دانشگاه آزاد ورزش را به موتور نوآوری و سلامت جامعه تبدیل میکند
خبرگزاری آنا؛ دکتر بیژن رنجبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه شورای عالی ورزش این دانشگاه ورزش را فراتر از فعالیتهای جسمی صرف دانسته و آن را بهعنوان «رآکتور حرفهای کارخانه انسانسازی» توصیف کرد، مفهومی الهامگرفته از کلام حضرت امام خمینی (ره) که دانشگاه را کارخانه انسانسازی میخواند.
وی ورزش را تمرین تمدنی، حکمت زیست سالم و ابزاری برای ارتقا به سطح حکمرانی سلامت و پویایی اجتماعی میداند؛ جایی که باید به مانند علم نگریسته شود و دانشگاه آزاد اسلامی به سمت ایجاد «آزمایشگاههای هوشمند تندرستی» با بهرهگیری از هوش مصنوعی، تحلیل دادههای ورزشی و حسگرهای زیستی حرکت کند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر جنبه فرهنگی ورزش نیز تأکید کرد و آن را عرصهای برای نمود مفاهیمی مانند جوانمردی، ادب در رقابت، لبخند پس از شکست و احترام به رقیب برشمرد – مشابه ورزش پهلوانی ایرانی که علم و اخلاق را در هم میآمیزد.
در همین راستا، دکتر رنجبر بر تقویت شرکتهای دانشبنیان در حوزه ورزش تأکید ورزیده و از دانشجویان رشتههای تربیتبدنی خواست تا با حمایت استادان در این عرصه مشارکت فعال داشته باشند، هرچند این مسیر زمانبر است؛ اما با تمرین و استمرار، موفقیتهای بزرگ به دست خواهد آمد.
علیرضا چمکوری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر و رئیس دانشکده فنی و مهندسی این واحد دانشگاهی در همین راستا در گفتگو با خبرنگار آنا با تأکید بر تقویت شرکتهای دانشبنیان ورزشی و حمایت از دانشجویان تربیتبدنی اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در نظر دارد نقشِ خود را از صرفاً آموزشدهنده به حامیِ عملیِ زیستبوم نوآوری ورزشی تبدیل کند. برای این منظور اقدامات مشخصی در دست اجراست که شامل ایجاد و تقویت مراکز مجزا برای استقرار شرکتهای دانشبنیان ورزشی در پردیسها، راهاندازی شتابدهندهها و برنامههای استارتاپی با محور فناوریهای ورزشی، تامین فضای آزمایشگاهی و کارگاهی، و تسهیل دسترسی به شبکه سرمایهگذاران و منتورها میشود.

وی افزود: برای دانشجویان تربیتبدنی نیز بستههای حمایتی پیشبینی شده از جمله واحدهای کارآموزی تخصصی در شرکتها، اعطای اعتبار مالی و بورس پژوهشی برای پروژههای کاربردی، مشوقهایی برای ثبت اختراع و تاسیس شرکت، برنامههای آموزش کارآفرینی و مدیریت کسبوکار ورزشی. علاوه بر این، تعامل علمی-اقتصادی با باشگاهها و نهادهای اجرایی بهگونهای طراحی میشود که دانشجویان امکان پیوند مستقیم بین تحقیق، توسعه محصول و بازار را تجربه کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با اشاره به فناوریهای آزمایشگاه هوشمند تندرستی عنوان کرد: این آزمایشگاه مجموعهای از فناوریهای نوین را یکپارچه میکند تا هم آموزش و هم سنجش عملکرد بهصورت دقیق و علمی انجام شود.
چمکوری اضافه کرد: اجزای کلیدی آزمایشگاه هوشمند تندرستی شامل پوشیدنیهای پزشکی و ورزشی (سنسورهای قلبی-تنفسی، شتابسنج و ژیروسکوپ برای تحلیل حرکت)، پلتفرمهای اینترنت اشیاء برای جمعآوری و همگامسازی دادهها، ابزارهای بیومکانیک و آنالیز حرکت (تختههای فشاری، دوربینهای حرکتنگاری)، آزمایشگاه آنالیز متابولیک و تستهای ظرفیت هوازی، سیستمهای واقعیت مجازی/افزوده برای شبیهسازی تمرینات و اصلاح تکنیک و سامانههای هوش مصنوعی برای پردازش دادهها و استخراج الگوهای عملکردی و برنامهریزی تمرین شخصیسازیشده میشود که ترکیب این فناوریها امکان مانیتورینگ لحظهای، بازخورد فوری به ورزشکاران و مربیان و طراحی برنامههای تمرینی مبتنی بر شواهد را فراهم میکند.
رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر در تشریح برنامههای تبدیل ورزش به حکمرانی سلامت و پویایی اجتماعی گفت: تبدیل ورزش به مولفهای از حکمرانی سلامت، نیازمند رویکرد فرابخشی است. دانشگاه میتواند از چند مسیر اقدام کند. در مرحله اول ادغام برنامههای سلامت عمومی و ورزش در سیاستگذاریهای دانشگاهی و منطقهای (مانند سیاستهای تغذیه سالم، برنامههای فعالیت بدنی اجباری یا تشویقی برای دانشجویان و کارکنان) مرحله دوم، راهاندازی پروژههای مشترک با مراکز بهداشت محلی برای اندازهگیری تأثیر مداخلات ورزشی بر شاخصهای سلامت جمعیت است.
وی ادامه داد: در مرحله سوم، توسعه برنامههای اجتماعیسازی از طریق ورزش مثلاً لیگهای محلهای، برنامههای داوطلبی ورزشی و کمپینهای مشارکتی که پیوند میان دانشگاه و جامعه را تقویت میکند و در مرحله چهارم، آموزش مدیران و تصمیمگیران در حوزه ورزش و سلامت تا بتوانند برنامهریزی مبتنی بر شواهد انجام دهند. در عمل اینها به پویایی اجتماعی، کاهش هزینههای درمانی بلندمدت و ارتقای سرمایه اجتماعی منجر میشود.
چمکوری با اشاره به ادغام فرهنگ پهلوانی ایرانی در برنامههای ورزشی دانشجویان مطرح کرد: حفظ و ترویج ارزشهای فرهنگی باید همراه آموزشهای مهارتی باشد. دانشگاه میتواند آموزش رسمی و غیررسمی را با هم تلفیق کند. برگزاری کارگاهها و دورههای کوتاهمدت درباره تاریخچه پهلوانی، اخلاقِ ورزشی و رفتار حرفهای؛ دعوت از پیشکسوتان و چهرههای اخلاقمدار ورزش برای سخنرانی و مربیگری؛ تدوین منشور اخلاقی برای مسابقات و رویدادهای دانشگاهی با تاکید بر احترام، انصاف و همیاری و گنجاندن ارزیابیهایی که رفتار اخلاقی را بهعنوان بخشی از امتیازدهی رقابتها در نظر میگیرند برای ترویج ارزشهای فرهنگی نقش مؤثری دارند.
وی ادامه داد: همچنین برنامههای آموزشی ترکیبی که در کنار مهارتورزی، به رشد شخصیت، مدیریت خشم و رقابت سالم میپردازند، کمک میکنند تا فرهنگ پهلوانی بهصورت عملی در رفتار روزمره ورزشکار-دانشجو نهادینه شود.
رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با بیان نقش شرکتهای دانشبنیان ورزشی در تولید دانش، پویایی جسم و اندیشه توضیح داد: شرکتهای دانشبنیان پلی مهم بین پژوهش دانشگاهی و کاربرد عملی هستند؛ آنها میتوانند یافتههای تئوریک را به محصولات، خدمات و سیاستهای عملی تبدیل کنند.
چمکوری افزود: با تقویت این شرکتها، دانش دانشگاهی در قالب تجهیزات آموزشی و تشخیصی نوین، نرمافزارهای تحلیل عملکرد، برنامههای توانبخشی مبتنی بر داده و اپلیکیشنهای تندرستی برای عموم منتشر میشود و باعث تولید مقالات و پایاننامههای کاربردی برای حل مسائل واقعی، افزایش همکاریهای بینرشتهای (پزشکی، تربیتبدنی، مهندسی، روانشناسی)، فراهمآوری دادههای بزرگ برای پژوهشهای آینده و رشد اقتصادی از طریق ایجاد شغل و تجاریسازی نتایج پژوهشی خواهد شد.
وی بیان کرد: در سطح فرهنگی هم، وقتی محصولات و خدمات مبتنی بر دانش در دسترس جامعه قرار میگیرد، رفتارهای سالم تقویت و سرمایه فکری و جسمی جامعه ارتقا مییابد؛ به عبارت دیگر، پویایی جسم و اندیشه یعنی سلامتِ بدنی همراه با رشد فکری بهصورت همزمان پیش میرود.
انتهای پیام/


