«پسران هور»؛ وقتی «تصویر» روایتگر میشود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا،«پسران هور» با کارگردانی مهدی جعفری، فراتر از یک سریال جنگی است؛ تجربهای سینمایی در قاب تلویزیون که با لانگشاتهای شاعرانه، هلیشاتهای پرشکوه و طراحی بصری دقیق، تصویری تازه از دفاع مقدس ارائه میدهد.
سریال «پسران هور» از همان دقایق ابتدایی نشان میدهد که با یک اثر تلویزیونی معمولی طرف نیستیم. قابها، حرکت دوربین و ترکیببندی تصویر، بیشتر به سینما نزدیکاند تا تلویزیون. در این اثر، پلانهای لانگشات، نماهای هوایی (هلیشات) و میزانسنهای دقیق، مخاطب را با تجربهای متفاوت روبهرو میکند؛ تجربهای که تلویزیون مدتها از آن فاصله گرفته بود.
برای مخاطبانی که طی سالهای اخیر عادت کرده بودند سریالهایی با لوکیشنهای آپارتمانی و گفتوگوهای درونمحور ببینند، «پسران هور» تنفسی تازه است. قابهای باز، طبیعت خشن جنوب، و هورهایی که به شکل شاعرانه و مستندگونه فیلمبرداری شدهاند، تنوعی چشمنواز به روایت بخشیدهاند.
این سینمایی بودنِ تصویر، بیتردید به پیشینهی کارگردان بازمیگردد. مهدی جعفری که تجربهی کار در سینما را نیز دارد، در «پسران هور» نشان داده چگونه میتوان نگاه سینمایی را وارد تلویزیون کرد؛ نگاهی که در آن، هر پلان پیش از اجرا طراحی بصری شده و به جای ثبت صرفِ رویداد، به خلق تصویر فکر شده است.
پلانهای سینمایی در تلویزیون، درواقع به نوعی نگاه و شیوهی تصویرگری اشاره دارد که فراتر از صرفاً ثبت دیالوگها یا رویدادهاست؛ یعنی در هر قاب، تفکر بصری و حس سینمایی جریان دارد. در چنین پلانهایی، نور، میزانسن، ترکیببندی تصویر، و حرکت دوربین نقشی معنادار در روایت دارند.
در «پسران هور» به جای آنکه تصویر صرفاً در خدمت گفتوگو باشد، خودش به عنصر روایت تبدیل میشود.
در سریالهای متداول تلویزیون، معمولاً تمرکز بر ضبط گفتوگوها و پیشبرد خط داستانی با کمترین پیچیدگی بصری است. اما در آثار سینمایینگر، هر پلان حاصل طراحی و تصمیمگیری دقیق درباره زاویه دید (Point of View)، رنگ و نور صحنه، میزان حرکت یا سکون دوربین و نسبت اندازهی سوژه با فضا است. به همین دلیل، مخاطب ناخودآگاه حس میکند با اثری غنیتر، واقعیتر و احساسیتر روبهروست.

گروه تولید برای رسیدن به این کیفیت بصری، لوکیشنهای متنوع و کمتر دیدهشدهای را انتخاب کردهاند. مناطق آبی و نیزاری، سنگرهای بازسازیشده و حتی خانه شهید هاشمی، با دقت در جزئیات و استفاده از اکسسوار همان دوران تزیین شدهاند تا فضای دهه شصت و روزهای پر التهاب دفاع مقدس بهدرستی بازآفرینی شود.
بازسازی عملیات شناسایی در هور نیز از نظر چهرهپردازی، طراحی صحنه و دکوپاژ، نزدیک به مستندات تاریخی است. همین توجه به اصالت و زیبایی بصری، باعث شده «پسران هور» در میان آثار تلویزیونی اخیر، تجربهای متفاوت و در عین حال وفادار به واقعیتهای جنگ محسوب شود.
این نوع نگاه به تصویر، باعث میشود تلویزیون از حالت صرفاً روایتمحور خارج شود و به تجربهی دیداری تبدیل شود. در دورهای که مخاطبان عادت کردهاند سریالهای خانگی با استانداردهای بصری بالاتر ببینند، استفاده از پلانهای سینمایی در تلویزیون باعث ارتقای سطح سلیقهی تصویری مخاطب و بازگرداندن اعتبار هنری به قاب تلویزیون میشود.
انتهای پیام/


