تأکید محمدباقر قالیباف بر دیپلماسی مردمی، تمرکززدایی و حکمرانی مولد در مسیر تحقق چشمانداز ایران ۱۴۱۴
به گزارش خبرگزاری آنا، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز در دومین نشست منطقهای دیپلماسی استانی در مشهد مقدس با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی تأکید داشت که استانها باید از حاشیه تصمیمسازی به متن سیاستگذاری بیاید، اظهارداشت: باید نظام مالی کشور در بستری شفاف، سریع و امن سامان یابد تا زنجیره تولید تا تبادل کالا و پول تضمین و تقویت شود. این نکته را مجدداً تأکید میکنم؛ به دهها دلیل که جای توضیحش اینجا نیست، اگر ما در حوزه لجستیک، هلدینگ لجستیک و هلدینگ مالی را با پشتیبانی نظام بانکی تقویت نکنیم و حمایت همهجانبه از مجاهدان عرصه اقتصاد نداشته باشیم، به موفقیت نخواهیم رسید.
مجلس؛ پشتیبان، تسهیلگر و ناظر کلان در دیپلماسی اقتصادی
قالیباف با بیان نقش مجلس در ساختار حکمرانی گفت: مجلس شورای اسلامی نقش پشتیبان، تسهیلگر و ناظر کلان را بر عهده دارد. مجلس علاوه بر وظیفه قانونگذاری، مسئولیت نظارت بر کارآمدی سیاستها و هماهنگی میان قوا را نیز بر دوش دارد. در حوزه دیپلماسی اقتصادی، مجلس میتواند حلقه پیوند میان دولت، قوه قضاییه و بخش خصوصی باشد تا تصمیمات ملی به نتایج میدانی منجر شوند.
وی افزود: موفقیت دیپلماسی استانی بدون همافزایی دولت، مجلس و قوه قضاییه ممکن نیست. مجلس آماده است تا با دولت در رفع موانع حقوقی و نهادی همکاری کند و در تعامل با قوه قضاییه، بستر امنیت سرمایهگذاری و کاهش بروکراسی اقتصادی را فراهم سازد. در بعد قانونگذاری نیز اصلاح قوانین تجارت مرزی، سرمایهگذاری خارجی، تسهیل صادرات و حمایت از شرکتهای دانشبنیان در دستور کار مجلس است تا دیپلماسی اقتصادی از شعار به ساختار تبدیل شود.
ضرورت شفافیت و سنجشپذیری در اجرای دیپلماسی استانی
رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مجلس بر نظارت و شفافیت پای میفشارد، زیرا حکمرانی مولد بدون پاسخگویی پایدار نمیماند. ضروری است شاخصهایی برای ارزیابی موفقیت دیپلماسی استانی تعیین شود: چه پروژههای مشترکی آغاز شده؟ چه میزان از ظرفیت هر استان فعال گردیده؟ حجم تبادلات فرهنگی، علمی و اقتصادی چقدر افزایش یا کاهش یافته و دلایل آن چیست؟ مجلس میتواند در همکاری با دولت، سازوکار منظم گزارشدهی و ارزیابی این شاخصها را طراحی کند.
تأکید بر تمرکززدایی و واگذاری امور به مردم
قالیباف ادامه داد: بنده نه امروز، بلکه قریب به ربع قرن است که بر تمرکززدایی در کشور تأکید دارم، چه از بعد نظری و چه از بعد میدانی. تصمیم دولت برای واگذاری اختیارات به استانداران و ردههای استانی—که در برنامه هفتم نیز دیده شده—اقدامی ضروری است، اما باید در چارچوب مشخصی انجام شود. اصل ۱۲۷ قانون اساسی باید رعایت شود؛ کار واگذار شده باید مشخص باشد و واگذاری به معنای هرجومرج نیست. هر میزان اختیار واگذار میشود، مسئولیت نیز باید متوجه همان فرد باشد.
