داور ایرانی جشنواره کرکوک عراق در گفت‌و‌گو با آنا

فناوری می‌تواند بر تئاتر خیابانی اثرگذار باشد

فناوری می‌تواند بر تئاتر خیابانی اثرگذار باشد
امیر زارع زاده داور ایرانی جشنواره تئاتر کرکوک عراق گفت: فناوری می‌تواند بر تئاتر خیابانی اثرگذار باشد، اما ابزار‌های استفاده‌شده باید هدفمند، سبک و قابل‌حمل باشند تا با ماهیت خیابانی این هنر همخوانی داشته باشند.

امیر زارع‌زاده، داور ایرانی نهمین جشنواره تئاتر خیابانی کرکوک عراق، در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا درباره سطح آثار و کیفیت اجرا‌های این دوره گفت که شیوه کاری تئاتر خیابانی در عراق با آنچه در ایران دنبال می‌شود بسیار متفاوت است و بدون شک تئاتر خیابانی ایران یک سر و گردن از تئاتر کشور‌های اطراف بالاتر است.

زارع‌زاده اظهار کرد : تئاتر خیابانی تئاتری اتفاقی و حادثه‌ای است که باید در لحظه و در خیابان رخ دهد. او تأکید کرد بسیاری از اجرا‌های جشنواره در واقع «تئاتر در خیابان» بودند و نه «تئاتر خیابانی»، چرا که تئاتر خیابانی شاخصه‌ها و ساختار ویژه خود را دارد و اساس آن بر مخاطب استوار است.

به گفته این داور ایرانی، مخاطب تئاتر خیابانی همان رهگذری است که در حال رفتن به بازار، اداره یا بیمارستان است و تئاتر خیابانی باید آن‌قدر هیجان‌انگیز باشد که او را در لحظه متوقف کند و به تماشای نمایش وادارد.

وی با اشاره به اهمیت انتخاب موضوع در این گونه نمایشی بیان کرد که در تئاتر خیابانی، موضوع و ایده اصل و اساس کار است. موضوعاتی که با جامعه ارتباط نداشته باشند، در هیچ‌جا پذیرفته نمی‌شوند. او معتقد است باید سراغ مسائلی رفت که مردم با آن همزادپنداری می‌کنند؛ مانند تورم، گرانی، بیکاری، طلاق، آسیب‌های اجتماعی و مشکلات شهری که قابلیت مانور خیابانی دارند.

زارع‌زاده با اشاره به پیشینه اجتماعی این گونه نمایشی یادآور شد که در گذشته نیز تئاتر خیابانی نقش مهمی در بیان دغدغه‌های مردم داشته است و حتی می‌توانسته نقش اصلاح‌گر اجتماعی ایفا کند.

وی یکی از آسیب‌های جدی جشنواره‌ها را بحث انتخاب آثار دانست و تأکید کرد که هیئت انتخاب باید قوی‌تر و باتجربه‌تر از هیئت داوران باشد. از نگاه او، کسی که حتی یک بار تجربه اجرای خیابانی نداشته باشد، نمی‌تواند درک درستی از این نوع تئاتر داشته باشد.

زارع‌زاده در ادامه به محدود بودن جوایز در جشنواره کرکوک اشاره کرد و گفت در عراق تنها دو جایزه اصلی برای بهترین کار اول و دوم در نظر گرفته می‌شود، در حالی که در ایران علاوه بر کار‌های برگزیده، از سه بازیگر برتر زن، مرد و کودک نیز تقدیر می‌شود. او افزود که امسال در بخش داوری سه جایزه دیگر به بخش رقابتی افزوده تا انگیزه بیشتری برای نسل جوان ایجاد شود.

این داور ایرانی تأکید کرد که فناوری نیز می‌تواند بر تئاتر خیابانی اثرگذار باشد، اما ابزار‌های استفاده‌شده باید هدفمند، سبک و قابل‌حمل باشند تا با ماهیت خیابانی این هنر همخوانی داشته باشند.

زارع‌زاده در پایان خاطرنشان کرد تئاتر خیابانی هنوز جایگاه خود را حفظ کرده است، زیرا میان مردم و تئاتر رابطه‌ای آشتی‌جویانه برقرار می‌کند. مردم بدون پرداخت هزینه به تماشای نمایش می‌نشینند و همین تجربه، آنان را به تماشای تئاتر صحنه‌ای نیز ترغیب می‌کند. به گفته او، تئاتر خیابانی در واقع سرمایه اجتماعی بزرگی برای تئاتر است و تأثیر آن از هر سمینار و مقاله‌ای بیشتر است، چرا که مستقیم با مردم سخن می‌گوید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا