آییش در تالار رودکی؛ بزرگداشتی برای مردی که تئاتر را عین زندگی میداند
به گزارش خبرنگار آنا، این آیین با حضور چهرههایی، چون علی نصیریان، داریوش مودبیان، حسن فتحی، مریم سعادت، ابراهیم حقیقی، آتش تقیپور، شقایق فراهانی، پوران درخشنده، کوروش سلیمانی، سعید اسدی، هوشنگ گلمکانی، مائده طهماسبی، حمید نعیمی و جمعی از هنرمندان و علاقهمندان هنر تئاتر برپا شد. این مراسم به انگیزه انتشار مجموعهی تازه آثار نمایشی آییش از سوی انتشارات «ایشکا» برگزار شد.
روایت مردی که تئاتر را «زندگی» مینامد
برنامه با پخش ویدئویی از زندگی و کارنامه فرهاد آییش آغاز شد. او در این تصاویر از دوران کودکی، تحصیل در آمریکا و ورود به دنیای تئاتر سخن گفت و تئاتر را «عین زندگی» دانست.
آییش با صراحت و طنزی خاص گفت: در مدرسه همیشه بدترین شاگرد کلاس بودم، اما از وقتی وارد تئاتر شدم، چون با زندگی مشکلی نداشتم، بهترین شاگرد دانشگاه شدم.
او همچنین بر تأثیرپذیریاش از مادر و خانوادهاش تأکید کرد و گفت برگزاری بزرگداشت برایش خندهدار است، چون هرگز خودش را بزرگ ندیده، اما عشق را همیشه دوست داشته است.
نعیمی: آییش پارسی مینویسد، اما جهانی میاندیشد
در بخش بعدی، حمید نعیمی که کارگردانی مراسم را نیز برعهده داشت، در متنی تجلیلی از آییش، او را هنرمندی چندوجهی با تفکری فلسفی و انسانی توصیف کرد و گفت: فرهاد آییش پارسی مینویسد، اما جهانی میاندیشد. نگاه او وصف حال بشر ترسیده جهان امروز است؛ انسانی که در جهان پسامدرن دچار استیصال و سردرگمی است.
نعیمی تأکید کرد چاپ مجموعه نمایشنامههای آییش میتواند دریچهای برای نسل جوان تئاتر باشد تا با اندیشه و فرم منحصربهفرد او آشنا شوند.
طهماسبی: همسرم را نویسنده نمیدانم، او مشاهدهگر زندگی است
مائده طهماسبی، بازیگر و کارگردان تئاتر و همسر آییش، در ادامه یادداشت کوتاهی خواند و از او بهعنوان همدل و همفکر زندگی و کار یاد کرد. او گفت: آییش بیش از آنکه نمایشنامهنویس باشد، مشاهدهگری تیزبین از زندگی است که دردها و تضادهای انسان را به صحنه میآورد.
آییش: از نیما یوشیج آموختم فرم و محتوا یکی است
در ادامه، تصاویری از گفتوگو با آییش درباره روند نگارش آثارش پخش شد. او گفت خود را نمایشنامهنویس حرفهای نمیداند و افزود: دو چیز باعث شد بنویسم؛ موضوعاتی که ذهنم را درگیر میکرد و فرم، که همیشه عاشقش بودم. از نیما یوشیج یاد گرفتم که فرم و محتوا یکیاند.
وی با اشاره به اینکه در آثارش «قصهمحور» نیست، گفت در نمایشنامههای نخستینش به موضوع زنان و مردسالاری پرداخته و بعدها زندگی مهاجران ایرانی الهامبخش او شده است: آدمهایی را میدیدم که چمدانی در دست دارند و در جایی ناشناس رها شدهاند؛ این تصویر بعدها برایم استعارهای از خودِ انسان شد که با چمدانی از رؤیاها به سفر زندگی آمده است.
آییش در پایان گفت: هرگز قصد چاپ نمایشنامههایم را نداشته، اما پیگیری علی زارعی، مدیر نشر ایشکا، باعث انتشار «چمدان تئاتر» شد.
زارعی: آییش تاریخ زنده تئاتر ایران است
علی زارعی، مدیر نشر «ایشکا»، در سخنانی آییش را «تاریخی زنده برای تئاتر ایران» خواند و افزود: فرهاد آییش هرگز فریاد نزده که شیوه نوینی ابداع کرده است، اما ذهن خلاقش همواره در حال نوآوری و تجربه است. او چهرههای جوان بسیاری را به هنر ایران معرفی کرده و با نگاهی انسانی به زندگی و صحنه بازگشته است.
در ادامه، نخستین تندیس نشر ایشکا با حضور حسن فتحی، علی زارعی، زهره حسینزادگان و رضا یساولی به فرهاد آییش اهدا شد.
نصیریان: آییش مرد نمایش است
بخش پایانی برنامه به سخنان علی نصیریان اختصاص داشت. او در میان تشویق ممتد حاضران، آییش را «مرد نمایش» نامید و گفت: خیلی خوشحالم چنین مجلسی برای فرهاد آییش برگزار میشود، چون استحقاقش را دارد. او در بازیگری، کارگردانی و نویسندگی تبحر دارد و مهمتر از همه، صادق است.
نصیریان با بیان اینکه تئاتر و سینما دروغاند، اما بازیگر با صداقت خود دروغ را از بین میبرد، افزود: آییش این صداقت را دارد و در کارش جدی است. خلاقیت در وجود او نهادینه شده است.
او همچنین به همکاریهای مشترک خود با آییش در ایران، آمریکا و آلمان اشاره کرد و گفت از خلاقیت و حضور او بسیار آموخته است.
رونمایی از «چمدان تئاتر»
در پایان مراسم، با حضور علی نصیریان، داریوش مودبیان، پوران درخشنده، مائده طهماسبی، مریم سعادت، حمید نعیمی و علی زارعی، از مجموعه نمایشنامههای «چمدان تئاتر» رونمایی شد.
در فواصل برنامه نیز گروه موسیقی «دایان» به سرپرستی سیاوش لطفی چند قطعه موسیقی اجرا کرد.
کتاب «چمدان تئاتر» شامل ۱۲ نمایشنامه از آثار اجراشده فرهاد آییش است که از سوی انتشارات «ایشکا» منتشر شده و به گفته ناشر، تلاشی برای ثبت نگاه شخصی و فلسفی او به زندگی و تئاتر است.
انتهای پیام/


