‌های خود را در سه دقیقه ارائه و در پایان نفرات اول تا سوم هر بخش، عنوان برگزیده‌ی این دوره را از آن خود کردند.

مهارت ارائه علمی؛ بخشی کلیدی از فرآیند تحصیل

سید عبدالحمید احمدی قائم‌مقام رئیس و معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی، در مرحله فینال این مسابقات، ضمن تقدیر از تلاش برگزارکنندگان و دانشجویان شرکت‌کننده، بر نقش مؤثر فعالیت‌های فرهنگی در ارتقای مهارت‌ها و یادگیری‌های عمیق‌تر دانشجویان تأکید کرد.

وی با اشاره به حضور بیش از هزار دانشجو در مراحل مختلف این رویداد اظهار کرد: این مسابقه یک کار فرهنگی ارزشمند است که به تقویت مهارت ارائه، ارتباط و در نتیجه یادگیری مؤثرتر کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده است دانشجویانی که در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی حضور فعال دارند، دست‌کم ۲۰ درصد موفق‌تر از سایر دانشجویان هستند.

احمدی گفت: جهاددانشگاهی و سایر نهاد‌های فرهنگی با ایجاد زمینه‌های مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، سهم بسزایی در موفقیت تحصیلی آنان دارند. دانشجویان نیز باید حضور در دانشگاه را تنها به گذراندن واحد‌های درسی و شرکت در امتحانات محدود نکنند؛ چرا که دانشگاه ظرفیتی گسترده برای یادگیری عمیق‌تر و مؤثرتر فراهم می‌کند.

قائم‌مقام رئیس جهاددانشگاهی همچنین مهارت ارایه علمی را بخشی کلیدی از فرآیند تحصیل دانست و گفت: دانش‌اندوزی تنها بخشی از مسیر تحصیل است؛ توانایی ارائه مطلوب دستاورد‌های علمی نیز یک مهارت کلیدی محسوب می‌شود.

وی افزو: خوشبختانه این برنامه توانسته است مهارت ارائه و بیانی دانشجویان را تقویت کرده و جایگاه ویژه‌ای در میان آنان پیدا کند. یکی از پیام‌های مهم این برنامه، آن است که می‌توان در زمانی کوتاه با انتخاب دقیق واژگان و گزاره‌ها، مفاهیم علمی و محتوای غنی را به شکلی مؤثر به مخاطب منتقل کرد. این رویکرد نه تنها به ارتقای هوش بیانی دانشجویان کمک می‌کند، بلکه به آنها می‌آموزد چگونه پیام‌های علمی و فرهنگی خود را به‌صورت فشرده و جذاب ارائه دهند.

وی از زحمات برگزارکنندگان، داوران و دانشجویان تقدیر کرد و افزود: در پایان از تمامی همکاران در حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی، سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی و همچنین، از داورانی که در ارزیابی و هدایت این برنامه نقش مؤثری ایفا کردند، صمیمانه قدردانی می‌کنم. بی‌تردید، تلاش و حضور پرشور دانشجویان عزیز اصلی‌ترین عامل موفقیت این برنامه بوده است. امید داریم جهاددانشگاهی با بهره‌گیری از نتایج و ارزیابی‌های دقیق در آینده برنامه‌هایی هرچه پربارتر و مؤثرتر را با مشارکت گسترده‌تر دانشجویان برگزار کند.

مهارت کلامی از ضروری‌ترین توانمندی‌های اهل علم و فرهنگ است

در ادامه حامد علی اکبرزاده رئیس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی با قدردانی از شرکت‌کنندگان، داوران و دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات اظهار کرد:یکی از مهارت‌های ضروری هر انسان، به‌ویژه اهل علم و فرهنگ، مهارت کلامی و بیانی است که باید مورد توجه نهاد‌های فرهنگی از جمله دانشگاه‌ها، وزارت ارشاد و جهاد دانشگاهی قرار گیرد.

وی با اشاره به فلسفه شکل‌گیری مسابقات ارائه سه‌دقیقه‌ای گفت: ایده این مسابقات با هدف تقویت مهارت‌های بیانی و هوش کلامی دانشجویان شکل گرفت تا آنان بتوانند دستاورد‌های علمی خود را در زمانی کوتاه و به زبانی روان برای عموم بیان کنند. این رویداد به ما کمک می‌کند تا تحقیقات و پایان‌نامه‌های دانشجویی دوباره دیده شوند و شاید بتوانند راه‌حل‌هایی برای برخی از مسائل کشور ارائه دهند.

دکتر اکبرزاده افزود: از نخستین دوره برگزاری این مسابقات، شاهد رشد و گسترش آن در سطح کشور بوده‌ایم. تاکنون بیش از پنج هزار دانشجو در سراسر کشور در این رقابت‌ها شرکت کرده‌اند و در دومین دوره نیز ۱۵ استان میزبان مرحله‌های استانی بودند. در مرحله نیمه‌نهایی ۸۱ شرکت‌کننده حضور داشتند و امروز ۱۷ فینالیست به مرحله پایانی راه یافته‌اند.

وی در پایان با قدردانی از عوامل برگزاری مسابقات گفت: از همه همکاران در این سازمان، میزبانان دانشگاه تهران، داوران و دانشجویان شرکت‌کننده صمیمانه تشکر می‌کنم. امیدوارم این مسابقات بتواند به الگویی فرهنگی در راستای گفتمان علم و ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در دانشگاه‌ها تبدیل شود.

در پایان با اعلام رای داوران در بخش کتاب، نفرات برتر این دوره به ترتیب ابوالفضل ناجی به مقام اول، فاطمه پایداری به مقام دوم و زهرا نوروزی به مقام سوم دست یافتند و در بخش پژوهش نیز امیرحسین بهزاد مقام اول، مهسا ملکی مقام دوم و نرگس رضا زاده مقام سوم را کسب کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا