آشنایی دانشآموزان با اسناد تاریخی و مشارکت فعال در برنامههای ۱۳ آبان ضروری است
به گزارش خبرنگار آنا، صادق حسین زاده ملکی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، در نشست خبری امروز (یکشنبه ۱۱ آبان) بر اهمیت آموزش تاریخ ایران به دانشآموزان، مشارکت فعال آنان در برنامههای پرورشی و فرهنگی و ویژه برنامههای روز ۱۳ آبان تأکید کرد و از اقدامات متنوع آموزشی، سرگرمی و فرهنگی برای دانشآموزان خبر داد.
وی افزود: روز بسیج دانشآموزی، روز تأسیس اتحادیه اسلامی دانشآموزان و روز تأسیس سازمان جوانان هلال احمر در همین ایام اتفاق میافتد و از ۸ تا ۱۴ آبان چندین رخداد ویژه در حوزه نوجوانان و تشکلهای دانشآموزی رقم خورده است. همچنین مجاهدتهای دانشآموزان در برهههای مختلف تاریخ متبلور شده و جنایات آمریکا علیه دانشآموزان و ملت ایران نیز در این روزها نماد مقاومت ملت ایران در مقابل تهاجم و زیادهخواهی آمریکا است.
حسینزاده ملکی تصریح کرد: آشنایی دانشآموزان با تاریخ و واقعیتها و اسناد تاریخی حائز اهمیت است و آموزش و پرورش از این منظر وظیفه سنگینی دارد. در همین راستا، کتاب «ایستگاه خیابان روزولت» امسال مورد توجه قرار گرفته و مجموعهای از محتواها و اسناد تاریخی را ارائه میدهد که آموزش و پرورش نیز محتواهای مرتبط با آن را برای فضای دانشآموزی تولید کرده است.
وی به نقل از استاد دانشگاه هاروارد و کارمند بخش سیاسی سفارت آمریکا گفت: معمولاً تاریخ را فاتحان مینویسند، اما تعجببرانگیز است که اکثر مطالبی که در مورد ایران نوشته شده، از سوی بازندهها، یعنی آمریکاییها، و عوامل تاریخی آنان بوده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سیاههای از تهاجمات و رویاروییها و زیادهخواهی آمریکا حداقل از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ آغاز شد و تا اتفاقات اخیر ۲۳ خرداد ۱۴۰۴ ادامه یافته است. در این روزها، آمریکا با چراغ سبز و پشتیبانی همهجانبه رژیم صهیونیستی، جنایات بزرگی را علیه مردم ایران رقم زده است. بنابراین، ۱۳ آبان، روز دانشآموز، اهمیت ویژهای دارد و دانشآموزان و فرهنگیان باید پیام وحدت، همدلی و مقاومت در مقابل دشمنان را به بهترین شکل به جهان عرضه کنند.
وی افزود: یکی از مهمترین برنامهها در راهپیمایی ۱۳ آبان، هماهنگی دستسازههای دانشآموزی و فعالیتهای پرورشی است. هدف این است که دانشآموزان نه تنها مخاطب برنامهها، بلکه مجری، برنامهریز و مدیر برنامههای حوزه پرورشی باشند. زنگ استکبارستیزی در ساعت ۸ صبح ۱۳ آبان برگزار میشود و رونمایی از برخی برنامهها در همین حوزه انجام خواهد شد.
حسینزاده ملکی درباره فعالیتهای سرگرمی و فرهنگی گفت: در دوره متوسطه و ابتدایی، مجموعهای از سرگرمیهای گروهی به مربیان پرورشی پیشنهاد شده است تا مضامین هویتی و ملی به دانشآموزان منتقل شود. سرودهایی همچون «نسل ضد زورگویی» و «ای ایران» نیز از ابتدای سال تحصیلی اجرا شده و در ۱۳ آبان با جمعخوانی مفصلتر برگزار میشود.
وی در ادامه افزود: بستههای محتوایی و آموزشی متعددی در ارتباط با کتاب «ایستگاه خیابان روزولت» و دیگر آثار مرتبط تهیه شده است. فعالیتهای خود تشکلهای دانشآموزی، شامل اتحادیه اسلامی دانشآموزان و سازمان دانشآموزی، نیز برنامههای متنوعی را برای حمایت از ملت و کشور ارائه میدهند. بسته محصولات و فعالیتهای مدرسهای ایران، در آستانه روز دانشآموز، شامل بیش از ۱۰۰ پاسخ به پرسشهای دانشآموزان و حدود ۵۰ فعالیت گروهی مدرسهای است.
وی افزود: حدود ۲۰ بسته محصول تولید شده است که به عنوان نمایشگاه مدرسهای ارائه میشود و شامل بازیها و فعالیتهای گروهی در موضوعات مختلف روز و مواجهه با رخدادهای جهانی است. این برنامهها با رویکردهای جدید، استفاده از فناوریهای نوین فرهنگی و پرورشی و تقویت هویت ملی دانشآموزان طراحی شدهاند و در اختیار مدارس قرار میگیرند.
صادق حسینزاده ملکی در پاسخ به خبرنگاران، درباره آغاز غربالگری دانشآموزان متوسطه گفت: یکی از مهمترین برنامههایی که در وزارت آموزش و پرورش در حال انجام است و اتفاقات بزرگی در چندماه گذشته در این حوزه افتاده، بحث برنامه ملی نماد است که ظرفیتهای مختلف آموزش و پرورش و دستگاههایی که میتوانند به آموزش پرورش کمک کنند، متمرکز و منسجم در خدمت مراقبت از دانش آموزان در برابر آسیبهای اجتماعی قرار گیرند.
وی با بیان اینکه آغاز برنامه نماد در سال تحصیلی جدید از نیمه دوم ماه آبان ماه خواهد بود افزود: پرونده سال جدید را از آبان باز میکنیم به علت آنکه باید مدارس شکل میگرفت، ساز و کار استقرار مربیان، مشاوران و دانش آموزان در مدرسه فراهم میشد تا آشناییهای بهتری شکل میگرفت.
ملکی با بیان اینکه در مرحله اول باید آسیبهای اجتماعی در مدارس را رصد کنیم ادامه داد: مدیران وضعیت آسیبهای اجتماعی در مدارس و در منطقه را بررسی میکنند و وقتی دانش آموزان در معرض آسیب شناسایی شوند، فرایند مداخله و رسیدگی آموزش و پرورش انجام میشود.
وی با بیان اینکه بعد از انجام غربالگری، دانشآموزانی که ممکن است به تعبیری در معرض خطر باشند شناسایی و نسبت به نوع خطر، مجموعه تواناییها و ظرفیتهای آموزش و پرورش و فرا آموزش و پرورش کمکهایی را خواهند کرد اظهار کرد: یکی از مهمترین مراحل، بحث آموزشها و برنامههای ارتقایی است، برخی از دانش آموزان در معرض آسیبهای اجتماعی و روانی هستند که با مدل متفاوتی باید برخورد شود.
انتهای پیام/


