در گفت‌و‌گو با آنا بررسی شد

دانشگاه‌های ایران در برابر مکانیسم ماشه ایستاده‌اند تا علم را به سنگر مقاومت تبدیل کنند

دانشگاه‌های ایران در برابر مکانیسم ماشه ایستاده‌اند تا علم را به سنگر مقاومت تبدیل کنند
فعال شدن مکانیسم ماشه، فضای علمی و دانشگاهی ایران را با چالش‌های تازه‌ای مواجه کرده است؛ اما استادان دانشگاه معتقدند با تقویت انسجام ملی و تکیه بر ظرفیت‌های داخلی، علم می‌تواند به ابزار مقاومت و استقلال کشور در برابر تحریم‌ها تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار آنا، با فعال شدن مکانیسم ماشه، فضای علمی و دانشگاهی کشور با چالش‌های تازه‌ای روبه‌رو شده است. این سازوکار که می‌تواند تحریم‌های بین‌المللی را به‌طور خودکار بازگرداند، نه‌تنها بر اقتصاد و سیاست، بلکه بر کیفیت آموزش، دسترسی به منابع علمی، تبادل علمی بین‌المللی و آینده پژوهش در دانشگاه‌ها نیز اثرگذار است. در چنین شرایطی، نقش نخبگان، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در حفظ انسجام ملی، تقویت روحیه علمی و مقابله با فشار‌های خارجی بیش از پیش اهمیت می‌یابد.

در ادامه، گفت‌وگویی داشته‌ایم با طاهره زرنگار، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، پژوهشگر و کارشناس ارشد فرهنگی و اجتماعی، مشاور خانواده و مسئول کانون آموزشی و پژوهشی نخبگان، تا دیدگاه‌های وی را درباره تأثیر مکانیسم ماشه بر آموزش عالی و جامعه دانشگاهی ایران جویا شویم.

مکانیسم ماشه و چالش‌های تازه آموزش عالی ایران

طاهره زرنگار، درباره تأثیر مکانیسم ماشه بر آموزش عالی کشور گفت: تقویت انسجام داخلی و ایجاد وحدت ملی، راه حل غلبه بر قدرت مکانیسم ماشه است. تقویت روحیه مقاومتی مردم و نخبگان در مراکز آموزشی، پژوهشی و دانشگاه‌های کشور است که موجب می‌شود تا در برابر فشار‌های خارجی یکپارچه باقی بمانند. این امر باعث می‌شود هرگونه شکاف داخلی به حداقل برسد و مردم اطمینان کنند در برابر تهدیدات خارجی کنار هم هستند.

زرنگار با اشاره به نقش نخبگان دانشگاهی در مقابله با تحریم‌ها تصریح کرد: قشر فرهیخته‌ دانشگاهی با نشان دادن توانمندی‌ها و قابلیت‌های ویژه‌ خود، همچون گذشته، ضمن اثبات ناکارآمدی فشار‌های غرب و تأکید بر خودکفایی با پیشرفت فناوری هسته‌ای، نقشه‌های دشمن برای ایجاد فتنه را نقش بر آب خواهد کرد و به جهان و مردم جهان نشان خواهد داد که تحریم‌ها و تهدید‌ها بی‌اثرند؛ ایران مسیر پیشرفت خود را حتی در شرایط سخت ادامه می‌دهد.

نقش نخبگان در شکل‌دهی به افکار عمومی جهانی

او همچنین بر اهمیت گفتمان‌سازی در دانشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: با گفتمان‌سازی و ارائه کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها توسط اساتید و قشر فرهیخته دانشگاهی، تمرکز جهانی در خصوص مقابله و نبرد با رژیم صهیونیستی بیشتر می‌شود. در این صورت، ابهامات و نگرانی‌ها درباره تسلیحات هسته‌ای ایران تبدیل به فشار و انتقاد جهانی از اسرائیل خواهد شد. همچنین، محور توجه و محکومیت‌های بین‌المللی، روی اسرائیل باقی خواهد ماند.

زرنگار در ادامه افزود: از رسالت‌های دیگر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، کاستن ریسک تشنج تمام‌عیار منطقه‌ای است و باید مسیر افزایش تنش‌های امنیتی سنگین در منطقه را تا حدی مدیریت کنند. این موضع‌گیری به غرب و رقبای منطقه‌ای پیام می‌دهد که ایران قصد ندارد جنگ هسته‌ای یا تشنج غیرقابل کنترل ایجاد کند ولی در عین حال برنامه هسته‌ای‌ آن پیش می‌رود و دست از فناوری هسته‌ای نمی‌کشد.

وی در پایان با نقد کمی‌گرایی در ارزیابی پژوهش‌ها خاطرنشان کرد: علاوه بر مطالب فوق، معمولاً امتیازدهی مقالات، بر اساس فرمولی شامل نوع ایندکس، ضریب تأثیر مجله (IF) و تعداد استناد خام در Scopus انجام می‌شود. علاوه بر این، شرط ورود H-index ≥ ۲۰ قرار داده می‌شود. این نوع کمی‌گرایی پژوهش را به تعداد محدود تقلیل می‌دهد، در حالی‌که کیفیت محتوایی، نوآوری، و اثرگذاری اجتماعی پژوهش کاملاً مغفول می‌ماند. اما مکانیسم ماشه موجب می‌شود مقالات به سمت کاربردی بودن و عملیاتی شدن پیش برود.

فعال شدن مکانیسم ماشه، بی‌تردید یکی از پیچیده‌ترین چالش‌های سیاسی و حقوقی در عرصه بین‌الملل است که آثار آن فراتر از حوزه دیپلماسی، به بطن جامعه علمی و دانشگاهی نیز نفوذ کرده است. تحریم‌های بازگشتی، محدودیت‌های دسترسی به منابع علمی، کاهش تعاملات بین‌المللی و فشار‌های روانی بر دانشجویان و استادان، همگی از پیامد‌های مستقیم این سازوکار هستند. با این حال، آنچه در گفت‌و‌گو با طاهره زرنگار برجسته شد، ظرفیت‌های درونی و راهبرد‌های مقاومتی‌ای است که می‌توانند این تهدید را به فرصتی برای بازتعریف نقش دانشگاه‌ها در شرایط بحرانی تبدیل کنند.

از منظر او، انسجام ملی و تقویت روحیه علمی در مراکز آموزش عالی، نخستین گام برای مقابله با فشار‌های خارجی است. دانشگاه‌ها نه‌تنها باید در برابر تحریم‌ها ایستادگی کنند، بلکه با گفتمان‌سازی، آزاداندیشی و تولید دانش بومی، می‌توانند نقش فعالی در شکل‌دهی به افکار عمومی داخلی و بین‌المللی ایفا کنند. همچنین، تأکید بر ابهام استراتژیک و حفظ اهرم‌های فشار، نشان‌دهنده آن است که حتی در فضای محدودیت، امکان مانور علمی و سیاسی وجود دارد.

در حوزهٔ پژوهش، نقد زرنگار به کمی‌گرایی و شاخص‌محوری در ارزیابی علمی، یادآور ضرورت بازنگری در سیاست‌های پژوهشی کشور است. به‌جای تمرکز بر شاخص‌های بین‌المللی، باید توجه اصلی به کیفیت، نوآوری و اثرگذاری اجتماعی پژوهش‌ها معطوف شود. مکانیسم «ماشه» می‌تواند محرکی مؤثر برای حرکت به سوی پژوهش‌های کاربردی، مسئله‌محور و متناسب با نیازهای ملی باشد.  

در نهایت، دانشگاه‌ها باید مسئولیت‌پذیری بیشتری از خود نشان دهند: از حمایت روانی و علمی دانشجویان گرفته تا طراحی برنامه‌های جایگزین برای تعاملات علمی، از توسعهٔ زیرساخت‌های داخلی تا تربیت نسلی جدید از پژوهشگرانی خلاق، مقاوم و آگاه.  چشم‌انداز آیندهٔ آموزش عالی ایران، هرچند با چالش‌هایی همراه است، اما با تکیه بر ظرفیت‌های انسانی، فرهنگی و علمی کشور، می‌تواند الگویی از استقلال علمی در شرایط تحریم محسوب شود. این مسیر، نیازمند همدلی، برنامه‌ریزی دقیق و بازتعریف مأموریت دانشگاه‌هاست؛ مأموریتی که در آن، علم نه‌تنها ابزار پیشرفت، بلکه سنگر مقاومت ملی خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا