واحد بینالملل فرشتگان دانشگاه آزاد، پیشرو در آموزش و توانبخشی نابینایان
به گزارش خبرگزاری آنا، دانشگاه آزاد اسلامی همواره در مسیر توسعه آموزش عالی کشور، با رویکردهای علمی، فرهنگی، پژوهشی و آموزشی، پیشگام بوده است. یکی از مهمترین اقدامات این دانشگاه، توجه ویژه به نیازهای افراد دارای ناتوانیهای مختلف است.
در همین راستا، واحد بینالمللی فرشتگان در سال ۱۳۹۸ تأسیس شد و در مهرماه ۱۳۹۹ نخستین دوره پذیرش دانشجو را در ۱۱ رشته تحصیلی آغاز کرد؛ رویدادی که بهحق نقطهعطفی در تاریخ آموزش عالی برای افراد دارای معلولیت در ایران محسوب میشود. نام این واحد دانشگاهی با نگاه شهید دانشمند دکتر محمدمهدی طهرانچی گره خورده است؛ او باور داشت اگر امکانات لازم برای این افراد فراهم شود، میتوانند همچون فرشتگان در آسمان علم پرواز کنند.
در واحد بینالمللی فرشتگان، علاوه بر دانشجویان ناشنوا و کمشنوا، دانشجویان نابینا و کمبینا، افراد دارای سندرم داون، دارای معلولیت جسمی–حرکتی و برخی از دانشجویان دارای اختلال طیف اوتیسم نیز تحصیل میکنند. این واحد با انجام مناسبسازیهای گسترده در زیرساختها و برنامههای آموزشی، زمینه دسترسی برابر و پیشرفت علمی دانشجویان را فراهم کرده است.
در روزهایی که یاد و نام «عصای سفید» همچنان در دلها زنده است، خبرنگار آنا با علی مقداری، رئیس واحد بینالمللی فرشتگان، به گفتوگو نشسته تا از تلاشها و برنامههایی بگوید که مسیر آموزش و زندگی را برای دانشجویان نابینا روشنتر کرده است.
نوری تازه در مسیر آموزش
علی مقداری، رئیس واحد بینالمللی فرشتگان، درباره نحوه آغاز پذیرش دانشجویان نابینا گفت: «از سال گذشته که واحد فرشتگان در زمینه آموزش ناشنوایان و کمشنوایان به یک واحد جاافتاده تبدیل شد، مشکلات کاهش یافت و تجربه بیشتری کسب کردیم. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم سایر گروههای دارای معلولیت را نیز در این واحد تحت پوشش قرار دهیم و رشتههایی را متناسب با توانمندی جامعه هدف ارائه کنیم.»
وی افزود: «بر اساس بررسیهای آموزشی، سال گذشته رشته کارشناسی روانشناسی را با هدف پذیرش جامعه نابینایان راهاندازی کردیم. اگرچه مجوز این رشته دیر صادر شد و تنها تعداد اندکی دانشجو پذیرش کردیم، اما امسال با اطلاعرسانی گستردهتر انتظار داریم پذیرش بیشتری داشته باشیم.»
طراحی رشتهها بر اساس نیاز واقعی جامعه هدف
مقداری در ادامه گفت: «در واحد فرشتگان در حال گسترش دامنه فعالیتها هستیم تا زمینه ادامه تحصیل برای همه افراد دارای معلولیت فراهم شود. هنگام ارائه هر رشته تحصیلی، ابتدا نیاز و توانایی مخاطبان را بررسی میکنیم تا رشتهای ارائه شود که احتمال موفقیت دانشجویان در آن بالا باشد.»
وی افزود: «وضعیت دانشگاه ما با سایر دانشگاههای کشور متفاوت است. باید ببینیم جامعه مخاطب چه میخواهد و آیا میتواند در آن رشته موفق شود یا نه. هدف ما این است که تجربهای مثبت و مؤثر از تحصیل در ذهن دانشجویان دارای معلولیت شکل بگیرد.»
رشتهای متناسب با مهارتهای نابینایان
رئیس واحد بینالمللی فرشتگان درباره انتخاب رشته روانشناسی برای نابینایان توضیح داد: «با همکاری انجمن نابینایان و انجام نظرسنجیهای غیررسمی، به این نتیجه رسیدیم که رشته روانشناسی میتواند فرصت شغلی مناسبی برای نابینایان باشد. برخی از مراجعان ترجیح میدهند روانشناس، آنها را نبیند و این ویژگی به نابینایان امکان میدهد ارتباط راحتتری با مراجعان برقرار کنند. از سوی دیگر، بیشتر منابع درسی این رشته از طریق کتابهای صوتی قابل دسترس است و دانشجویان نابینا میتوانند بدون مشکل در این رشته تحصیل کنند.»
تمهیدات ویژه برای دانشجویان نابینا
مقداری درباره تمهیدات در نظر گرفتهشده برای نابینایان گفت: «در حال حاضر در مرحله کسب تجربه هستیم و بازخوردها را مستقیماً از خود دانشجویان دریافت میکنیم، زیرا آنان بهتر از هر کسی میدانند که محدودیتها و نیازهایشان چیست. این تعامل به ما کمک میکند خدمات دقیقتر و مؤثرتری ارائه دهیم.»
او افزود: «در داخل دانشگاه مشکل خاصی برای تردد دانشجویان نابینا وجود ندارد. معمولاً خانوادهها آنها را تا درِ دانشگاه همراهی میکنند. تلاش ما این است که بهتدریج همه فضاها را مناسبسازی کنیم تا نابینایان با آسودگی بیشتری در محیط دانشگاه فعالیت کنند.»
الگوبرداری از تجربه دانشگاههای بینالمللی
رئیس واحد بینالمللی فرشتگان درباره تجارب موفق جهانی گفت: «در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی، دانشگاهها دفتری ویژه برای امور معلولین دارند و متناسب با نیاز هر فرد امکانات فراهم میکنند. اما در ایران هنوز چنین ساختاری وجود ندارد و واحد فرشتگان تنها دانشگاهی است که در این سطح مناسبسازی شده است. مناسبسازی فقط رمپ و آسانسور نیست، بلکه باید تمام رشتهها و محیطهای آموزشی برای انواع معلولیتها قابلدسترسی باشد.»
چالشهای فرهنگی و اطلاعرسانی
وی درخصوص تعداد دانشجویان نابینا اظهار کرد: «در حال حاضر در فصل ثبتنام هستیم و تا تشکیل پروندهها نمیتوان آمار دقیقی ارائه داد. اطلاعرسانی در جامعه هنوز کافی نیست و برخی خانوادهها نسبت به توانایی فرزندان خود تردید دارند. اما با گذشت زمان و مشاهده موفقیتها، این باور تقویت خواهد شد که اگر فضا مناسبسازی شود، این افراد میتوانند بدرخشند.»
معرفی گسترده از طریق رسانهها و انجمنها
مقداری درباره اقدامات اطلاعرسانی گفت: «تلاش کردهایم از ظرفیت رسانهها، فضای مجازی و انجمنهای تخصصی استفاده کنیم و ارتباط مؤثری با انجمنهای ناشنوایان، نابینایان و سندروم داون برقرار کردهایم. همچنین همکاری رسانه ملی میتواند نقش مهمی در معرفی این واحد دانشگاهی و آگاهیرسانی عمومی ایفا کند.»
چشمانداز روشن؛ از توانمندسازی تا ترویج فرهنگ مناسبسازی
رئیس واحد بینالمللی فرشتگان در پایان تأکید کرد: «چشمانداز دهساله این واحد بسیار روشن است. بهزودی یکی از دانشگاههای مأموریتگرا و جامعهپرداز ایران و منطقه خواهد بود؛ دانشگاهی که پاسخگوی نیاز واقعی جامعه است. ما دو مأموریت اصلی داریم؛ نخست، توانمندسازی جامعه هدف برای حضور آگاهانهتر در اجتماع و دوم، ترویج فرهنگ مناسبسازی در دانشگاهها و نهادهای خدماتی کشور.»
او افزود: «امیدواریم با توجه به اینکه مجلس نیز در حمایت از این قشر قانون تصویب کرده در آینده همه نهادها از جمله شهرداری، بانکها، صداوسیما،قوه قضائیه،آتش نشانی،نیروی اتنظامی،مراکز خدماتی و درمانی و سایر دستگاههای خدماتی کشور دست به دست هم بدهند تا جامعه برای افراد دارای معلولیت به شکل مناسب و کامل مناسبسازی شود تا مانند دیگر شهروندان از خدمات عمومی بهرهمند شوند. این همان آرمان و مسیری است که دانشگاه فرشتگان در راستای عدالت آموزشی و انسانی دنبال میکند.»
انتهای پیام/


