دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1395 - 14:50

تیزر سینمایی کتاب «رویای نیمه‌شب» رونمایی شد/ هزینه ساخت از درآمد انتشار کتاب به دست آمده است

مراسم رونمایی از تیزر سینمای کتاب «رویای نیمه‌ شب»، صبح امروز –یکشنبه 20 تیرماه- با حضور عوامل تولید آن در سینما آزادی، رونمایی شد.
کد خبر : 100399

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، سعید بیابانکی که اجرای این مراسم را عهده‌دار بود، در ابتدا با اشاره به آمار پایین مطالعه و کتاب‌خوانی در جامعه، بر ضرورت معرفی و تبلیغ کتاب تاکید کرد و گفت: «آمارها نشان می‌دهد تنها در سه ماه نخست سال 94، 9هزار عنوان جدید منتشر شده و سوال این است که این تعداد کتاب، چطور باید معرفی شود؟»


وی ضمن بیان این مطلب که متاسفانه امکان معرفی کتاب در برخی رسانه‌ها از جمله صدا و سیما، تبلیغاتی غلمداد می‌شود و از آن ممانعت می‌کنند، ادامه داد: «معرفی و تبلیغ کتاب از راه ساخت تیزر، روش نویی در کشور ما است و به نظر من با حضور بخش خصوصی، می‌توان از این روش گام‌های خوبی برداشت.»


رویای نیمه‌شب، رمانی عاشقانه و معنوی است


محمد حمزه‌زاده –مدیر انتشارات سوره مهر و عضو هیات مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی- در ادامه، ساخت تیزر سینمایی کتاب «رویای نیمه‌شب» را اتفاقی مغتم خواند و گفت: «آقای مظفر سالاری یکی از بهترین آثار ادبی را در این کتاب خلق کرده و تا آنجا که می‌دانم چند کارگردان نیز برای ساخت فیلمی از روی این رمان، ابراز علاقه کرده‌اند.»


میثم نیلی –مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی- نیز در این مراسم خاطر نشان کرد: «امیدوارم کتاب‌هایی همچون رویای نیمه‌شب که مضامین عرفانی را در خود دارند و شبهات مهدویت و اصول تشیع را رفع می‌کنند، در قالب رمان‌های بیشتری در جامعه انتشار پیدا کنند.»


وی افزود: «رویای نیمه‌شب، رمانی عاشقانه، زیبا و معنوی است و وقتی خواننده خواندن آن را به اتمام می‌رساند، رفته رفته متوجه پیام‌هایی می‌شود که با هنر آقای سالاری در رمان، گنجانده شده‌اند.»


نیلی اضافه کرد: «در طول دوسال فعالیتی که در قالب طرح کتاب و زندگی داشته‌ایم، کتاب‌های انتخاب شده همگی پرفروش شده‌اند و این مساله، برکاتی را برای بازار نشر نیز به همراه خواهد داشت.»



هزینه ساخت تیزر از فروش کتاب‌ها تامین شده


در ادامه برگزاری آیین افتتاح از رونمایی تیزر سینمایی کتاب رویای نیمه‌شب، نخستین نشست با حضور احمد ذوعلم -دبیر چهارمین مسابقه کتابخوانی کتاب و زندگی- و مظفر سالاری –نویسنده رمان- آغاز شد. سالاری در این نشست، داستان و قصه را دارای شرافت خواند و گفت: «اگر قرار باشد کتاب و کتاب‌خوانی در ایران رونق بگیرد، باید این عرصه به یک بستر خودکفا تبدیل شود و تمام امکانات در این بستر وجود داشته باشد.»


وی افزود: «تمام هزینه‌های ساخت تیزر و تبلیغ کتاب رویای نیمه‌شب، از محل فروش کتاب‌ها به دست آمده و این مساله مهمی است که این چرخه، به خودکفایی رسیده، روی پای خودش ایستاده است و از بودجه‌های دولتی استفاده نکرده است.»


ورود به فضای تاریخی، تجربه تازه‌ای بود


ذوعلم نیز با اشاره به سابقه مسابقه کتاب و زندگی خاطر نشان کرد: «2 سال قبل که ماجرای کتاب و زندگی مطرح شد، سعی کردیم با تمرکز روی فعالان ترویجی و فروشندگان کتاب، به پرفروش شدن کتاب‌های برگزیده و منتخب برسیم اما صحبتِ 50 یا 100 هزار نسخه فروش برای ما، رویایی و دور از ذهن به نظر می‌آمد. ولی وقتی کتاب «من زنده‌ام» 220 هزار نسخه فروش رفت، ما اتفاقی غریب اما شیرین را تجربه کردیم.»


