تحولات بنیادین کیفیت در عرصه جهانی؛ ایران در مسیر نظام هوشمند نسل چهارم

تحولات بنیادین کیفیت در عرصه جهانی؛ ایران در مسیر نظام هوشمند نسل چهارم
نایب رئیس هیات‌مدیره‌ی انجمن مدیریت کیفیت ایران، در خصوص دگرگونی مفهوم «خوب بودن» در جهان داده‌محور گفت: تحولی که از صنعت تا رسانه، از قانون تا عدالت اجتماعی را دربر می‌گیرد. امروز با اشاره به گذار تاریخی از دوران بخار تا عصر هوش مصنوعی، «کیفیت ۴.۰»، راهبردی برای توسعه‌ی سازمان‌های تاب‌آور و هوشمند است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، فرشید خدایی امروز در نشست خبری روز ملی کیفیت با محوریت شعار امسال«کیفیت۴؛ مسیر سازمان‌های تاب‌آور و رقابت‌پذیر» با تأکید بر ضرورت بازاندیشی در مفهوم «خوب بودن»، گفت: تصمیم‌گیری درست زمانی تحقق می‌یابد که معیار «خوب بودن» بر پایه‌ی کیفیت و چیدمان سنجیده‌ی اجزا شکل گیرد. نمونه‌ی روشن این موضوع، نحوه‌ی ورود فناوری به کشورهاست؛ جایی که در کشورهای توسعه‌یافته، از جمله کانادا، هر فناوری تازه مبتنی بر نظامی از کیفیت و ارزش‌افزایی وارد چرخه‌ی تولید و مصرف می‌شود.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران افزود: در جهان امروز، ارزیابی کیفیت فقط به حوزه‌ی صنعت محدود نیست. در رسانه‌ها نیز این مفهوم جایگاه ویژه‌ای دارد. خبرنگاران حرفه‌ای با تحلیل داده‌های رفتار کاربران، میزان تعامل با مطالب خبری و نحوه‌ی استفاده از محتوای آنلاین را بررسی می‌کنند. این فرآیند نشان می‌دهد که مفهوم «خوب بودن» نه‌تنها به محتوای مطلوب، بلکه به کیفیت تجربه‌ی مخاطب نیز وابسته است.

شکرخدایی ادامه داد: «خوب بودن» امری نسبی و وابسته به موقعیت است؛ همان‌گونه که در مثال ساده‌ای چون انتخاب خودرو، پراید ممکن است برای رانندگی شهری مناسب باشد اما برای مراسم رسمی نه. متخصصان رسانه باید درک کنند که مفاهیم «خوب بودن» و «کیفیت» در هر بستر معنای متفاوتی دارند. هنگامی که از «کیفیت» سخن می‌گوییم، تنها به جنبه‌ی محصول یا خدمات اشاره نداریم، بلکه کیفیت قانون، حکمرانی، امنیت، غذا، و حتی عدالت بخشی از این منظومه را تشکیل می‌دهد.

وی توضیح داد: احساس امنیت در جامعه، نتیجه‌ی کیفیت عملکرد نهادهای عمومی است؛ از پلیس گرفته تا نظام قضایی و آموزشی. کشوری «خوب» زمانی معنا پیدا می‌کند که کیفیت در همه‌ی اجزای آن جریان داشته باشد. آن‌گاه می‌توان از «ایران خوب» سخن گفت؛ ایرانی که تولید خوب، رسانه‌ی خوب، سازمان مردم‌نهاد خوب، و نظام اجتماعی منسجم دارد؛ مجموع این اجزا ایران را به کشوری با حس رضایت و اعتماد تبدیل می‌کند.

شکرخدایی خاطرنشان کرد: مسیر توسعه‌ی کشور همچون دیگر نقاط جهان، از دوره‌های سنتی کشاورزی تا انقلاب صنعتی و در ادامه تا عصر دیجیتال و فناوری اطلاعات پیش رفته است. در هر دوره، انسان بخشی از توان فیزیکی یا ذهنی خود را به ابزار و فناوری واگذار کرده است؛ از قدرت عضلانی در دوران بخار تا خلاقیت در عصر هوش مصنوعی. اکنون در مرحله‌ای هستیم که هوش مصنوعی نه‌تنها ابزار کمکی، بلکه شریک خلق محتوا شده است؛ از نقاشی و موسیقی گرفته تا فیلم و تولیدات سینمایی که به‌طور کامل توسط ماشین‌ها نوشته، ساخته و حتی منتشر می‌شوند.

نائب رئیس هیات مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران تصریح کرد: آینده‌ی سینما نیز پویا و مبتنی بر رفتار مخاطب خواهد بود؛ فیلم‌هایی که با توجه به ترکیب جمعیتی تماشاگران جوانان، سالمندان یا خانواده‌هاصحنه‌ها و روایت خود را به‌صورت زنده تغییر می‌دهند. این مفهوم جدید از تولید محتوا، همان «خوب بودن پویا»ست که به تناسب مخاطب معنا می‌یابد.

وی تأکید کرد: با وجود پیشرفت روزافزون فناوری، بخش‌هایی از آینده‌ی بشر همچنان در اختیار انسان باقی خواهد ماند، زیرا هیچ ماشین و الگوریتمی قادر به بازتولید احساس، ارزش و قضاوت انسانی نیست. 

شکرخدایی با ترسیم چشم‌انداز آینده کیفیت در عرصه جهانی، به تحولاتی بنیادین اشاره کرد و توضیح داد: کیفیت در آینده به سمت هوشمندی فرامرزی در حرکت است، به طوری که کل زنجیره ارزش از تأمین‌کننده تا مصرف‌کننده نهایی را در بر خواهد گرفت. در این پارادایم نوین، داده‌ها به دارایی‌های استراتژیک تبدیل شده و کیفیت، حاصل همکاری شبکه‌ای هوشمند خواهد بود. مفهوم کیفیت از مرز‌های فنی فراتر رفته و به طور جدی با مسائل پایداری، سلامت محیط زیست و رفاه جامعه گره خواهد خورد، به گونه‌ای که محصول باکیفیت در آینده، محصولی است که علاوه بر کارایی، کمترین آسیب را به سیاره زمین رسانده و در چرخه اقتصاد اخلاقی تولید شده باشد.

نایب رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران خاطرنشان کرد: با وجود نقش پررنگ فناوری، عنصر انسانی و خلاقیت او بیش از هر زمان دیگری تعیین‌کننده خواهد بود و آینده از آن سازمان‌هایی است که بتوانند نیروی انسانی خود را برای همکاری با سیستم‌های هوشمند آماده کرده و فرهنگ نوآوری و بهبود مستمر را نهادینه کنند.

در ادامه، شکرخدایی به نقش محوری و راهبردی انجمن مدیریت کیفیت ایران در هدایت این تحول ملی پرداخت و تأکید کرد: این تحول شگرف، حرکتی خودجوش و بدون رهبری را برنمی‌تابد. انجمن به عنوان نهاد علمی و تخصصی پیشرو، مسئولیت رصد تحولات جهانی، بومی‌سازی دانش روز و پیش‌بینی روند‌های آینده را بر عهده دارد تا چراغ راه صنعت کشور باشد. همچنین ایجاد و غنی‌سازی یک مرجع معتبر دانشی شامل استانداردها، فرآیند‌ها و بهترین تجربیات جهانی و داخلی، از اولویت‌های انجمن است تا هیچ بنگاه ایرانی در این مسیر، احساس تنهایی و بی‌پشتوانگی نکند.

شکرخدایی نقش انجمن را به عنوان پلی ارتباطی میان صنعت، دانشگاه و دولت حیاتی خواند و گفت انجمن تسهیل‌گر گفت‌و‌گو برای تدوین قوانین حمایتی، ایجاد انگیزه برای صنایع پیشگام و هماهنگی برای اجرای پروژه‌های پایلوت ملی است.

وی  بر مأموریت نهادینه‌سازی فرهنگ کیفیت نوین تأکید کرد و گفت: ترویج فرهنگ کیفیت ۴.۰ که بر پایه پیش‌بینی، داده‌محوری، چابکی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی استوار است، در صدر برنامه‌های آموزشی و ترویجی انجمن قرار دارد.

شکرخدایی در جمع‌بندی نهایی با بیان این که آینده کیفیت، امروز در حال نوشته شدن است، اظهار داشت: انجمن مدیریت کیفیت ایران با تکیه بر سرمایه انسانی متخصص و شبکه وسیع ارتباطی خود، آماده است تا سکاندار این تحول تاریخی در اقتصاد ایران باشد. آینده از آنِ ملت‌هایی است که امروز، هوشمندانه سرمایه‌گذاری کرده و کیفیت را در دل استراتژی توسعه ملی خود جای دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا