سیدمیرزایی تشریح کرد

از فیزیک تا مهندسی پزشکی؛ دستورکار جدید برای پیوند پایان‌نامه‌ها با نیازهای واقعی صنعت

از فیزیک تا مهندسی پزشکی؛ دستورکار جدید برای پیوند پایان‌نامه‌ها با نیازهای واقعی صنعت
رئیس جدید دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با تشریح توسعه پژوهش‌های میان‌رشته‌ای و مسئله‌محور گفت: در راستای کاربردی‌سازی خروجی‌های علمی، پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی را مستقیماً به نیازهای صنعت و همکاری با نهادهایی نظیر مرکز تحقیقات حلال گره می‌زنیم تا پژوهش‌ها از سطح نظری به اجرا برسند.

سیدعباس سیدمیرزایی رئیس جدید دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه آزاد اسلامی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با تأکید بر لزوم بازنگری در رویکرد‌های آموزشی و پژوهشی اظهار کرد: این دانشکده پس از سه دهه فعالیت، در نقطه‌ای قرار گرفته که نیازمند نگاهی نو و آینده‌نگرانه به آموزش، پژوهش و فناوری است.

وی، سه محور «بازنگری آموزشی»، «توسعه پژوهش‌های میان‌رشته‌ای» و «تعامل مؤثر با جامعه و صنعت» را برنامه‌های اصلی خود برای دوره جدید مدیریت عنوان کرد.

نگاه تازه به آینده دانشکده پس از سه دهه فعالیت

رئیس جدید دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با اشاره به پیشینه علمی این مجموعه گفت: دانشکده علوم و فناوری‌های نوین امروز پس از سه دهه فعالیت، در نقطه‌ای قرار دارد که نیازمند نگاهی تازه به آموزش، پژوهش و فناوری است.

سیدمیرزایی افزود: مجموعه‌ای از رشته‌های علمی و با سابقه همچون فیزیک، شیمی، میکروبیولوژی و مهندسی پزشکی را در اختیار داریم و درکنار آن، رشته نوپای علوم کامپیوتر نیز می‌تواند پیشران تحولات آینده باشد.

وی با بیان اینکه مسیر رشد علم در جهان امروز به سوی همگرایی رشته‌ها پیش می‌رود، ادامه داد: مرز‌های سنتی میان علوم در حال کمرنگ شدن است و مسائل علمی جدید نیازمند همکاری فکری میان حوزه‌های مختلف هستند، بنابراین باید دانشکده را به سمت پژوهش‌ها و آموزش‌های میان‌رشته‌ای سوق دهیم.

رئیس جدید دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه آزاد اسلامی استان قم محور نخست را بازنگری در آموزش و برنامه‌ریزی درسی برشمرد و گفت: هدف ما همکاری با سازمان مرکزی دانشگاه در به‌روزرسانی سرفصل‌ها، افزایش محتوای کاربردی و طراحی واحد‌های مشترک بین‌رشته‌ای است و تلاش خواهیم کرد آموزش از حالت صرفاً نظری خارج شود و با نیاز‌های پژوهشی و صنعتی پیوند بخورد.

سیدمیرزایی با تأکید بر ارتقای کیفیت آموزش تبیین کرد: ضروری است دانشجویان ما مهارت‌های مورد نیاز صنعت و پژوهش را در طول تحصیل بیاموزند تا بتوانند در مسیر اشتغال و نوآوری نقش‌آفرینی کنند.

وی با بیان اینکه محور دوم توسعه پژوهش‌های میان‌رشته‌ای و مسئله‌محور است در تشریح دومین محور برنامه‌های خود تشریح کرد: در قالب هسته‌های پژوهشی مشترک، زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی در مهندسی پزشکی، مدلسازی در زیست، فیزیک و شیمی محاسباتی را دنبال خواهیم کرد و هدف ما تمرکز بر پژوهش‌های مسئله‌محور است تا خروجی آنها در صنعت، سلامت و محیط‌زیست کاربردی باشد.

رئیس جدید دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه آزاد اسلامی استان قم افزود: یکی از جهت‌گیری‌های مهم دانشکده، تقویت همکاری‌های علمی بین گروه‌های مختلف است تا از تجمیع ظرفیت‌ها، نتایج مؤثر و فناورانه حاصل شود.

سیدمیرزایی، محور سوم را ارتباط مؤثر با جامعه و صنعت عنوان و با تأکید بر اهمیت پیوند میان دانشگاه و صنعت گفت: سعی خواهیم کرد پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی و پروژه‌های تحقیقاتی به نیاز‌های واقعی کشور نزدیک‌تر شود و همکاری با مراکز صنعتی و پژوهشی خارج از دانشگاه در دستورکار است تا پژوهش‌ها از سطح نظری به مرحله اجرا برسند.

وی ادامه داد: همکاری با مرکز تحقیقات حلال نیز از موضوعاتی است که به همکاران تأکید خواهد شد، چراکه این حوزه می‌تواند زمینه‌ساز نوآوری‌های علمی و صنعتی ارزشمند باشد.

توجه به دانشجویان و اعضای هیئت علمی در کنار توسعه علمی

رئیس جدید دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با اشاره به نقش دانشجویان در تحول علمی دانشکده افزود: در کنار این سه محور اصلی، تقویت انجمن‌های علمی دانشجویی، ارتقای مهارت‌های نرم و حمایت از مسیر پیشرفت اعضای هیئت علمی از اولویت‌های مهم ماست.

برنامه‌ای برای آینده‌ای پویا و منسجم

سیدمیرزایی ابراز امیدواری کرد که با مشارکت و همفکری همه همکاران بتوانیم برنامه‌ای عملی و منسجم برای توسعه دانشکده تدوین کنیم؛ برنامه‌ای که هم از ظرفیت‌های موجود بهره ببرد و هم پاسخگوی تحولات علمی آینده باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا