اعتماد متقابل صنعت و دانشگاه

فناوری تست دوام موتورسیکلت بومی‌سازی شد/ شبیه‌سازی ۲۰,۰۰۰ کیلومتر رانندگی در آزمایشگاه

فناوری تست دوام موتورسیکلت بومی‌سازی شد  شبیه‌سازی ۲۰,۰۰۰ کیلومتر رانندگی در آزمایشگاه
مدیر اجرایی پروژه بومی‌سازی «دستگاه تست دوام موتورسیکلت» از راه‌اندازی این سامانه منحصر‌به‌فرد در کشور خبر داد و گفت: این فناوری با کاهش زمان و هزینه تست‌ها و شناسایی دقیق نقاط ضعف، صرفه‌جویی اقتصادی کلانی برای صنعت به ارمغان می‌آورد و مصرف‌کننده می‌تواند با اطمینان خاطر بیشتری موتورسیکلت داخلی بخرد.

خبرگزاری آنا؛ آزمون دوام موتور یکی از مهم‌ترین تست‌های مورد استفاده برای ارزیابی طول عمر، قابلیت اطمینان و پایداری عملکرد موتور‌های احتراق داخلی است.

هدف از این آزمون شبیه‌سازی شرایط واقعی و شدید کاری موتور در طول عمر مفید آن است تا اطمینان حاصل شود که موتور می‌تواند در مواجهه با تنش‌ها و شرایط سخت، عملکرد مطلوب خود را حفظ کند.

اهداف تست دوام موتور به‌منظور بررسی میزان فرسایش قطعات و اجزای مختلف موتور در طول زمان، شناسایی نقاط ضعف طراحی یا تولید که ممکن است منجر به خرابی شوند، بازتولید شرایط کاری موتور در رانندگی روزمره یا بارگذاری‌های سنگین و اطمینان از اینکه موتور تا حد ممکن باکیفیت و بدون مشکل در طول عمر مفید خود کار می‌کند، انجام می‌شود.

فناوری تست دوام موتورسیکلت بومی‌سازی شد/ شبیه‌سازی ۲۰,۰۰۰ کیلومتر رانندگی در آزمایشگاه

خبرنگار آنا  در همین راستا با مجید اعرابی هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یزد، مشاور و کارآفرین باسابقه و مدیر اجرایی پروژه دستگاه تست دوام موتورسیکلت گفت‌وگویی داشته که در ادامه می‌آید:

نماد خودباوری ایرانی؛ گام بلند موتورسازان آسمان و دانشگاه آزاد یزد در جهش تولید

آنا؛ ابتدا کمی درباره پروژه دستگاه تست موتورسیکلت برای ما بگویید و اساساً چه کاری انجام می‌دهد؟

اعرابی: این دستگاه یک شبیه‌ساز پیشرفته تست دوام موتورسیکلت است که می‌تواند شرایط واقعی و متنوع جاده‌ای را از کویر و جاده‌های روستایی پر از دست‌انداز گرفته تا مسیر‌های کوهستانی، ترافیک شهری و حتی سرعت بالا در اتوبان، به صورت کاملاً کنترل‌شده در محیط آزمایشگاه شبیه‌سازی کند. این دستگاه می‌تواند وضعیت و شرایط طی کردن حداقل ۲۰،۰۰۰ کیلومتر را روی یک موتورسیکلت، به صورت درجا و تحت نظارت کامل، اجرا کند.

آنا: این شبیه‌سازی دقیقاً چه مزیتی نسبت به روش‌های سنتی تست میدانی دارد؟

اعرابی: پیش از این، برای اطمینان از دوام یک موتورسیکلت، مجبور بودیم نمونه‌ها را به صورت فیزیکی و در شرایط واقعی برای هزاران کیلومتر در جاده‌های مختلف آزمایش کنیم. این فرآیند، بسیار زمان‌بر و پرهزینه بود.

اما اکنون با این شبیه‌ساز، می‌توانیم با هزینه‌ای به مراتب کمتر، کل این فرآیند را در آزمایشگاه انجام دهیم. مهمتر اینکه، در حین تست، تمامی پارامتر‌ها و اندازه‌گیری‌های مورد نظر سازمان استاندارد کشور به طور دائم تحت نظارت و ثبت قرار می‌گیرد. این یعنی نقاط ضعف طراحی و ساخت، از انجین و سیستم تعلیق گرفته تا کلاچ، دنده، چرخ ها، ترمز و بدنه، در کمترین زمان و با بالاترین دقت شناسایی و قبل از ورود به خط تولید انبوه، برطرف می‌شود.

آنا: قابلیت‌های کلیدی این دستگاه چیست و روی چه نمونه‌هایی قابل استفاده است؟

اعرابی: از مهم‌ترین قابلیت‌های دستگاه ELAY-AMDT می‌توان به شبیه‌سازی تمام شرایط دشوار رانندگی، تست شتاب، بارگذاری، خستگی قطعات و عملکرد موتور در سرعت‌های مختلف، تست سیستم‌های حیاتی مانند ترمز، کلاچ، دنده و کمک‌فنر‌ها اشاره کرد.

فناوری تست دوام موتورسیکلت بومی‌سازی شد/ شبیه‌سازی ۲۰,۰۰۰ کیلومتر رانندگی در آزمایشگاه

بسیار مهم است که بدانید این دستگاه قابلیت تست هر دو نوع موتورسیکلت دنده‌ای و دنده اتوماتیک را دارد.

آنا: این پروژه چه تأثیر مستقیمی بر صنعت موتورسیکلت‌سازی خواهد داشت؟

اعرابی: تأثیر آن بسیار گسترده و مثبت خواهد بود. از جنبه صنعتی، این فناوری منجر به ارتقای چشمگیر کیفیت محصولات داخلی، افزایش عمر مفید و قابلیت اطمینان آنها می‌شود.

از جنبه اقتصادی، با کاهش نرخ مرجوعی محصولات معیوب، صرفه‌جویی کلانی برای صنعت به ارمغان خواهد آورد.

توان علمی دانشگاه آزاد اسلامی بالاست

آنا؛ نقش همکاری با صنعت در این پروژه برای ما بگویید.

اعرابی: این پروژه، نمونه بارزی از همکاری و اعتماد متقابل بین صنعت و دانشگاه است. ما در دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، با همکاری و پشتیبانی ارزشمند شرکت گروه موتورسازان آسمان، توانستیم این دستاورد بزرگ ملی را محقق کنیم.

این همکاری، عینیت بخشیدن به شعار تحول در دانشگاه با تکیه بر مأموریت‌های اجتماعی و حل مسائل صنعت کشور است.

آنا: واکنش شرکای صنعتی شما به این دستاورد چه بود؟

اعرابی: همانطور که مستحضرید، مهندس بهروز اخوان، مدیر عامل شرکت گروه موتورسازان آسمان، به نمایندگی از جامعه صنعتی در این مراسم حضور داشت و نظرات بسیار مثبت و امیدوارکننده‌ای را بیان کرد. وی به درستی تأکید کرد، این پروژه، گامی بلند در راستای جهش تولید و حمایت از کالای ایرانی است.

صحبت‌های وی بسیار دقیق و راهبردی بود. آقای مهندس اخوان گفت که با ساخت و راه‌اندازی این دستگاه در خط تولید شرکت‌های سازنده موتورسیکلت، شاهد عرضه موتورسیکلت‌هایی با کیفیت جهانی، ایمنی بالاتر و آسایش خاطر برای هموطنان عزیزمان خواهیم بود، اما نکته کلیدی که وی به آن اشاره کرد و من بسیار بر آن تأکید دارم این بود که این موفقیت، نمادی از خودباوری، همکاری و اعتماد صنعت به دانشگاه و توانمندی متخصصان ایرانی است.

آنا: این اعتماد صنعت به دانشگاه چه تأثیری بر آینده چنین پروژه‌هایی دارد؟

اعرابی: وقتی یک مجموعه صنعتی پیشرو به توان علمی دانشگاه اعتماد و سرمایه‌گذاری می‌کند، این امر یک الگو و سرمشق برای سایران می‌شود.

فناوری تست دوام موتورسیکلت بومی‌سازی شد/ شبیه‌سازی ۲۰,۰۰۰ کیلومتر رانندگی در آزمایشگاه

این اعتماد، موتور محرک برای سایر متخصصان دانشگاهی است تا با انگیزه بیشتری برای حل چالش‌های واقعی صنعت کشور وارد میدان شوند.

ثابت کردیم که می‌توان با تکیه بر نیرو‌های متخصص داخلی، فناوری‌های پیچیده را بومی‌سازی کرده و وابستگی را کاهش دهیم. این هم‌افزایی، آینده بسیار درخشانی را برای صنعت و دانشگاه رقم خواهد زد.

آنا: این پروژه چه ارمغانی را برای مصرف‌کننده دارد؟

اعرابی: از فواید مهم این دستگاه، تأثیر آن بر جامعه است. از این به بعد، هموطنان ما می‌توانند با اطمینان خاطر بسیار بیشتری، یک موتورسیکلت بادوام، ایمن و با کارایی بالا را تجربه کنند.

این پروژه گامی بلند در راستای جهش تولید، حمایت از کالای ایرانی و در نهایت، افزایش رضایت و ایمنی موتورسواران عزیز کشورمان است.

آنا: آینده این دستاورد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اعرابی: این پروژه را یک تحول اساسی در صنعت موتورسیکلت‌سازی کشور می‌دانم. این موفقیت، نماد خودباوری، توانمندی متخصصان ایرانی و ثمره همکاری و اعتماد بین صنعت و دانشگاه است.

انتظار داریم با حمایت سازمان استاندراد ملی ایران، وزارت صمت و سایر نهاد‌های ذیربط و با گسترش استفاده و بهره‌برداری از این دستگاه، شاهد عرضه موتورسیکلت‌هایی با کیفیت جهانی در بازار داخلی باشیم و رقابت‌پذیری محصولات ایرانی را به شکل قابل توجهی افزایش دهیم. این تنها یک شروع است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا