انتقال خطوط راهآهن به زیر زمین غیر کارشناسی بود/ هزینه 750 میلیارد تومانی برای انتقال خطوط راهآهن به زیر زمین
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا در دویست و هفتاد و پنجمین جلسه علنی شورای شهر بحث خطوط راهآهن در منطقه 17 و 18 و معضلات و مشکلات آن برای مردم این مناطق مورد بررسی قرار گرفت. محسن پورسید آقایی، مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران به منظور پاسخگویی به این مشکلات در صحن علنی شورای شهر حاضر شد.
وی با بیان اینکه تصمیم گرفتم به جای پیغامهای رسانهای شخصا در شورای شهر حضور پیدا کنم، اظهار کرد: ابتدا باید بررسی کنیم که آیا انتقال خطوط راهآهن به زیرزمین اقدام درستی است یا خیر و بعد از آن با استفاده از مزایای این طرح آن را در مکانهای دیگر استفاده کنیم.
مدیرعامل شرکت راهآهن در ادامه به مقایسه خطوط راهآهن در پایتخت و شهرهای کشورهای خارجی پرداخت و گفت: همیشه این بحث وجود دارد که راهآهن در مناطق باعث ایجاد معضلاتی شده است در صورتی که در توکیو خطوط راهآهن در مرکز شهر قرار دارد و در لندن نیز همین وضعیت است در شهر لندن 8 ایستگاه در داخل شهر روی زمین قرار دارد.
پورسید آقایی به تجربه انتقال خطوط راهآهن قم به خارج از شهر اشاره و اضافه کرد: در قم تجربه انتقال خطوط وجود دارد که ایستگاه قطار قم به 17 کیلومتر خارج از شهر و به منطقه محمدیه انتقال پیدا کرد این موضوع با موج اعتراض مردم همراه بود زیرا آنها در این شرایط باید بعد از پیاده شدن از قطار برای رسیدن به حرم مطهر 17 کیلومتر را با خودروی دیگری میپیمودند و دو سال پیش به دنبال اعتراضهای مردمی ایستگاه به محل قبلی خود بازگشت.
وی ادامه داد: در حال حاضر به منظور طراحی ایستگاه قطار شهر تهران با یک مشاور فرانسوی که 100 ایستگاه قطار را در اروپا طراحی کرده است قراردادی را منعقد کردهایم تا ایستگاهی چند منظوره را طراحی کرده که رویکرد آن بازآفرینی شهری در جنوب شهر باشد.
مدیرعامل شرکت راهآهن با بیان اینکه انتقال خطوط راهآهن به زیرزمین در مناطق 17 و 18 یک کار غیر کارشناسی و غیر اصولی بود، اضافه کرد: طی 8 سالی که این پروژه انجام شد 750 میلیارد تومان توسط شرکت راهآهن هزینه شده است که اگر این هزینه را به قیمت امروز حساب کنیم معادل هزارو 200 میلیارد تومان میشود. کار احداث تونل چند سال به طول انجامید زیرا اقدامات فنی داخل تونل انجام نشده بود اما سرانجام در سال 92 به بهرهبرداری رسید.
وی تصریح کرد: با اتمام پروژه شرکت راهآهن 10 کیلومتر از زمینهای آزاد شده را پیکربندی کرد و تونل به گونهای احداث شد که قابلیت ساخت ساختمان 5 طبقه روی آن وجود داشته باشد.
پورسید آقایی با اشاره به اینکه بحثهای مختلفی برای ایجاد فضاهای فرهنگی، فضای سبز و تجاری در زمینهای آزاد شده آغاز شد و در سال 92 از شهرداری و شورای شهر دعوت شد تا بیایند و برای این زمینهای تعیین تکلیف کنند، گفت: دراین جلسه تصمیم گرفته شد که شهرداری متولی زمینهای آزاد شده باشد و تمام آن را به فضای سبز اختصاص دهد و به جای آن به شرکت راهآهن پول پرداخت شود در همین راستا شرکت راهآهن قبول کرد که برای دسترسی شهروندان به مسیرهای مختلف زمینهایی را به شهرداریهای مناطق 17 و 18 واگذار کند اما بعد از پیگیریهای زیاد به این صورتجلسه عمل نشد.
مدیرعامل شرکت راهآهن به دیگر معضلات موجود در مناطق 17 و 18 علاوه بر آسیبهای اجتماعی اشاره و اظهار کرد: به غیر از معضلاتی که وجود دارد شرکت راهآهن با سرقت دائم کابلها و لایههای آلومینیومی در داخل تونل روبرو است.
پورسید آقایی اضافه کرد: در مجموع شرکت راهآهن برای این پروژه 524 میلیارد تومان پول نقد پرداخت کرده است و 20 میلیارد تومان نیز به شرکت پیمانکار بدهکار است و هنوز تونل احداث شده تجهیزات ایمنی و اطفاء حریق ندارد و برای این تجهیزات نیازمند 213 میلیارد تومان بودجه هستیم.
انتهای پیام/