در گفت‌وگو با آنا مطرح شد

«مرز»؛ انعکاس صدای واقعی مرزنشینان و کولبران بر صحنه تئاتر

«مرز»؛ انعکاس صدای واقعی مرزنشینان و کولبران بر صحنه تئاتر
امید اولیایی کارگردان نمایش «مرز» گفت: این اثر بیش از یک سرگرمی، حامل پیام انسانی و اجتماعی است و هدفش انتقال صدای واقعی مرزنشینان و کولبران کردستان به مخاطبان است، بدون آنکه سیاه نمایی یا ترس ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نمایش مرز به کارگردانی امید اولیایی و نویسندگی حمیدرضا اسدی به زودی اجرایش را آغاز می‌کند.

امید اولیایی، نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش «مرز» در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با اشاره به این امر که نمایش بیش از سرگرمی حامل پیام اجتماعی و انسانی است، گفت: نمایش قصه سرباز لب مرز کردستان و عشقی که با دختری از میان کولبران شکل می‌گیرد را روایت می‌کند/ هدف من انتقال صدای واقعی این قشر به مخاطبان است و نه ایجاد سیاه‌نمایی یا ترس.

وی افزود: این نمایش با اجرای نخست در سال ۱۴۰۱ بازخورد‌های بسیار مثبتی دریافت کرد و در جشنواره تهران در بخش‌های بازیگری، نویسندگی و طراحی پوستر جوایزی کسب کرد و بازخورد‌ها نشان داد اثر قابلیت جهانی شدن دارد و پیام انسانی آن می‌تواند فراتر از مرز‌های کشور قابل فهم باشد.

نخستین اجرای نمایش بازخورد‌های گسترده دریافت کرد

اولیایی با بیان این نکته که اجرای نخست تجربه‌ای بی‌نظیر برای او و تیمش بوده، ادامه داد: تندیسی برای اجرای نخست ثبت شد و استقبال تماشاگران انگیزه بیشتری برای ادامه و گسترش نمایش ایجاد کرد و پیشنهاد اجرای نمایش در شهر‌های دیگر ارائه شد ولی شرایط شخصی اجازه آن را نداد و تصمیم گرفتم این کار را برای موقعیتی بهتر حفظ کنم.

وی افزود: بازگشت دوباره به این اثر برای من ضروری بود چرا که هنوز صدای مرزنشینان و کولبران شنیده نمی‌شود و هنرمند موظف است این صدا را به جامعه برساند و بازتاب دهد تا تأثیری واقعی در ذهن مخاطب ایجاد شود.

از کردستان تا صحنه تئاتر، صدای واقعی مرزنشینان و کولبران بر صحنه تئاتر فریاد می‌شود/بامداد

قصه نمایش دغدغه‌های انسانی و جهانی را منعکس می‌کند

اولیایی با اذعان به این امر که نمایش علاوه بر مسائل محلی، ظرفیت جهانی دارد، اظهار داشت: نمایش داستان سربازی است که در لب مرز کردستان عاشق دختری از میان کولبران می‌شود و تمامی جریانات پیرامون این افراد را بازتاب می‌دهد و داستان‌ها جنبه انسانی و جهانی دارند و در هر نقطه‌ای از جهان اجرا شوند، مخاطب آن را درک خواهد کرد.

وی افزود: قصد دارم فیلم نمایش را به جشنواره‌های بین‌المللی ارسال کنم و پیام آن به شکل هنرمندانه، تأثیرگذار و بدون اغراق به مخاطب منتقل شود و هر آنچه از توان هنری دارم برای فهم بهتر مخاطب به کار گرفته شود.

اولیایی با اشاره به این نکته که هنر و مسئولیت اجتماعی در این اثر همزمان است، تصریح کرد: وظیفه من به عنوان هنرمند این است که از پیرامون خود تأثیر بگیرم و آن را به مخاطب بازتاب دهم و هدف نمایش جلب توجه و همدلی تماشاگر است و نه ایجاد ترس یا ناراحتی سطحی.

وی خاطرنشان کرد: تمام بخش‌های نمایش از جمله بازیگری، نور، صدا و طراحی‌ها برای تحقق این هدف طراحی شده و هر لحظه اجرا حامل پیام و تجربه‌ای هنری است که مخاطب را با دغدغه‌های واقعی روبه‌رو می‌کند و درک آنها را برای تماشاگر آسان‌تر می‌سازد.

تولید نمایش بر پایه همکاری و علاقه شخصی شکل گرفت

اولیایی با بیان این نکته که تولید نمایش بدون حمایت مالی ویژه و به شکل دلی انجام شده، یادآور شد: تمام عوامل با انگیزه و همکاری خالص در پروژه شرکت کردند و حتی سالن اجرای نمایش با لطف میزبان فراهم شد و تصمیم بر این بود اجرای نمایش تنها شنبه‌ها برگزار شود تا تمرکز بر تبلیغات و جذب مخاطب بهتر باشد و جریان نمایش بتواند تأثیر واقعی ایجاد کند.

وی افزود: مونولوگ ۵۰ دقیقه‌ای نمایش پرریتم، پر از فراز و فرود و بازی درون بازی است و تمام ظرفیت‌های بازیگری من در آن به کار گرفته شده و تجربه‌ای بی‌نظیر برای شکوفایی حرفه‌ای و احساسی فراهم کرده است و به من حس رضایت کامل و خالص هنری می‌دهد.

حمایت مخاطبان برای دیده شدن نمایش ضروری است

اولیایی با بیان این نکته که دیده شدن نمایش نیازمند همکاری مخاطبان و رسانه‌هاست، اظهار داشت: موفقیت نمایش تنها با همراهی مخاطبان و رسانه‌ها ممکن است و از آنها درخواست دارم در تبلیغ و معرفی اثر کمک کنند و هیچ پیشرفتی به‌تنهایی حاصل نمی‌شود و همکاری شرط رشد و پیشرفت است.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر با بحران‌ها و موانع متعدد روبه‌رو بودیم، اما روحیه جنگندگی و عشق به تئاتر باعث استمرار تلاش شده و هیچ عاملی نتوانست مانع ادامه مسیر شود و تمام تلاش ما بر پایه عشق و تعهد به هنر و پیام نمایش است.

زیست نقش باعث درک عمیق اجرای نمایش شد

اولیایی با اشاره به این امر که برای درک نقش به کردستان رفته و همراه کولبران زیست کرده است، افزود:  تجربه زیستی باعث شد که بتوانم نقش را نه تنها بازی کنم بلکه زندگی کنم و اجرا را با درک واقعی حس‌ها و شرایط نقش ارائه دهم و این تجربه برای من بسیار ارزشمند بوده است و درک واقعی نقش را برای مخاطب قابل لمس ساخته است.

قدردانی اولیایی از همراهان اجتماعی و هنری

اولیایی با بیان این نکته که حمایت عوامل برای دیده شدن اثر حیاتی است، اظهار داشت: تمام کسانی که در شنیده شدن و دیده شدن نمایش نقش داشته‌اند، با پذیرش مسئولیت اجتماعی در انتقال پیام اثر سهیم بوده‌اند و هدف نمایش افزایش آگاهی عمومی نسبت به شرایط کولبران و مرزبانان است و بدون همراهی آنها این مسیر قابل تحقق نبود.

وی افزود: اگر حتی یک مخاطب پس از دیدن اجرا به تفکر واداشته شود، رسالت گروه محقق شده و حمایت جامعه برای استمرار نمایش‌های این‌چنینی ضروری است و این حرکت جمعی باعث ماندگاری اثر می‌شود.

بنا براین گزارش، امید اولیایی کارگردان، بازیگر و تهیه‌کننده، رضا آشفته مشاور کارگردان، گلنوش قهرمانی مشاور هنری، سحر صفریان و آرین اسماعیل‌زاده دستیاران کارگردان، فاطمه انصاری منشی صحنه، ستیا دلشاد طراح لباس، امید اولیایی طراح نور، محمد تندرو مجری نور، فیاض گلستانی مجری صدا، علی تاجیک طراح پوستر و سحر صفریان طراح تیزر نمایش «مرز» هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا