ورود هوش مصنوعی به آموزش عالی، پرسشهای تازهای درباره اصالت علمی و اخلاق پژوهش برانگیخته است. یکی از استادان دانشگاه تأکید میکند: آینده نظام آموزشی زمانی پایدار خواهد ماند که دانشجویان و پژوهشگران در استفاده از فناوریهای نوین، صداقت علمی داشته باشند و اعلام شفاف منابع هوش مصنوعی را جدی بگیرند.
مولف کتاب «حقوق مشاغل سخت و زیانآور در ایران و اتحادیه اروپا» با بیان اینکه ایده این پژوهش از تجربههای میدانی در دستگاه قضایی شکل گرفته است، خواستار تقویت ارتباط میان دانشگاه و نهادهای اجرایی برای بهرهگیری عملی از پژوهشهای کاربردی شد.
پژوهشگر برگزیده جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی تأکید کرد که صنعت باید بیش از گذشته به دانشگاه اعتماد کند و حمایت از پژوهش و ترجمه منابع تخصصی را در اولویت قرار دهد. او همچنین در این گفتوگو پشتکار، علاقه و هدفمندی را سه اصل لازم برای موفقیت خود دانست.
برگزیده جشنواره کتاب سال دانشجویی در گفتگو با آنا مطرح کرد
برگزیده رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی در جشنواره کتاب سال دانشجویی معتقد است که نبود اعتماد کافی میان صنعت و دانشگاه، مانع اصلی استفاده از ظرفیتهای علمی کشور است.
یکی از پژوهشگران برگزیده جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی که از دانشجویان رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی دانشگاه صنعتی اصفهان است، از روند دو ساله نگارش کتاب تخصصی خود و چالشهای موجود در مسیر پژوهش سخن گفت. این پژوهشگر با تأکید بر فاصله محسوس میان دانشگاه و صنعت، ضرورت بازنگری در شیوههای تعریف پروژههای علمی و نقش دانشگاه در حل مسائل واقعی کشور را مورد توجه قرار داد.
در گفتوگو با مترجم اثر برگزیده جشنواره کتاب سال دانشجویی، اهمیت پژوهش بهعنوان یک سرمایهگذاری فکری بلندمدت و تعهدی به آینده علمی کشور مورد تأکید قرار گرفت. او با اشاره به تجربه ترجمه نخستین رفرنس جامع سمشناسی در ایران، از ضرورت بازتعریف معیارهای ارزشگذاری پژوهش، تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت و حمایت از تولید دانش مرجع سخن گفت؛ نگاهی که میتواند مسیر پژوهش دانشجویی را از رقابتهای سطحی به سوی اثرگذاری واقعی هدایت کند.
یک استاد ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر نقش فرهنگی و تربیتی قصهها گفت: داستانها نه صرفاً ابزار سرگرمی، بلکه بازتابی از باورها، ارزشها و نگرشهای جامعه هستند. وی افزود که تقسیمبندی قصهها به خوب و بد، مثبت و منفی، بدون درنظر گرفتن زمینه فرهنگی و تاریخی آنها نادرست است. این پژوهشگر معتقد است که قصههای کودکان، از دل فرهنگ انسانی برخاستهاند و بههمین دلیل، در هر سرزمین متناسب با نیازها و ارزشهای آن جامعه بازآفرینی میشوند.
دکترای علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر لزوم بازنگری در ساختار حمایتی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی، راهکارهایی برای تقویت ارتباط میان صنعت و دانشگاه ارائه کرد. او معتقد است بخش بزرگی از توان علمی کشور در قالب دانشجویان دکتری فعال است، اما نبود حمایتهای مالی، محدودیت مزایا برای دانشجویان شاغل و بیتوجهی به فعالیتهای پژوهشی موجب شده مسیر پیوند دانشگاه با صنعت دشوارتر شود.
نقشهراه موفقیت دانشجویان از نگاه یک پژوهشگر دانشگاه علومتحقیقات:
پرسشها درباره بهترین روشهای مطالعه و مدیریت زمان با نزدیک شده به ایام امتحانات دوباره پررنگ شده است. در چنین فضایی، یک پژوهشگر دانشگاه علومتحقیقات، نکاتی کلیدی برای موفقیت تحصیلی مطرح کرده که میتواند نقشهراهی عملی برای دانشجویان در طول ترم باشد.
رئیس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی و دبیر جشنواره کتاب سال دانشجویی، در مراسم اختتامیه سی و دومین دوره این جشنواره با اشاره به برنامههای گسترده جهاد دانشگاهی در حوزه کتاب و مطالعه، از رشد چشمگیر آثار رسیده به دبیرخانه خبر داد و جشنواره را یکی از معتبرترین رویدادهای علمی و فرهنگی کشور دانست.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در اختتامیه جشنواره کتاب سال دانشجویی:
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تأکید بر پیوند بنیادین آموزش و پژوهش، از سنت تبدیل پایاننامههای دکتری به کتاب، آغاز آموزش روشهای پژوهشی از دبستان و مقابله با فروش پایاننامهها سخن گفت.
در مراسم اختتامیه سیودومین جشنواره ملی «کتاب سال دانشجویی» که امروز در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت با تأکید بر پایین بودن سرانه مطالعه در کشور، خواستار تقویت اقدامهای فرهنگی در دانشگاهها شد و گفت تنها با گسترش فرهنگ کتابخوانی میتوان به سطح متوسط جهانی در مطالعه دست یافت.
داوری اردکانی در همایش مبانی علمی و فلسفی هوشمصنوعی:
استاد ممتاز دانشگاه تهران و عضو پیوسته فرهنگستان علوم با تأکید بر اینکه هوش مصنوعی بیش از یک ماشین اطلاعاتپرداز است، گفت: این پدیده میتواند منشأ آثار مفید و مضر باشد، اما در جهانی که میل به قهر و دشمنی بر دوستی غلبه دارد، قدرت ویرانگری بیشتری خواهد داشت. او هشدار داد که تکنولوژی، راه خود را میرود و به نیازهای مردمان کاری ندارد و بیم آن میرود که هوش مصنوعی پایان مسیر تکنولوژی باشد.
استاد دانشگاه فرهنگیان، علم شهروندی را نه تنها بهعنوان یک روش نوین پژوهشی، بلکه بهعنوان «ضرورتی بنیادین» برای پاسخگویی علم به نیازهای واقعی جامعه معرفی کرد و تأکید کرد: «در جهانی که علم باید خدمتگزار زندگی مردم باشد، مشارکت شهروندان گزینهای تزیینی نیست، بلکه ضرورتی اجتنابناپذیر است.»
استاد روانشناسی دانشگاه فرهنگیان گفت: معلمان و مشاوران آگاه نهتنها مفاهیم را منتقل میکنند، بلکه با درک ریشههای رفتاری افراد، میتوانند از بسیاری از آسیبهای تربیتی و روانی پیشگیری کنند.
وبسایت Eduaide بهعنوان یکی از ابزارهای نوآورانه در حوزه آموزش، توانسته فرآیند طراحی طرح درس و تولید محتوای آموزشی را متحول کند. این پلتفرم با بهرهگیری از هوش مصنوعی، به دانشجویان و معلمان کمک میکند تنها با چند کلیک، محتوایی دقیق، ساختارمند و قابل ارائه تولید کنند.
یکی از استادان دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر اهمیت شناخت عمیق از انسان و تفاوتهای فردی در فرایند آموزش و تربیت گفت: برای دستیابی به رشد متوازن جسمی، روانی و اخلاقی در نسل آینده، لازم است مربیان و معلمان ابتدا درک درستی از مفهوم انسان و ابعاد گوناگون شخصیت او داشته باشند.
برنامهریزی مکتوب و نظم روزانه، مسیر تحصیل را هموار میکند و میتواند کلید موفقیت دانشجویان در ترم جدید باشد. استاد دانشگاه فرهنگیان، معتقد است که مدیریت زمان، حضور فعال در کلاس و استفاده از تکنیکهای مطالعه مؤثر، از همان هفتههای اول ترم پایه علمی دانشجو را تقویت میکند. با برنامهریزی دقیق، دانشجویان میتوانند میان درس، کار و فعالیتهای شخصی تعادل برقرار کنند و استرس ناشی از حجم بالای مطالب را کاهش دهند.
به اعتقاد یک کارشناس هوش مصنوعی، ساختار حافظهمحور نظام آموزشی کشور موجب میشود دانشجویان به جای استفاده از هوش مصنوعی برای یادگیری عمیق و خلاق، از آن برای میانبر زدن در مسیر آموزش بهره ببرند. وی تأکید کرد که اصلاح شیوههای آموزشی و تمرکز بر پرورش تفکر تحلیلی، شرط بهرهگیری درست از فناوریهای نو است.
در عصر تحول دیجیتال و افزایش دغدغههای زیستمحیطی و سلامت عمومی، علم دیگر نمیتواند در حصار نهادهای رسمی باقی بماند. مشارکت مردمی در تولید دانش، به یکی از مهمترین رویکردهای علمی جهان تبدیل شده است. در همین رابطه یک پژوهشگر ارتباطات و رسانه، تأکید کرد: علم شهروندی یعنی بازگرداندن علم به مردم؛ یعنی این که شهروندان نهتنها شنونده، بلکه همکاران علمی باشند. این مدل، علم را از نخبگان به جامعه پیوند میزند.