دانشجوی رشته اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف و دارنده مدال برنز المپیاد جهانی اقتصاد ۲۰۲۵، با بیان اینکه المپیاد اقتصاد بیش از آنکه رقابتی صرف باشد، بستری برای آموزش و پرورش تفکر عمیق اقتصادی است، به اعتقاد او، اصلاح ساختارهای آموزشی و پژوهشی شرط لازم برای تربیت نیروهای اثرگذار در حل مسائل اقتصادی کشور است.
مدالآور طلای المپیاد کامپیوتر در گفتوگو با آنا:
دارنده مدال طلای المپیاد کشوری کامپیوتر و نقره جهانی المپیاد هوش مصنوعی، با اشاره به تجربه شخصی خود در مسیر المپیاد، تأکید کرد کمبود حمایتهای مالی و امکانات آموزشی، مهمترین مانع پیش روی نخبگان جوان در کشور است. او معتقد است در صورت تأمین این نیازها، میتوان زمینه حفظ و اثرگذاری استعدادهای برتر علمی را در داخل کشور فراهم کرد.
استاد دانشگاه در نشستی علمی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با تأکید بر نقش «هیو دالزیل دانکن» در شکلگیری جامعهشناسی ارتباطات، به بازخوانی اندیشهها، نظریهها و نقدهای این متفکر پرداخت؛ اندیشههایی که به گفته وی، همچنان برای فهم نظم اجتماعی و قدرت در ارتباطات معاصر اهمیت دارند.
مدیرعامل خبرگزاری آنا در نشست با دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی که با موضوع هوش مصنوعی در روزنامهنگاری برگزار شد با تأکید بر ورود جهان به عصر هوشمندسازی گفت: هوش مصنوعی با ایجاد تغییرات بنیادین در فرآیند تولید، توزیع و تحلیل خبر، آینده روزنامهنگاری ایران را بازتعریف خواهد کرد و رسانههایی که برای این تحول آماده نشوند، با چالشهای جدی مواجه میشوند.
مدالآور نقره جهانی المپیاد اقتصاد و دانشجوی اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، با تأکید بر اینکه المپیادها بیش از آنکه نخبه بسازند، توان بالقوه نخبگی را شناسایی میکنند، معتقد است آنچه در این مسیر پرورش مییابد مهارت حل مسئله است؛ مهارتی که در صورت هدایت و حمایت درست میتواند در حل مسائل واقعی کشور نقشآفرین باشد.
دانشجوی دانشگاه تهران با بیان اینکه ارتباط دانشگاهها با صنعت «در ظاهر پررنگ و در عمل کماثر» است، گفت دانشجو پس از فراغت از تحصیل عملاً بدون تجربه وارد بازار کار میشود. فاصله میان دانشجو و تجربه حرفهای زمانی کم میشود که دانشگاهها پروژهمحور و مهارتگرا عمل کنند.
دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان، در گفتوگویی با اشاره به دغدغه اصلی دانشجویان کشور گفت مهمترین نگرانی نسل دانشگاهی امروز، آینده شغلی مبهم است؛ موضوعی که به باور او بسیاری از دانشجویان را پس از سالها تحصیل با سردرگمی و ناامیدی روبهرو میکند. باوفا تأکید کرد مزیت بزرگ دانشگاه فرهنگیان مشخص بودن مسیر شغلی از ابتدای ورود است.
این دانشجوی دکتری دانشگاه تهران گفت دانشجوی امروز نه تنها به مسائل علمی، بلکه به عدالت رویهای، حقوق دانشجویی و کیفیت حکمرانی حساس است؛ اما فشارهای اقتصادی و انفجار اطلاعات مسیر تمرکز را دشوار کرده است.
یک مدرس دانشگاه گفت: درحالی که دانشجوی امروز آگاه، هوشیار و توانمند است، دانشگاه هنوز نتوانسته فضایی فراهم کند که ظرفیتهای او دیده و شکوفا شود؛ نهادی که بهجای بازآفرینی آینده، همچنان در تکرار گذشته گرفتار مانده است.
دانشگاهها امروز همچنان با چالشهایی چون افت کیفیت آموزش، ضعف ارتباط با صنعت و بیتوجهی به مطالبات صنفی مواجهاند؛ چالشهایی که بهگفته نماینده تشکلهای دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، تنها زمانی برطرف میشود که مطالبهگری، حساسیت اجتماعی و روح «آتش به اختیار» دوباره به متن زندگی دانشجویی بازگردد و بیتفاوتی جای خود را به مسئولیتپذیری فعال بدهد.
ورود هوش مصنوعی به آموزش عالی، پرسشهای تازهای درباره اصالت علمی و اخلاق پژوهش برانگیخته است. یکی از استادان دانشگاه تأکید میکند: آینده نظام آموزشی زمانی پایدار خواهد ماند که دانشجویان و پژوهشگران در استفاده از فناوریهای نوین، صداقت علمی داشته باشند و اعلام شفاف منابع هوش مصنوعی را جدی بگیرند.
مولف کتاب «حقوق مشاغل سخت و زیانآور در ایران و اتحادیه اروپا» با بیان اینکه ایده این پژوهش از تجربههای میدانی در دستگاه قضایی شکل گرفته است، خواستار تقویت ارتباط میان دانشگاه و نهادهای اجرایی برای بهرهگیری عملی از پژوهشهای کاربردی شد.
پژوهشگر برگزیده جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی تأکید کرد که صنعت باید بیش از گذشته به دانشگاه اعتماد کند و حمایت از پژوهش و ترجمه منابع تخصصی را در اولویت قرار دهد. او همچنین در این گفتوگو پشتکار، علاقه و هدفمندی را سه اصل لازم برای موفقیت خود دانست.
برگزیده جشنواره کتاب سال دانشجویی در گفتگو با آنا مطرح کرد
برگزیده رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی در جشنواره کتاب سال دانشجویی معتقد است که نبود اعتماد کافی میان صنعت و دانشگاه، مانع اصلی استفاده از ظرفیتهای علمی کشور است.
یکی از پژوهشگران برگزیده جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی که از دانشجویان رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی دانشگاه صنعتی اصفهان است، از روند دو ساله نگارش کتاب تخصصی خود و چالشهای موجود در مسیر پژوهش سخن گفت. این پژوهشگر با تأکید بر فاصله محسوس میان دانشگاه و صنعت، ضرورت بازنگری در شیوههای تعریف پروژههای علمی و نقش دانشگاه در حل مسائل واقعی کشور را مورد توجه قرار داد.
در گفتوگو با مترجم اثر برگزیده جشنواره کتاب سال دانشجویی، اهمیت پژوهش بهعنوان یک سرمایهگذاری فکری بلندمدت و تعهدی به آینده علمی کشور مورد تأکید قرار گرفت. او با اشاره به تجربه ترجمه نخستین رفرنس جامع سمشناسی در ایران، از ضرورت بازتعریف معیارهای ارزشگذاری پژوهش، تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت و حمایت از تولید دانش مرجع سخن گفت؛ نگاهی که میتواند مسیر پژوهش دانشجویی را از رقابتهای سطحی به سوی اثرگذاری واقعی هدایت کند.
یک استاد ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر نقش فرهنگی و تربیتی قصهها گفت: داستانها نه صرفاً ابزار سرگرمی، بلکه بازتابی از باورها، ارزشها و نگرشهای جامعه هستند. وی افزود که تقسیمبندی قصهها به خوب و بد، مثبت و منفی، بدون درنظر گرفتن زمینه فرهنگی و تاریخی آنها نادرست است. این پژوهشگر معتقد است که قصههای کودکان، از دل فرهنگ انسانی برخاستهاند و بههمین دلیل، در هر سرزمین متناسب با نیازها و ارزشهای آن جامعه بازآفرینی میشوند.
دکترای علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر لزوم بازنگری در ساختار حمایتی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی، راهکارهایی برای تقویت ارتباط میان صنعت و دانشگاه ارائه کرد. او معتقد است بخش بزرگی از توان علمی کشور در قالب دانشجویان دکتری فعال است، اما نبود حمایتهای مالی، محدودیت مزایا برای دانشجویان شاغل و بیتوجهی به فعالیتهای پژوهشی موجب شده مسیر پیوند دانشگاه با صنعت دشوارتر شود.
نقشهراه موفقیت دانشجویان از نگاه یک پژوهشگر دانشگاه علومتحقیقات:
پرسشها درباره بهترین روشهای مطالعه و مدیریت زمان با نزدیک شده به ایام امتحانات دوباره پررنگ شده است. در چنین فضایی، یک پژوهشگر دانشگاه علومتحقیقات، نکاتی کلیدی برای موفقیت تحصیلی مطرح کرده که میتواند نقشهراهی عملی برای دانشجویان در طول ترم باشد.
رئیس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی و دبیر جشنواره کتاب سال دانشجویی، در مراسم اختتامیه سی و دومین دوره این جشنواره با اشاره به برنامههای گسترده جهاد دانشگاهی در حوزه کتاب و مطالعه، از رشد چشمگیر آثار رسیده به دبیرخانه خبر داد و جشنواره را یکی از معتبرترین رویدادهای علمی و فرهنگی کشور دانست.