وزیر علوم بر اجرای دقیق اهداف برنامه هفتم تأکید کرد
به گزارش خبرگزاری آنا، جلسه شماره ۹۷۷ شورای عالی برنامهریزی آموزشی روز یکشنبه ۱۸ آبانماه با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (رئیس شورا)، معاون آموزشی وزارت علوم و اعضای حقیقی و حقوقی شورا در محل وزارت علوم برگزار شد. این نشست با هدف بررسی آخرین طرحها و برنامههای مرتبط با نظام آموزش عالی کشور، بهویژه در زمینه ساماندهی رشتههای تحصیلی و اجرای بندهای مرتبط با ماده ۹۵ برنامه هفتم پیشرفت تشکیل شد.
در ابتدای جلسه، رضا نقیزاده، مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم، ضمن ارائه گزارشی از اقدامات و مصوبات پیشین شورا، به بیان ضرورت تدوین طرحی جامع برای ساماندهی رشتههای تحصیلی در تمام مقاطع آموزشی پرداخت.
وی با اشاره به سیاستهای کلان وزارت علوم در راستای ارتقای کارآمدی نظام آموزش عالی کشور، اظهار کرد: هدف از تدوین این طرح، تحقق کامل مصوبات شورای عالی برنامهریزی آموزشی و فراهمسازی زمینهای منسجم برای انتظامبخشی به برنامههای درسی کشور است.
در ادامه جلسه، طرح جامع مرتبط با ساماندهی و بازنگری رشتههای تحصیلی در چارچوب ماده ۹۵ برنامه هفتم پیشرفت توسط مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی تشریح شد.
در این طرح، ضمن تحلیل وضعیت فعلی رشتههای تحصیلی، چالشهای موجود در فرآیند برنامهریزی درسی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مورد بررسی قرار گرفت و بر ضرورت بهروزرسانی محتوا و سرفصلهای درسی تأکید شد.
به گفته مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم، این طرح میتواند به عنوان چارچوبی ملی برای یکپارچهسازی نظام برنامهریزی درسی مورد استفاده دانشگاهها قرار گیرد.
پس از بحث و تبادل نظر اعضای شورا، طرح مذکور در قالب هشت بند اصلی به تصویب شورای عالی برنامهریزی آموزشی رسید. بر اساس مصوبه نهایی، مقرر شد معاونت آموزشی وزارت علوم اجرای طرح را پیگیری و گزارش روند پیشرفت آن را به صورت دورهای به شورا ارائه کند.
در ادامه جلسه، واحدی، معاون آموزشی وزارت علوم، با اشاره به اهمیت اجرای ماده ۹۵ برنامه هفتم پیشرفت، بر اجرای دقیق آن تا تحقق اهداف برنامه تاکید کرد.
ورسندی، رئیس مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی نیز گزارشی از اقدامات پژوهشی انجامشده پیرامون راهکارهای جانشین در برنامهریزی آموزشی دوره کارشناسی ارائه کرد.
وی ضمن بیان دستاوردهای مطالعات اخیر مؤسسه، تأکید کرد که تدوین الگوهای نوین برنامهریزی و اجرای آزمایشی برخی مدلها در دانشگاههای منتخب کشور میتواند به ارتقای کیفیت آموزش و انطباق بیشتر آن با نیازهای جامعه منجر شود.
در بخش پایانی جلسه، طرح مربوط به برنامهریزی آموزشی در مقاطع تحصیلات تکمیلی برای تصویب نهایی توسط مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی ارائه شد. در این بخش، برخی از مواد آییننامهها و مقررات آموزشی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مورد بررسی اعضای شورا قرار گرفت. با توجه به اهمیت موضوع و نیاز به جمعآوری دیدگاههای تخصصی، مقرر شد پیشنویس نهایی مقررات برای اعضای شورا ارسال شود و اعضا ظرف مدت یک هفته نظرات و پیشنهادهای خود را برای اعمال در نسخه نهایی به دبیرخانه شورا ارائه کنند.
در پایان جلسه، سیمایی، رئیس شورای عالی برنامهریزی آموزشی ضمن قدردانی از تلاشهای اعضای شورا و مدیران حوزه آموزش، بر تداوم رویکرد تحقق اهداف مندرج در برنامه هفتم و سیاستهای وزارت علوم تأکید کرد.
وی اضافه کرد که اجرای موفق طرحهای مصوب، نیازمند همکاری نزدیک دانشگاهها، مؤسسات آموزش عالی و نهادهای مرتبط است.
انتهای پیام/


