صفیپور: کوشش میکنم برنامههایی در تالار وحدت اجرا شود که دارای جایگاه هنری درجه یک باشد
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، حجتالاسلام کریمی در بخش آغازین نشست خبری سمفونی وحدت و همزیستی اقوام ایرانی به تنوع اقوام مختلف و شرایط فرهنگی و جغرافیایی استان آذربایجان غربی اشاره کرد و افزود: «فلسفه برگزاری این سمفونی این است که تنوع موجود در این استان در حوزه موسیقایی ارائه شود.»
صفیپور درباره پوستر این سمفونی تشریح کرد: «پوستر این کار هوشمندانه بوده و ما توانستیم از همین پوستر در دو وجه استفاده کنیم که یکی نمایشگر وحدت اقوام ایرانی ساکن در اطراف دریاچه ارومیه است و دیگری جلب توجه مردم و مسئولان به وضعیت دریاچه ارومیه.»
زندگی مسالمت آمیز در آذربایجان غربی
محمد سعید شریفیان تصریح کرد: «برای من بسیار جذاب است که اقوام مختلف در کنار هم در استان آذربایجان غربی مسالمتآمیز زندگی می کنند.»
وی درخصوص استفاده از سازهای محلی در این سمفونی گفت: «همیشه به عنوان یک آهنگساز دوست دارم به کارهایی بپردازم که چالشی در آن وجود دارد، در حقیقت احساس می کنم اگر در آهنگسازی مسائل پیچیدهای نباشد انگیزهام را از دست می دهم و به نوعی خود را تکرار کردهام. ما فرهنگ گستردهای از موسیقی محلی در ایران داریم و من در سفرهایم به مناطق مختلف موسیقی محلی زیادی را بر روی قطعات سمفونی قرار دادهام.»
اصوات جدید را دوست دارم
وی ادامه داد: «از نظر من این برنامه نوآوریهایی در پی دارد. من همیشه اصوات جدید را دوست دارم و همواره می خواهم از آنها به زیباییشناختی خاصی برسم. این سمفونی هم سمبل ویژگیهای آذربایجان غربی است و هم در آن استفاده از سازهای محلی مورد توجه قرار میگیرد. بومی و منطقهای بودن سازها باعث شده تا این اتفاق در دست اجرا قرار گیرد.»
الیو نیز در همین باره عنوان کرد: «به واسطه تدریس، همه سازها را دیدهام. در کشور بلغارستان هم سازهای چون دودوک که خیلی شبیه به سازهای اینجاست وجود دارد. در این همکاری برایم بسیار جالب بود که چطور سازهای محلی با ملودی های محلی جمع شده اندو یک سمفونی را تشکیل دادهاند.»
در بخش دیگری از این نشست رسانهای صفیپور درباره برنامههای بنیاد رودکی بیان کرد: «تالار وحدت جزو سالنهای بزرگ حوزه فرهنگ و هنر است که باید بهقاعده و در جای خود مورد استفاده قرار گیرد. مطمئناً کمبود فضاهای فرهنگی و هنری باعث میشود تا بخواهیم از ظرفیتهای موجود نهایت استفاده را ببریم اگرچه ممکن است درجه بندی و شاخصهای استفاده از این فضاها به زعم ما مورد خدشه قرار گیرد و احساس شود با اجرای برخی برنامهها در شأن تالار وحدت نیست.»
وی در ادامه اظهار کرد: «دوستان و مدیران پیشین نیز به اهمیت موضوع واقف بودند و تلاش میکردند تا چارچوبها را رعایت کنند. اصل این است که برنامههایی در سالن اجرا شود که به تأیید بخشهای قانونی رسد و من فکر میکنم جهتگیریهای اصلی هم همین بوده است.»
مدیر بنیاد رودکی گفت: «در زمانهای خاص ممکن است برنامههایی در این تالار اجرا شود که احساس کنیم جایگاهش در تالار نیست، بر همین اساس نباید فکر کنیم که رویکرد بنیاد این است که برای درآمدزایی این کار را انجام داده است. فشار زیادی روی مجموعه بنیاد رودکی وجود دارد چراکه هنرمند دوست دارد در بهترین شرایط دستاورد خود را ارائه کند و تلاش می کند تا از مرزها برای رسیدن به اجرا بگذرد.»
نوشتار ملاک کار است
صفیپور تاکید کرد: «تلاش ما احیای مجدد شاخصهایی است که وجود دارد. قصد داریم به شورای هنری که قرار است در صدور مجوز نظارت داشته باشد توجه کنیم. من هم کوشش خواهم کرد برنامههایی در تالار به اجرا در آید که دارای جایگاه هنری درجه یک باشد. نباید غافل شد که بخشی از ظرفیتها در مرکز به استانها اختصاص دارد و اگر قرار است به رشد بیشتری دست پیدا کنیم باید به اقصی نقاط کشور توجه کنیم. ما باید از این ظرفیت برای نشاندادن استانها استفاده کنیم.»
وی اعلام کرد: «بنیاد فرهنگی هنری رودکی بر اساس مسئولیتی که برعهده دارد متولی ارکستر سمفونیک و ارکسترملی و دیگر برنامه ها است. 12 وظیفه در اساسنامه بنیاد رودکی از زمان تأسیسش تعریف شد و شاید قبل از ارکسترها مهمترین وظیفهاش سالنداری بود، اما این اساسنامه بیش از تاکید بر این دو ساختمان بر تولید آثار و سهمی که در گردش فعالیتهای هنری ایفا می کند توجه دارد و بر همین اساس وظایف خود را انجام می دهد. من این مقوله را فرصت بزرگی برای بنیاد میدانم که ارکستر به جایی واگذار شده که دارای جایگاه قانونی است.»
تعریف رابطه حقوقی اعضای ارکسترها با بنیاد
صفیپور گفت: «اولین کارم در سمت مدیریت بنیاد رودکی تعریف رابطه حقوقی اعضای ارکسترها با بنیاد است که طی 4 جلسه با هیأت مدیره و نوازندگان محقق شده است. بعد از مقوله فارغ شدن هنرمندان از دغدغههای مالی مسائل فنی و هنری ارکستر مطرح است که با کمک افرادی صاحب نام، صاحب تجربه و صاحب علم انجام میشود که در این باره برنامه یک یا چند ساله ریخته میشود. در این برنامهریزی هم در تهران، هم در استانها و هم در خارج از کشور از رهبران ارکسترها دعوت میشود و افراد متخصص و گرداننده ارکسترها همکاری خواهند کرد.»
الیو درباره رپرتوار ارمیا عنوان کرد: «اجرای کاری که خوب نوشته و آهنگسازی شده است بسیار ساده است و در مقابل اجرای کاری که به درستی آهنگسازی نشده مشکلاتی خواهد داشت، بنابراین نوشتار ملاک کار است.»
وی اضافه کرد: «این سمفونی، اجرایی است که سوژه دارد و از عناصر و ساختار موسیقایی مختلف این دریاچه ساخته شده است. این اجرا قطعه موسیقی خوبی است که در تکنیکهای آهنگسازی مدرن دارد.»
رهبر سمفونی وحدت و همزیستی اقوام ایرانی درباره کار با ارکستر سمفونیک بیان کرد: «کارکردن با ارکستر سمفونیک تهران برایم لذتبخش است. اینکه میبینیم ارکستر با علاقه کار را پیگیری میکند برایم لذتبخش است. من به عنوان موزیسین حرفهای مطمئن هستم که این اجرا هم موزیسینهای حرفه ای و مردم را جذب کند.»
الیو درباره نوازندگان ارکستر اعلام کرد: «ارکستر از افراد جوانی تشکیل شده که بااستعداد هستند. تاکنون حس مثبتی نسبت به اعضای این گروه داشتهام و اگرچه در هر بخش نقاط ضعف و قوتی وجود دارد اما در بحث هماهنگی صدا و یکپارچگی مشکلی وجود ندارد.»
در پایان این نشست کریمی در اشاره به برنامههای موسیقایی استان آذربایجان غربی به معرفی جشنواره بیت و حیران سردشت، برگزاری هفته موسیقی و جشنواره ساز و سوز عاشقی پرداخت.
سمفونی وحدت و هم زیستی اقوام ایرانی 26 تیرماه ساعت 18 در تالار وحدت اجرا میشود.
انتهای پیام/