از انتخابات تناسبی تا آخرین وضعیت حملونقل عمومی تهران
به گزارش خبرنگار آنا، در سالهای اخیر، مدیریت شهری تهران با چالشهای متعددی مواجه بوده است؛ از ایمنی ساختمانها و خطر فرونشست زمین گرفته تا توسعه حملونقل عمومی، بازسازی پس از جنگ، نوسازی معابر، و پروژههای بزرگراهی.
در گفتوگویی مفصل با سید محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران و زیرساخت شورای اسلامی شهر تهران، مجموعه اقدامات شهرداری در دوره فعلی، رویکردهای اصلاحی، و چشمانداز آینده پایتخت بررسی شد.
آنا: توجه به تصمیم برای برگزاری انتخابات سال آینده شورای اسلامی شهر تهران بهصورت تناسبی، نظر شما درباره این نوع برگزاری انتخابات چیست؟
سید محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران و زیرساخت شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سؤال اظهار داشت: نیت طراحان طرح تناسبی شدن انتخابات شوراها نیت خوبی است. هدفشان این بوده که از گروهها و جریانهای مختلف در ترکیب شورای شهر حضور داشته باشند تا سلایق گوناگون در تصمیمگیریهای شهری دیده شود.
وی افزود: با این حال، این طرح مشکلاتی هم دارد. اگر گروههای مختلف وارد شورا شوند، تضارب آرا زیاد میشود و ممکن است تصمیمگیریها به کندی پیش برود یا حتی اختلافنظرهای جدی ایجاد شود. در حالیکه شورا نهادی اجرایی و خدمترسان است و بهتر است هماهنگی و یکدستی بیشتری در آن وجود داشته باشد.
آقامیری درباره ایرادات فنی این شیوه انتخاباتی توضیح داد: در سیستم تناسبی ممکن است لیستی با ۴۰ درصد آرا تنها ۸ نفر را وارد شورا کند، در حالی که در روش گذشته با همین میزان رأی ۲۱ نفر وارد شورا میشدند. از سوی دیگر، ممکن است فردی با رأی بسیار پایینتر، مثلاً ۶۰ هزار رأی، وارد شورا شود اما شخصی با ۳۰۰ هزار رأی بیرون بماند. این مسئله میتواند ذهنیت منفی در افکار عمومی ایجاد کند.
وی ادامه داد: از طرفی، نامزدهای مستقل نیز ممکن است با آرای بسیار پایین، از طریق تجمیع آرا به شورا راه پیدا کنند. این موضوع با روح قانون اساسی که تأکید دارد افراد با بیشترین آرای مردمی باید در نهادهای تصمیمگیر حضور داشته باشند، در تضاد است.
رئیس کمیته عمران و زیرساخت شورای شهر تهران در پایان گفت: من با اصل حضور سلایق مختلف در شورا موافقم، اما این شیوه فعلی تناسبی مناسب نیست و باید اصلاح شود. امیدوارم تا زمان برگزاری انتخابات بازنگریهایی در این طرح صورت گیرد؛ زیرا در غیر این صورت احتمال بروز حواشی و مشکلات جدی در شورای بعدی وجود دارد. تجربه نشان داده روش گذشته برای تهران بهتر جواب داده است.
آنا: در جریان جنگ اخیر که خسارتهایی به برخی مناطق تهران وارد شد، شنیده شده شهرداری با وجود اینکه وظیفهای در این حوزه نداشت، مسئولیت بازسازی را پذیرفت. لطفاً بفرمایید روند کار چگونه بود و اکنون وضعیت بازسازی واحدهای مسکونی به چه صورت است؟
سید محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران و زیرساخت شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ گفت: همانطور که فرمودید، موضوع رسیدگی به آسیبهای ناشی از جنگ اساساً در حوزه مسئولیت دولت بود، اما در هیئت دولت با پیشنهاد جناب آقای دکتر زاکانی مقرر شد این مسئولیت به شهرداری تهران واگذار شود تا با توجه به ارتباط نزدیک و مستمر شهرداری با مردم، بازسازی با سرعت و رضایتمندی بیشتری انجام گیرد.
وی افزود: بهدنبال این تصمیم، جلسه فوقالعادهای در شورای شهر تهران برگزار شد و اعضای شورا به اتفاق آرا با این مسئولیت موافقت کردند. بلافاصله "قرارگاه بازسازی تشکیل شد تا روند کار سامان پیدا کند. ما منازل آسیبدیده را به چهار دسته تقسیم کردیم تا کارها هدفمند پیش برود.
چهار دسته واحدهای آسیبدیده
آقامیری در تشریح این دستهبندی گفت: دسته نخست منازلی بودند که آسیب جزئی دیده بودند، مانند شکستن شیشهها. این گروه بیش از ۵۴۰۰ واحد را شامل میشد و شهرداری بلافاصله در همان ایام جنگ وارد عمل شد و تمام تعمیرات بهسرعت انجام گرفت.
وی ادامه داد: دسته دوم منازل با آسیب متوسط بودند که علاوه بر شکستن شیشهها، موج انفجار وارد ساختمان شده و خسارتهایی به دیوار و سقف وارد کرده بود. این بخش حدود ۲ هزار واحد مسکونی را شامل میشد و هزینه تعمیرات از حدود ۳۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون تومان متغیر بود. تمام این واحدها کارشناسی شد و چنانچه مالکان توان مالی داشتند، خودشان کار را انجام دادند و در غیر این صورت شهرداری مستقیماً بازسازی را بهعهده گرفت که خوشبختانه اکنون این بخش بهطور کامل انجام شده است.
رئیس کمیته عمران و زیرساخت شورای شهر تهران با اشاره به گروه سوم گفت: حدود ۶۶ واحد مسکونی نیاز به مقاومسازی کامل داشتند که تاکنون بیش از ۵۰ واحد آن تکمیل شده و بقیه در حال اجراست.
وی درباره گروه چهارم افزود: گروه آخر شامل ۶۱۹ آپارتمان بود که تخریب کامل شده و باید از صفر ساخته میشد. با نظر مالکان، عملیات بازسازی آغاز شده و بیش از ۵۰۰ واحد هماکنون در مراحل مختلف اجرا و اسکلتسازی هستند.
اسکان موقت و حمایت از خانوادهها
آقامیری با اشاره به اقدامات حمایتی شهرداری برای اسکان موقت گفت: بیش از ۴۷۰ خانواده که منازل خود را از دست داده بودند در هتلهای ۴ و ۵ ستاره تهران اسکان داده شدند. شهرداری تمام نیازهای آنان را برآورده کرد؛ از جمله خدمات پزشکی، رواندرمانی و حتی امور اداری، چون بعضی از اسناد و مدارکشان از بین رفته بود. برای این منظور ادارات ذیربط به محل هتلها اعزام شدند تا امور مردم در همانجا انجام شود.
وی ادامه داد: برای خانوادههایی که بازسازی منازلشان زمانبر بود، برنامهریزی شد تا در محل زندگی خودشان منازل اجاره کنند. برای هر خانواده حدود ۱.۵ میلیارد تومان پول پیش و ۳۰ میلیون تومان اجاره ماهانه در نظر گرفته شد تا بتوانند تا پایان بازسازی در شرایط مناسب زندگی کنند.
کمک به تأمین لوازم منزل
آقامیری افزود: افرادی که اثاثیه منزل خود را از دست داده بودند نیز مورد حمایت قرار گرفتند. شهرداری به هر خانوار بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص داد تا از فروشگاههای طرف قرارداد، لوازم ضروری زندگی خود را تهیه کنند. در ادامه نیز حدود ۱.۵ میلیارد تومان دیگر برای تهیه لوازم کامل منزل در شأن این خانوادهها تخصیص داده میشود تا پس از آماده شدن منازلشان به آنها تحویل گردد.
هزینهها و پیگیریهای مالی
رئیس کمیته عمران و زیرساخت شهر تهران درخصوص هزینهها اظهار داشت: اگرچه بازسازی در مأموریت ذاتی شهرداری تعریف نشده، اما با توجه به شرایط خاص جنگی، این مسئولیت را پذیرفتیم. البته قرار است هزینهها از سوی دولت بازگردانده شود و مذاکرات در این زمینه ادامه دارد، اما با درک شرایط مالی دولت، شهرداری تهران با سخاوتمندی هزینهها را از محل منابع خود پرداخت کرده است تا هیچ نارضایتی از سوی مردم ایجاد نشود.
وی تأکید کرد: عملیات بازسازی همچنان ادامه دارد و ما تازه در مراحل اولیه ساختوساز هستیم. چون ۱۸ منطقه تهران درگیر آسیبها بودند و ۱۱ منطقه بیشترین خسارت را داشتند. هنوز جمعبندی نهایی هزینهها انجام نشده است، اما اختیار کامل برای هزینهکرد تا رفع کامل مشکلات به مناطق داده شده است.
بازسازی اماکن تجاری و غیرمسکونی
آقامیری گفت: شهرداری مسئولیت بخش عمدهای از واحدهای تجاری و اداری آسیبدیده را نیز پذیرفته و کارهای بازسازی آنها در حال انجام است. تنها مراکز نظامی از حوزه اختیارات شهرداری خارج است و خود دستگاههای نظامی مسئولیت آن را برعهده دارند. درباره خودروهای آسیبدیده هم مقرر شده که وزارت صمت پیگیری و جبران خسارت حدود ۱۹ هزار خودرو را برعهده بگیرد.
آنا: در حوزه حملونقل عمومی، بهویژه مترو، آیا توسعه خطوط و ساخت خطوط جدید برای آینده در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است؟
سید محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران و زیرساخت شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ گفت: خطوط مترو تهران از ابتدا شامل ۱۱ خط پیشبینیشده بود که تا پیش از این دوره، ۷ خط آن راهاندازی شده بود. ما در این دوره تلاش کردیم تا نواقص باقیمانده در همین خطوط را برطرف کنیم، چرا که بین ۱۰ تا ۳۵ درصد از این خطوط تکمیل نشده بود. خوشبختانه این نواقص برطرف شد و در همین راستا تاکنون ۱۷ ایستگاه جدید مترو به بهرهبرداری رسیده و ۴ ایستگاه دیگر نیز تا پایان سال افتتاح خواهد شد.
آغاز عملیات خطوط جدید ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱
آقامیری ادامه داد: از میان خطوطی که تاکنون راهاندازی نشده بود، یعنی خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱، هماکنون عملیات اجرایی دو خط آغاز شده و دستگاههای حفاری (TBM) در حال فعالیت هستند. برای دو خط دیگر نیز قراردادهای داخلی و خارجی بسته شده و انشاءالله تا پایان سال جاری عملیات اجرایی آنها آغاز میشود.
توسعه خطوط موجود
وی درباره توسعه خطوط فعال نیز گفت: در کنار ساخت خطوط جدید، توسعه خطوط موجود را نیز در دستور کار قرار دادیم. بهعنوان مثال، خط ۲ مترو تا پایانه شرق تهران توسعه یافت تا این پایانه مهم حملونقلی به شبکه مترو متصل شود. همچنین خط ۴ مترو در سمت غرب تهران سه ایستگاه جدید خواهد داشت، که یکی از آنها در محدوده دانشگاه آزاد اسلامی واقع شده است.
آقامیری افزود: طرح دیگری نیز در دست بررسی داریم که مربوط به اتصال سرخطهای خطوط مترو به یکدیگر است تا در آینده پایانهها بهصورت مشترک مورد استفاده قرار گیرند. این طرح اکنون در فاز صفر مطالعاتی قرار دارد.
خرید ۱۱۸۴ واگن جدید؛ معادل ۲۵ سال گذشته
رئیس کمیته عمران و زیرساخت شورای شهر تهران با اشاره به خرید گسترده واگنهای جدید مترو اظهار داشت: از ابتدای این دوره مدیریت شهری، برنامهریزی برای نوسازی ناوگان مترو در دستور کار قرار گرفت. خوشبختانه قرارداد خرید ۱۱۸۴ واگن مترو منعقد شده که ۱۱۳ واگن آن داخلی و توسط شرکتهای دانشبنیان ایرانی در حال تولید است. تاکنون دو رام قطار داخلی تحویل شده و در مرحله تستهای استاندارد قرار دارد تا پس از تأیید، وارد تولید انبوه شود.
وی تصریح کرد: در کنار این تولیدات داخلی، ۱۱۷۱ واگن خارجی نیز با قراردادهای منعقدشده تأمین خواهد شد. در مجموع طی دو سال آینده، واگنهای جدید بهتدریج وارد کشور میشوند. این اقدام معادل میزان خرید واگن در کل ۲۵ سال گذشته است. از زمان آغاز بهرهبرداری مترو در تهران تاکنون حدود ۱۱۸۰ واگن خریداری شده بود که اکنون ما در یک دوره مدیریت شهری همین تعداد را تأمین کردهایم.
آقامیری افزود: پیشپرداختها و اعتبارات بانکی انجام شده و بخشی از ارز مورد نیاز نیز توسط دولت تخصیص یافته است. طبق آخرین برنامهریزیها، از بهمنماه امسال واگنها بهصورت مرحلهای وارد کشور میشوند.
رونمایی از واگن ملی
وی درباره زمان رونمایی از واگن ملی توضیح داد: واگن ملی اکنون در حال طی مراحل نهایی تستهای استاندارد جهانی است و پس از تأیید نهایی، انشاءالله در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد. این اتفاق یک افتخار بزرگ برای مدیریت شهری و صنعت حملونقل کشور محسوب میشود.
تکمیل تجهیزات و پلههای برقی
آقامیری در بخش دیگری از سخنانش به موضوع تجهیز ایستگاهها اشاره کرد و گفت: در این دوره تصمیم گرفتیم هیچ ایستگاهی بدون پلهبرقی افتتاح نشود. متأسفانه در دورههای گذشته برخی ایستگاهها بدون پلهبرقی به بهرهبرداری رسیده بود، اما ما در این دوره ضمن تکمیل پلهبرقیهای ناقص، برخی از آنها را بهطور کامل تعویض یا اورهال کردیم.
وی ادامه داد: برنامه ما این است که تا پایان این دوره، تمامی پلهبرقیهای ایستگاههای مترو فعال شوند. بهعنوان نمونه، در ایستگاه گلوبندک که یکی از ایستگاههای زیرسطحی و پرتردد شهر است، پلهبرقیها تا آبانماه نصب و به بهرهبرداری میرسند.
آنا: در بحث حملونقل عمومی بهویژه خطوط بیآرتی، شاهد فرسودگی و نیاز به بهروزرسانی ناوگان هستیم. آیا در حال حاضر برنامهای برای نوسازی، تجهیز یا اورهال خطوط وجود دارد؟
سید محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران و زیرساخت شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ گفت: بله، ما در حوزه خطوط بیآرتی برنامه نوسازی و اورهال را بهصورت جدی دنبال میکنیم. تاکنون ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین (BRT) خریداری شده که حدود ۵۰ دستگاه آن وارد کشور شده و بقیه نیز تا پاییز یا نهایتاً پایان سال جاری وارد چرخه ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران خواهند شد.
وی افزود: بازنگری کلی در خطوط بیآرتی انجام نشده، اما در حال تقویت ایستگاهها و نوسازی اتوبوسها هستیم تا فاصله حرکتها و توقفها کاهش یابد و کیفیت خدمات افزایش پیدا کند.
تراموا منتفی نشده؛ اولویت فعلاً با اتوبوسهای برقی است
آقامیری درباره طرح تراموا نیز توضیح داد: چندی پیش یک رام نمونه سهکابین تراموا وارد تهران شد و تستهای میدانی آن در تقاطعها، دستاندازها و مسیرهای شهری با موفقیت انجام گرفت. برخلاف برخی اخبار، طرح تراموا منتفی نشده است.
در حال حاضر جناب آقای دکتر زاکانی در سفر خود به چین در اجلاس کلانشهرها، پیگیر همین موضوع هستند و تفاهمنامه خرید تراموا نیز امضا شده است. با این حال، اولویت فعلی ما خرید و توسعه اتوبوسهای برقی و دوکابین بیآرتی است که در مرحله اجرا قرار دارند. تراموا پس از تأمین ارزی و رفع موانع وارد فاز عملیاتی خواهد شد.
نوسازی گسترده ناوگان اتوبوسرانی تهران
رئیس کمیته عمران و زیرساخت شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت کلی ناوگان اتوبوسرانی گفت: در ابتدای این دوره، از ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس موجود، تنها حدود ۸۸۰ دستگاه فعال بود. ما ابتدا پرداختهای معوق قراردادهای خرید قبلی را انجام دادیم تا اتوبوسها تحویل گرفته شود. در ادامه، بیش از ۵۰۰ دستگاه اتوبوس بازسازی و وارد چرخه خدمت شد.
وی افزود: در کنار بازسازی، با تمامی تولیدکنندگان داخلی اتوبوس مکاتبه و اعلام کردیم که هر تعدادی اتوبوس تولید کنند، شهرداری خریدار است. در نتیجه ۷۰۰ دستگاه اتوبوس جدید داخلی قرارداد بسته شد، هرچند برخی از تولیدکنندگان بهدلیل مشکلات اجرایی نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.
ورود اتوبوسهای خارجی و توسعه اتوبوسهای برقی
آقامیری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تولید داخلی پاسخگوی نیاز کلانشهر تهران نبود، شهرداری قرارداد ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس با طرف خارجی امضا کرد. در راستای سیاست هوای پاک، بخش قابل توجهی از این ناوگان بهصورت اتوبوس برقی خریداری شده است.
وی افزود: تا کنون ۳۹۰ دستگاه اتوبوس برقی وارد کشور شده و در مجموع ۱۸۰۹ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان شهر تهران اضافه شده است. اکنون بیش از ۳۲۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر در حال خدمترسانی هستند و تا پایان سال نیز ۱۳۰۰ دستگاه دیگر به ناوگان افزوده میشود. هدف ما رسیدن به ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس فعال تا پایان این دوره است تا به نیاز واقعی شهر که حدود ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس است نزدیک شویم.
زیرساخت شارژ و نگهداری اتوبوسهای برقی
وی درباره زیرساخت شارژ اتوبوسهای برقی گفت: زیرساختهای شارژ بهمرور احداث و تکمیل شده است. هماکنون برای شارژ اتوبوسهای برقی هیچ مشکلی وجود ندارد. اتوبوسهای ملکی شهرداری شبها در پایانهها شارژ و روزها در خطوط شهری مشغول خدمترسانی هستند و تاکنون هیچ اختلالی گزارش نشده است.
رکورد تاریخی در خرید اتوبوس توسط شهرداری تهران
آقامیری تأکید کرد: در هیچ دورهای از مدیریت شهری، شهرداری تهران خودش مستقیماً این تعداد اتوبوس نو خریداری نکرده است. در برخی دورهها دولت به شهرداری کمک کرده، اما این نخستین بار است که شهرداری با منابع خود، چنین حجم بزرگی از خرید را انجام میدهد. این اقدام در کنار خرید ۱۱۸۴ واگن مترو، نشاندهنده عزم جدی مدیریت شهری برای ارتقای حملونقل عمومی است.
در سه سال گذشته، ۴۰ درصد از بودجه شهر تهران به حوزه حملونقل اختصاص یافته است و آثار این سرمایهگذاریها امروز در بهبود ترافیک، توسعه مترو، و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی کاملاً مشهود است.
در جمعبندی این گفتوگو، سید محمد آقامیری تأکید میکند که هرچند طرح انتخابات تناسبی شوراها میتواند به تنوع دیدگاهها کمک کند، اما نباید به قیمت کاهش انسجام مدیریتی و کندی تصمیمگیریهای شهری تمام شود.
او در کنار این نگاه سیاسی، بر تجربه موفق شهرداری تهران در بازسازی مناطق آسیبدیده از جنگ نیز اشاره دارد؛ اقدامی که نشان داد مدیریت شهری میتواند در شرایط بحرانی هم فراتر از وظایف قانونی خود، مسئولیت اجتماعی بپذیرد.
در نهایت، آقامیری توسعه گسترده در حملونقل عمومی، مترو و اتوبوسهای برقی را نقطه عطف عملکرد این دوره میداند و معتقد است این مسیر میتواند تهران را به شهری کارآمد، ایمن و در شأن مردم ایران تبدیل کند.
انتهای پیام/


