ساماندهی پرداختیها به مدارس غیردولتی/ تعطیلی مراکز زبان فاقد هرگونه مجوز
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از به نقل از پانا، مجتبی زینی وند در خصوص الگوی شهریه مدارس غیردولتی اظهار کرد: یکی از برنامههای وزیر آموزش و پرورش توسعه مشارکتها بود که مصداق آن توسعه کمی و کیفی مراکز و مدارس غیردولتی بود که در کنار سایر مولفهها میتواند در مشارکت بخشی در آموزش و پرورش کمک کند.
وی افزود: ما آسیب شناسی کردیم و سیاستهایی را برای تقویت کمی و کیفی مدارس غیردولتی تصحیح کردیم و در همین راستا یکی از مشکلاتی که حس کردیم بحث الگوی شهریه بود و یک تکلیف قانونی هم بود چرا که قانون تاسیس مدارس غیردولتی بر اساس ماده 15 و 16 آموزش و پرورش را به تعیین الگوی شهریه مکلف کرده است.
نگرانی بابت گرفتن مبالغ با عنوان علی الحساب
مدیر کل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: هر ساله تنها درصدی افزایش برای شهریه مدارس غیردولتی اعلام می شد که این ظلمی بود در حق مدارسی که خوب کار می کردند و این به این معنی است که تفاوت و تمایزی ناشی از عملکرد مدارس در تعیین شهریه وجود نداشت. معمولا در تیر و مرداد و گاه شهریور هرسال این درصد افزایش شهریه اعلام میشد و این خود پدیدهای به نام پیش ثبت نام را در مدارس غیردولتی ایجاد می کرد به این صورت که مبلغی را به صورت علی الحساب میگرفتند.
وی افزود: ما الان میراث دار عملیاتی هستیم که تحت عنوان پیش ثبت نام و علی الحساب در مدارس غیردولتی انجام میشد و امروز علیرغم گذشت دو سال از مطرح شدن الگوی شهریه هنوز متاسفانه گفتمان پیش ثبت نام را در بعضی مدارس داریم و بیشترین نگرانی ما در شهریه همین مبالغی است که تحت عنوان علی الحساب گرفته می شود.
زینی وند درخصوص فرایند تعیین الگوی شهریه اظهارکرد: بر اساس ماده 13 قانون تاسیس مدارس غیردولتی الگوی شهریه 7 سرفصل و 13 آیتم دارد مبنای شهریه را هزینه تمام شده برای مدارس غیر دولتی در نظرگرفتیم و برای تعیین میزان تاثیرگذاری کیفیت آموزشی و پرورشی 10 درصد از الگوی شهریه را به آن اختصاص دادیم.
وی ادامه داد: ما شاخصها را تعیین کردیم یعنی میزان کمی و کیفی فعالیتها و عملکرد مدارس را در قالب این شاخصها معین کردیم به گونهای که هر موسس بر اساس مستنداتی که ارائه کرده بود از میزان شهریه بهرهمند میشود.
ساماندهی پرداختیها به عوامل مدارس غیردولتی
مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش یکی از مشکلات بخش شهریه را میزان پرداختیها به عوامل آموزشی و اداری در مدارس غیردولتی قلمداد کرد و گفت: چون معیار مشخصی برای این پرداخت ها مشخص نبود و دستورالعمل حقوق و دستمزد تدوین نشده بود. سال گذشته علیرغم اینکه دستورالعمل را تدوین کردیم نتوانستیم آن را به تایید هیات وزیران برسانیم و به همین علت در پرداختها در مدارس ناهماهنگی وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: ما از طریق الگوی شهریه آمدیم موضوع پرداختی ها به عوامل آموزشی و اداری در مدارس غیردولتی را ساماندهی کردیم و زمانی که لایحه به تصویب مجلس و شورای نگهبان برسد می توانیم دستورالعمل حقوق و دستمزد را به تایید هیات وزیران برسانیم.
عوامل موثر بر شهریه
زینی وند درخصوص عوامل موثر بر شهریه گفت: میزان شهریه هر مدرسه بر اساس عملکرد واقعی مدرسه شامل فضا و تجهیزات، کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی، توانمندی منابع انسانی و برگزاری دورههای ضمن خدمت برای دانش افزایی و مهارت افزایی نیروی انسانی و نیز از جهت تحت پوشش قراردادن نیروهای آزاد تحت بیمه و سایر مولفههایی که میتواند به یک مدرسه قوت و مطلوبیت بدهد در قالب آن 13 آیتم ریخته شده است.
تدوین الگوی شهریه مراکز آزاد علمی و زبان
وی در خصوص شهریه مراکز علمی آزاد و زبان اظهارکرد: ما سال گذشته بعد از تدوین الگوی شهریه مدارس، الگوی شهریه مراکز علمی آزاد و زبان را تدوین کردیم و آن را برای اظهار نظر کارشناسانه به تعدادی از کارشناسان آموزش و پرورش فرستادیم. این نظرات جمع آوری شده و به مراکز زبان نیز ارائه شده و الان الگو درحال نهایی شدن است. فعلا منتظر اولین جلسه شورای نظارت مرکزی هستیم که بعد از نهایی شدن قانون تدوین و برای اجرا به استانها ارسال خواهد شد.
زینی وند در خصوص مراکز علمی آزاد و زبان افزود: متاسفانه مراکز زبان بین نهادها و دستگاه های مختلف پخش شدند وزارت ارشاد، جهاد دانشگاهی و کانون زبان ایران هریک به طور جداگانه مراکز زبان دارند . همانطور که استحضار دارید قانونی که مصوب مجلس شورای اسلامی است میگوید مراکزی که زبان آموز زیر 20 سال دارند باید از سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی مجوز بگیرند در حالی که عملا اینطور نیست حتی امروز می بینیم که شهرداری ها هم برای خودشان مراکز زبان دایر کردند.
تعطیلی مراکز زبان فاقد هرگونه مجوز
وی افزود: خوشبختانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این کار وارد شده و جلسات متعددی هم برای ساماندهی مراکز زبان در کمیته تعلیم و تربیت شورا در حال برگزاری است و ما خیلی امیدواریم این موضوع ساماندهی شود. البته تعدادی مراکز زبان وجود دارند که فاقد هرگونه مجوز از هرگونه دستگاهی هستند.
مدیرکل مدارس غیردولتی در همین خصوص ادامه داد: ما با نیروی انتظامی و اماکن جلسهای داشتیم و این موسسات به محض شناسایی توسط اماکن متوقف خواهند شد. سال گذشته تعدادی از این مراکز بسته شدند و امسال هم تیم هایی اعزام خواهیم کرد که با هماهنگی نیروی انتظامی و قوه قضاییه نسبت به شناسایی آنها اقدام میکنند.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته حداقل 220 مورد در اطراف تهران شناسایی شده بود که با اقدام اماکن متوقف شدند. در شهرستان ها برخورد قویتر بود چون در داخل تهران پوشش مراکز غیرمجاز گستره وسیعی دارد و شناسایی آنها خیلی سخت است. در شهرستانها شناسایی سریع تر انجام میشود.
مراکز علمی آزاد و زبان خارجی شناسنامهدار میشوند
زینی وند به اقدامات سازمان برای شناسایی مراکز مجاز در سطح شهرها اشاره کرد و افزود: ما اخیرا ساماندهی مراکز غیردولتی اعم از آموزشگاه های زبان و علمی را شروع کردیم و مشغول تدوین شناسنامه ای برای کلیه مراکز زبان هستیم که یک کُد شناسایی در تابلوهای سردر مراکز درج می شود و اولیا می توانند از طریق آن کد استعلام بگیرند. البته این کار سنگینی است و ممکن است اجرای آن کمی طول بکشد، ولی با ایجاد شناسنامه و ساماندهی مراکز تقریبا سایر مراکز غیرمجاز خود به خود شناسایی خواهند شد و ما چندان مشکلی در برخورد با آن ها نخواهیم داشت. ما امیدواریم تا پایان سال 95 موضوع شناسنامه دار شدن مراکز زبان و علمی به نتیجه برسیم.
وی از اولیای دانش آموزان درخواست کرد از ثبت نام فرزندانشان در این مراکز غیرمجاز پرهیز کنند و بیان کرد: معلم، محتوا و مدرسه باید تاییدیه آموزش و پرورش را داشته باشند و به نفع عزیزانشان است که در این مراکز دارای مجوز باشند. به زودی با سایر دستگاه ها هم برای ساماندهی مذاکرهای خواهد شد.
انتهای پیام/