دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس‌ کل بانک مرکزی تاکید کرد

تضعیف شاخص‌های سلامت بانکی طی سال‌های گذشته

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر ضرورت اصلاح در نظام بانکی کشور گفت: شاخص‌های سلامت بانکی به علت انباشت مسائل و چالش‌های متعدد طی سال‌های گذشته این شاخص تضعیف شده است.
کد خبر : 100398

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، ولی‌الله سیف در نهمین نمایشگاه بین‌المللی بانک، بورس و بیمه با تاکید بر اینکه باید با بروز فرآیند اصلاح بخش مالی ساختار تراکمی بانک‌ها زمینه‌های سلامت اقتصادی فراهم شود، افزود: روند کاهشی نرخ تورم از دستاوردهای دولت یازدهم بود که از مرز 40‌درصد اکنون به نرخ تک‌رقمی رسیده‌ایم.


سیف عنوان کرد: نقدینه‌خواهی در نظام بانکی ناهنجاری‌هایی را در بحث سودها ایجاد کرد که از این رو حرکت کاهنده برای این نرخ‌ها آغاز شد.


رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: دولت مصمم است تا تحولی را در نوع نگاه خود برای سیاست‌های مالی ایجاد کند. بنابراین شفافیت انضباط کامل تامین مالی خود را از طریق بازار سرمایه انجام می‌دهد.


وی تصریح کرد: ساماندهی بدهی‌های دولت، افزایش سرمایه بانک‌ها و حل معضل انجماد دارایی‌های بانکی از جمله برنامه‌های بانک مرکزی است تا نرخ حقیقی سود سپرده‌های بانکی تا حد خنثی‌سازی گنگ قیمتی ایجاد شده در بازار کاهش یابد.


سیف گفت: در همین راستا بانک مرکزی باید 10 برنامه حضور فعال در بازار بین‌ بانکی، تعدیل نسبت سپرده قانونی برای بانک‌های تجاری، نظارت بر بانک‌های مشکل‌دار، انتظام بحث بازار پول، ادغام، اصلاح و بازسازی بانک‌ها و موسسات اعتباری و ارتقای نظارت موثر بر بانک‌ها را در دستور کار خود قرار دهد.


وی عنوان کرد: از جمله الزامات این اقدامات را نیز می‌توان تصویب قوانین موردنیاز از سوی مجلس، حمایت همه‌جانبه قوا برای برخورد با موسسات مالی ناسالم و انتشار اوراق بدهی دولت و بازارپذیر کردن آنها برشمرد.


رئیس کل بانک مرکزی گفت: ایجاد بدهی جدید دولت با اولویت تعمیم از طریق انتشار اوراق و روش‌های اسلامی، خرید و فروش اوراق مذکور با توجه به سیاست بانک مرکزی، تصویب طرح‌های موردنیاز در مجلس، اجازه قانونی برای پرداخت اصل سود از مجموع منابع بودجه و افزایش سرمایه بانک‌ها از دیگر الزامات موردنیاز در این بخش است.


سیف با تاکید بر اینکه باید در تنظیم سیاست‌های عادی اقتصادی میان اجزای پولی، مالی و سیاسی سازگاری وجود داشته باشد، عنوان کرد: در ارتباط با شرایط موجود نظام بانکی برای اتصال به نظام بانکی جهانی باید گفت که این وضع در حال بهبود است اما اینکه در ابتدا همه شرایط فراهم شود، انتظار معقولی نیست.


به گفته سیف، باید بانک مرکزی در اتصال به نظام بانکی جهانی با شرایط و ضوابط لازم‌الاجرا در عرصه بین‌المللی منطبق می‌شد.


وی آخرین اقدام بانک مرکزی را ابلاغ دستورالعمل حداقل افشا در صورت‌های نظام مالی عنوان و تاکید کرد: این امر می‌تواند در صحنه بین‌المللی اعتماد بیشتری را برای نظام بانکی ایجاد کند.



انتهای پیام/

برچسب ها: بانک بورس سیف
ارسال نظر
هلدینگ شایسته