وی افزود: هر امری که تصدیگری محسوب میشود، هرچقدر هم گسترده باشد، دولت نباید در آن دخالت کند و باید آن را واگذار نماید. واگذاری صرفاً به معنای انتقال اختیار به استاندار نیست، بلکه باید به مردم و بخش خصوصی واگذار شود. در برنامه هفتم توسعه، تولید خدمات در بخش دولتی ممنوع اعلام شده است؛ زیرا دخالت دولت در تولید خدمات، تصرف غیرقانونی در بیتالمال تلقی میشود. تولید خدمات وظیفه مردم، بخش خصوصی و تعاونیهاست. بنابراین، منظور از واگذاری این نیست که اختیار تنها در ساختمان استانداری متمرکز شود، بلکه باید به دست مردم سپرده شود. این اصل در برنامه هفتم قانون شده و ما با تمام توان از آن حمایت میکنیم.
نقش مردم در دیپلماسی و سیاست خارجی مردمی
رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر نقش بنیادین مردم در سیاست خارجی گفت: نقش مردم در این فرایند بنیادین است. مردم در مرزها و شهرهای کوچک، نخستین کنشگران دیپلماسی هستند. هر بازار مرزی فعال، هر جشنواره فرهنگی و هر ارتباط انسانی، بخشی از قدرت نرم ایران را میسازد. همانگونه که امنیت ما مردمی است، دیپلماسی ما نیز باید مردمی باشد. در چنین نگاهی، دیپلماسی کارآمد یعنی پیوند میان دولت و ملت در عرصه جهانی و بازتاب صدای مردم در سیاست خارجی. سیاست خارجی مؤثر از بالا به پایین صادر نمیشود، بلکه از متن جامعه به جهان جریان مییابد. ما میخواهیم هر ایرانی در خارج از کشور خود را شریک در اعتبار و قدرت ملی ایران بداند.
خراسان بزرگ؛ محور تعاملات شرقی ایران
قالیباف در ادامه با اشاره به جایگاه ویژه خراسانها گفت: امروز که در مشهد گرد هم آمدهایم، باید تأکید کنم که سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی یکی از پهنههای راهبردی ایراناند؛ حلقه پیوند شرق و مرکز کشور و گذرگاه طبیعی اتصال ایران به آسیای میانه و شبهقاره. این استانها که ما آنها را به عنوان خراسان بزرگ میشناسیم، به سبب همجواری با افغانستان و ترکمنستان و نزدیکی به آسیای میانه، محور تعاملات و تبادلات شرقی ایران هستند و ظرفیت دارند به الگوی همکاری استانی و مرزی در شرق کشور تبدیل شوند.
مشهد؛ گرانیگاه زیارت، دانش و اقتصاد منطقهای
رئیس مجلس با اشاره به جایگاه ممتاز مشهد افزود: در این پهنه راهبردی، شهر مشهد جایگاهی ممتاز و چندوجهی دارد؛ شهری که هم مرکز زیارت و معنویت ایرانیان است و هم قطب علمی، دانشگاهی و اقتصادی شرق کشور. بر اساس آمار رسمی، سالانه بیش از ۲۵ تا ۳۰ میلیون زائر داخلی و نزدیک به ۳ میلیون زائر غیرایرانی از کشورهای اسلامی و منطقه به این شهر سفر میکنند. این حجم عظیم از نیروی انسانی و سرمایه فرهنگی و اقتصادی، ظرفیتی بیبدیل است.
وی تأکید کرد: مشهد میتواند به گرانیگاه زیارت، دانش و همکاریهای اقتصادی منطقهای تبدیل شود، اگر این ظرفیت با نگاهی دیپلماتیک و برنامهریزی اقتصادی مدیریت گردد. اقتصاد زیارت و گردشگری فرهنگی نه تنها در خود شهر، بلکه در شبکهای از مقاصد تمدنی ایران فعال خواهد شد. زائران غیرایرانی مشهد میتوانند پس از زیارت حرم مطهر امام رضا (ع)، از مسیرهای طراحیشده به دیگر استانهای تاریخی و گردشگری کشور همچون اصفهان، فارس، آذربایجان، کردستان، هرمزگان و شمال ایران سفر کنند. این پیوند میتواند زنجیرهای از گردشگری فرهنگی و اقتصادی ایجاد کند که ایران را به کانون زیارت و گردشگری تمدنی منطقه بدل سازد.
مشهد؛ بستر گفتوگوی ملتهای مسلمان و همفرهنگ
قالیباف افزود: مشهد، به دلیل جایگاه مذهبی و فرهنگیاش، فرصت ویژهای برای گفتوگو و تعامل میان ملتهای مسلمان و همفرهنگ فراهم میآورد؛ جایی که ایمان، علم و توسعه میتوانند در کنار یکدیگر معنا یابند. اگر ظرفیتهای دینی، علمی، دانشگاهی و اقتصادی این شهر در چارچوب دیپلماسی استانی و مردمی به درستی مدیریت شود، مشهد نهتنها الگوی همکاریهای منطقهای شرق ایران خواهد بود، بلکه میتواند نماد پیوند میان ایمان، عقلانیت و پیشرفت در سیاست خارجی ایران گردد.
حکمرانی مولد و دیپلماسی کارآمد؛ دو روی یک سکه
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی سخنان خود گفت: حکمرانی مولد و دیپلماسی کارآمد دو جزء یک کل هستند؛ یکی در داخل قدرت و اعتماد میسازد و دیگری در خارج، آن را به اعتبار و فرصت بدل میکند. درون و بیرون کشور نمیتواند دو منطق جدا از هم داشته باشد؛ همان عقلانیتی که در سیاست داخلی بر شفافیت و مردمیسازی تأکید دارد، باید در سیاست خارجی نیز جاری باشد. ما باید این مسیر را در افقی بلند و در چارچوب برنامهریزی دقیق ملی دنبال کنیم.
ایران ۱۴۱۴؛ تصویر تابآوری و منزلت ملی
قالیباف در پایان خاطرنشان کرد: در افق ۱۴۱۴، ایران باید سهم واقعی خود را در اقتصاد و فرهنگ منطقه باز یابد. برنامه هفتم پیشرفت، میثاق ملی میان دولت، مجلس و مردم است؛ برنامهای مسئلهمحور و آیندهنگر که میتواند دهه پیشرو را به دهه تحقق اهداف چشمانداز ۱۴۱۴ بدل کند. اگر این برنامه با نگاهی مردمی و کارآمد اجرا شود، ایران ۱۴۱۴ نه شعاری تبلیغی، بلکه تصویری واقعی از تابآوری و منزلت ملی خواهد بود.
وی افزود: اجرای دقیق و مردمی این برنامه، در واقع نقشه راه دهساله ایران برای حکمرانی مولد و دیپلماسی کارآمد است؛ نقشهای که هم توان ملی را در داخل افزایش میدهد و هم جایگاه ایران را در نظام منطقهای و جهانی تثبیت میکند. اکنون که در مشهد، شهر امام رضا (ع)، شهر علم و کرامت گرد آمدهایم، باید به الگویی بیندیشیم که در آن عقل و ایمان، سیاست و اخلاق، مردم و دولت در کنار یکدیگر معنا مییابند. این همان راهی است که میتواند ایران را از مرزهای جغرافیا به مرزهای تمدن برساند.
قالیباف در پایان از همه حاضران از جمله سفرای خارجی، وزرا، استانداران، فعالان اقتصادی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی قدردانی کرد و گفت: از همه عزیزانی که با حضور خود در این اجتماع ملی به پیشبرد اهداف کشور یاری میرسانند، صمیمانه تشکر میکنم.
فیلم کامل صحبتهای قالیباف را در زیر میبینید:
انتهای پیام/


