توسعه متوازن هدایت تحصیلی آگاهانه/ همکاری پژوهشسراها با سازمان فضایی برای گسترش آموزش نجوم و فضا
مصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزات آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار در خصوص آمار نهایی ثبتنامها مدارس گفت: معمولاً آمار نهایی ثبتنامها تا حدود پانزدهم آبانماه مشخص میشود، زیرا در این بازه زمانی اطلاعات ناقص برخی دانشآموزان در سامانهها تکمیل و ثبت میشود و در نتیجه ممکن است تغییرات جزئی در آمارها ایجاد شود.
آذرکیش بیان کرد: وضعیت کلی ثبتنامها مشخص است، اما برای اعلام قطعی آمار، لازم است چند روز دیگر صبر شود تا اطلاعات در سامانههای مرتبط نهایی شود و سپس وزارت آموزشوپرورش آمار رسمی را در اختیار رسانهها قرار خواهد داد.
وی افزود: برنامههای امسال در حوزه هدایت تحصیلی شامل مجموعهای از فعالیتهای آگاهیبخش برای خانوادهها و دانشآموزان پایه نهم است که با هدف معرفی رشتههای فنیوحرفهای و کاردانش طراحی و اجرا میشود.
وی اظهار کرد: در جلسات آموزش خانواده بخشی از زمان به این موضوع اختصاص داده شده و وبینارها و دورههای آموزشی ویژه مشاوران مدارس دوره اول متوسطه نیز در طول سال برگزار میشود.
معاون آموزش متوسطه وزات آموزش و پرورش ادامه داد: جشنوارهها و مسابقات مرتبط با هدایت تحصیلی، نمایشگاه آثار هنرجویان هنرستانها و معرفی توانمندیهای آنان نیز از دیگر بخشهای برنامههای امسال است.
آذرکیش گفت: این برنامهها از طریق سراهای دانشآموزی که حدود ۶۹۴ مرکز در سراسر کشور هستند، پیگیری میشود.
وی بیان کرد: نشستهای تخصصی مشترکی بین معاونان آموزش متوسطه، معاونان پرورشی و فرهنگی، مدیران ادارات فنیوحرفهای و کاردانش و همچنین مسئولان مشاوره در استانها برگزار خواهد شد.
معاون آموزش متوسطه وزات آموزش و پرورش اضافه کرد: تهیه فیلم، بروشور و کلیپ برای افزایش سطح آگاهی خانوادهها و دانشآموزان نیز در دستور کار است و این موضوع در نشستهای دورهای با مدیران کل آموزشوپرورش استانها و مدیران مدارس پیگیری میشود.وی افزود: از نیمه دوم مهرماه ۱۴۰۴، برنامهریزی برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ آغاز شده است تا سال آینده با آمادگی کامل و بدون دغدغه آغاز شود.
وی گفت: این برنامهها در قالب تفاهمنامههایی با ادارات کل آموزشوپرورش استانها اجرا میشود و بسیاری از شاخصهای آن بر اساس تکالیف برنامه هفتم توسعه و نقشه راه سند تحول بنیادین آموزشوپرورش طراحی شده است.
آذرکیش ادامه داد: تمامی برنامهها و شاخصها در سامانهای با عنوان «سامانه برنامهریزی وزارت آموزشوپرورش» ثبت میشود که در سه سطح کشوری، استانی و منطقهای برش دارد و این سامانه به توسعه متوازن آموزش متوسطه کمک خواهد کرد.
معاون آموزش متوسطه وزات آموزش و پرورش گفت: توسعه متوازن آموزش شامل دو بخش توازن درونشاخهای و بینشاخهای است؛ به این معنا که در شاخه نظری باید توازن میان رشتههای تجربی، ریاضی، انسانی و معارف حفظ شود و در بخش بینشاخهای نیز توازن میان رشتههای نظری، فنیوحرفهای و کاردانش برقرار شود.
وی افزود: بر اساس جدول شماره ۲۰ برنامه هفتم توسعه، سهم رشتههای مهارتی باید تا پایان این برنامه به ۵۰ درصد برسد و هدفگذاریها و برنامهریزیها در این راستا از نیمه دوم مهرماه امسال آغاز شده است.
وی ادامه داد: فردا بعدازظهر نشست مشترکی با معاونت فرهنگی و پرورشی وزارت آموزشوپرورش با حضور معاونان متوسطه، معاونان پرورشی و رؤسای ادارات تابعه برگزار میشود.
وی بیان کرد: بخشی از این نشستها بهصورت وبیناری و بخشی بهصورت حضوری در استانها و مناطق برگزار میشود و هدف آن ارتقای سطح آگاهی دانشآموزان، والدین و سایر اقشار جامعه درباره هدایت تحصیلی است.
آذرکیش گفت: معرفی رشتههای تحصیلی از طریق پایگاههای اطلاعرسانی و پرتالهای رسمی وزارت آموزشوپرورش و همچنین دفاتر مرتبط انجام میشود.
وی افزود: در پیامرسان شاد نیز محتوای آموزشی شامل کلیپها و فیلمهای معرفی رشتهها منتشر شده است تا آگاهی دانشآموزان نسبت به مسیر تحصیلی افزایش یابد. هدف اصلی این برنامهها، فراهم کردن زمینه برای انتخاب آگاهانهتر رشته توسط دانشآموزان و خانوادههاست.
معاون آموزش متوسطه وزات آموزش و پرورش بیان کرد: کارشناسان حوزه آموزش متوسطه در تمامی مناطق کشور آماده پاسخگویی به سؤالات خانوادهها هستند و دانشآموزان میتوانند با همکاری والدین خود برای دریافت اطلاعات به واحدهای آموزشی، مناطق و مراکز مشاوره مراجعه کنند.
آذرکیش گفت: با توجه به اعلام نتایج امتحانات نهایی و مشاهده برخی افتهای تحصیلی در رشتههای مختلف، برنامههایی برای تقویت ارتباط میان مدارس، مشاوران و خانوادهها در حال اجراست تا هدایت تحصیلی دانشآموزان متناسب با استعداد، علاقه و توانایی آنان انجام شود.وی افزود: در حوزه پژوهشسراهای دانشآموزی نیز برنامههایی در زمینه نجوم و فضا در حال اجراست و همکاریهای موثری با سازمان فضایی کشور شکل گرفته است.
وی اظهار کرد: بر اساس اسناد بالادستی نظام آموزشی، لازم است دانشآموزان با حوزههای علمی نوین از جمله فضا و نجوم آشنا شوند و زمینه بروز استعداد و علاقهمندی آنان در این حوزه فراهم شود.
معاون آموزش متوسطه وزات آموزش و پرورش افزود: دو قطب از پژوهشسراهای کشور فعالیتهای مرتبط با حوزه فضا را راهبری و مدیریت میکنند و در هر استان نیز پژوهشسراهایی بهصورت ویژه در این زمینه فعال هستند.
آذرکیش بیان کرد: در مجموع ۱۲ قطب پژوهشسرا در کشور وجود دارد که در حوزههای مختلف علمی از جمله فضا و نجوم فعالیت میکنند. تلاش سازمان آموزشوپرورش استثنایی بر این است که تمامی فعالیتهای آموزشی و پژوهشی منطبق با اسناد بالادستی نظام و سیاستهای کلان کشور پیش برود تا پیوند میان آموزش، علم و نیازهای راهبردی کشور تقویت شود.
انتهای پیام/