وی ادامه داد: «در گام بعدی قرار شد برای کتاب دختر شینا، تیزر بسازیم؛ اگرچه به خدمت گرفتن سینما برای معرفی کتاب، چندان برای ما عینیت نداشت. اما ساخت تیزر با بازی امید زندگانی و الیکا عبدارزاقی، تجربه ما را در این مسیر افزایش داد.»


ذوعلم درباره ساخت تیزر رویای نیمه‌شب توضیح داد: «این پروژه به دلیل فضای تاریخی، تجربه متفاوتی بود. ما طرح را با چند کارگردان مطرح کردیم و ابتدا قرار بود آقای دارابی آن را بسازد ولی نهایتا اصغر عباسی آن را کارگردانی کرد.»


رویای نیمه‌شب تا کنون 70 هزار نسخه فروش داشته است


وی ضمن ابراز امیدواری به اینکه روزی فیلم‌های سینمایی حول محور معرفی و تبلیغ کتاب‌ها ساخته شوند، گفت: «کتاب رویای نیمه‌شب، تا پیش از ساخت این تیزر، نزدیک به 70 هزار نسخه فروش داشته است و این تیزر قرار است در سینماهای حوزه هنری، تلویزیون و شبکه‌های مجازی منتشر شود.»


دبیر چهارمین مسابقه کتابخوانی کتاب و زندگی افزود: «ما این کتاب را به هیچ عنوان به صورت سازمانی نمی‌فروشیم زیرا تجربه نشان داده فروش‌های سازمانی، از ارزش کتاب می‌کاهد. همچنین تمام هزینه‌های تبلیغ و ساخت این تیزر، از محل فروش کتاب تامین می‌شوند.»


در ادامه این مراسم، تیزر سینمایی کتاب «رویای نیمه‌شب» اکران شد و پس از آن دومین نشست با حضور عوامل سازنده، یعنی اصغر عباسی –کارگردان-، محمدرضا شفاه و مدیر باشگاه فیلم سوره –تهیه کننده-، ماهچهره خلیلی و متین ستوده آغاز شد.


هزینه تولید اعلام نمی‌شود


شفاه در این نشست ابراز امیدواری کرد که این تیزر توانسته باشد کتاب را به خوبی به تصویر بکشد و این مسیر در ادامه به همت سایر هنرمندان تداوم پیدا کند. عباسی نیز از ضبط 7 روزه و تولید 2 ماهه این اثر صحبت کرد و سختی‌های کار را مورد اشاره قرار داد. خلیلی در توضیح تجربه حضور در این تیزر، بر نقش ترغیب کنندگی آن تاکید کرد و ستوده با تایید نظر یکی از حضار، گفت که کوتاه شدن این تیزر می‌توانست به نفع آن باشد.


تهیه‌کننده این تیزر در پاسخ به خبرنگار آنا، درباره هزینه تولید این تیزر توضیح داد: «البته من به شما عدد و رقم را اعلام نمی‌کنم ولی توضیحی می‌دهم که خود گویای پاسخ شماست. زمانی که قرار شد این تیزر را بسازیم، به بررسی کتاب قبلی یعنی «دختر شینا» پرداختیم و دریافتیم که هزینه ساخت تولید از جمع تنها هزارتومان از فروش هر جلد نیز کمتر بوده است.»


وی افزود: «نکته مورد نظر شما، نکته مهمی است زیرا تولید تیزر برای یک کتاب، باید در مقایسه با درآمد انتشار آن، به صرفه باشد. البته من معتقدم در گام‌های اول، مجاز است که در ساخت تیزر و تبلیغ کتاب، حمایت‌هایی مورد استفاده قرار بگیرد اما ما در ساخت این تیزر، به حمایت نیاز نداشتیم؛ چراکه فروش کتاب، خود جوابگوی هزینه‌ها بود.»


«رویای نیمه شب» به کارگردانی اصغر عباسی با بازی عباس غزالی، مهدی فقیه، سیما خضرآبادی، ثریا قاسمی، متین ستوده و ماه چهره خلیلی، تیزری سینمایی برای معرفی و تبلیغ کتاب «رویای نیمه شب» است. رمان «رویای نیمه ‌شب» اثر مظفر سالاری از انتشارات کتابستان معرفت است که به‌ عنوان کتاب چهارمین دور مسابقه کتاب‌خوانی کتاب‌ و زندگی معرفی شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب