ساختار و مسیر اشتباه خودروسازی؛ دغدغههای مجلس همچنان پابرجاست
«ابوالقاسم جراره» دبیرکل جبهه شریان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا مبنی بر اینکه برنامه این جبهه برای صنعت خودروسازی چیست، تصریح کرد: این طور نبوده است که موضوع مشکلات خودروسازان را در شریان مطرح کنیم، اما به عنوان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عرض میکنم یکی از مباحثی که در این زمینه در مجلس دنبال میکنیم، همین موضوع است.
وی افزود: در قالبهای مختلف یعنی هم قیمت، هم ارز، هم کیفیت، هم مدیریتهایی که شکل میگیرد؛ این فضا که مردم را از خودرو باکیفیت محروم کرده بودیم، در مجلس شکسته شده است. ۳۰ میلیارد دلار پیشبینی کردهایم که دولت تامین ارز کند تا مردم از این ظرفیت استفاده کنند.
جراره با اشاره به اینکه اگر فکر کنیم فضای خودروسازی ما الان معقول است، اشتباه است؛ گفت: مثلا در مجموعه سایپا کاهش شدید تولید خودرو داریم. کیفیت جای خودش، اما عرضه هم دچار مشکل جدی است. در ایران خودرو کمتر، اما قطعا در مدیریت دچار چالش جدی هستیم.
این نماینده مجلس تأکید کرد: الان صحبتهایی مطرح میشود مبنی بر اینکه مجموعه سایپا هم باز واگذار شود، اما واگذاری مجموعههای این شکلی را باید در یک شرایطی قرار دهیم که در اوج تولید و عرضه اقتدار صورت بگیرد. این جور واگذاریها ارزش ذاتی آن را پایین میآورد. اینها دغدغههایی است که داریم و در مجلس در حال پیگیری هستیم. چندین جلسه هم در زمینه قیمت، عرضه، ارزی و کیفیت برگزار کردیم و در این بخشها دغدغه داریم. اینکه رفع شده یا نه، باید گفت خیلی از موارد آن رفع نشده است، چون بخشی از مشکل، ساختار و مسیر غلطی است که خودروسازی ما طی کرده است.
وی در بیان جزئیات این مسیر غلط به شرکتهای تودرتویی که در خودروسازی شکل گرفته و بخشی از آنها شرکتهای زیانده هستند و اینکه خودروسازان به جای تولید خودرو در جاهای دیگر سرمایهگذاری کردهاند اشاره و تأکید کرد: این موارد خودروسازان را از مسیر درست دور کرده است؛ نه اینکه خودرو تولید نمیکنند بلکه هزینهها را بالا بردهاند، یعنی شرکتهای تودرتوی بی خاصیت نامربوط بعضا برای اینکه دور هم بنشینند و یک مدیریتی شکل بگیرد بوده است و متاسفانه به سمت بهینه شدن نرفتهاند. همه این موارد بر هزینه تولید اضافه شده است و متاسفانه هزینه آن را مردم پرداخت میکنند.
جراره با اشاره به اینکه در مجلس به صورت جدی در حال پیگیری موضوع هستیم، اما به هر حال مجلس است، فرد نیست و جمع باید تصمیم بگیرد، گفت: کمیسیون باید پای کار بیاید، وزارت صمت باید پای کار بیاید، رئیس مجلس باید محکم پای کار بیاید. همه اینها در کنار هم میتواند خروجی خوبی به دنبال داشته باشد.
وی تصریح کرد: البته این مسائل را میتوانیم به عنوان یک مسئله مهم در جبهه شریان هم دنبال کنیم.
جراره در پاسخ به این سوال که مدتهاست این معضل مطرح میشود که نخبگان را به حوزه مدیریت در صنعت خودرو راه نمیدهند، برای این مشکل چه باید کرد، گفت: ما شرکتهای دانشبنیان و شرکتهای خصوصی داریم که الان در حوزههای مختلف طراحی یا قطعه سازی میکنند، اما اینکه بگوییم همه نخبگان در جایگاه مدیریت خودروسازی قرار دارند، اصلا چنین نیست. غالب مدیران و هیات مدیره ما وارد فضای رفاقت، سیاسی و هم گروهی و هم جناحی میشوند و غالبا مسائل در این مسیر شکل میگیرد.
عضو کمیسیون صنایع مجلس بیان کرد: خود من به مدیران صنعتی گفتهام -نمونه اش هم مدیران سایپا بوده است- که «بر اساس رصدی که داشتهایم، مدیرانی در مجموعه شما وجود دارند که هر جا رفتهاند موفق بودهاند و آن شرکت را از منفی به مثبت و رشد و سوددهی رساندهاند».
وی افزود: این نشاندهنده قابلیت مدیر است. اگر فضای غالب اثرگذار خارجی روی مدیران موثر نباشد، این افراد باید در جایگاههای خوب قرار بگیرند تا این صنعت مشکل دار را تغییر دهند و به سمت جهش ببرند.
جراره در پایان تاکید کرد: باید حاشیهها را کم کنیم. بعضا قطعه ساز میگوید اگر حاشیههای ما را کم کنند، همین الان میتوانم قطعه را ۲۰ درصد ارزانتر تحویل خودروساز بدهم. این حاشیهها روی قیمت خودرو تاثیرگذار است.
انتهای پیام/


