دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1395 - 10:24

جانشین پلیس پیشگیری ناجا: رفتار بزه‌دیدگان در پیشگیری از جرم موثر است

جانشین پلیس پیشگیری ناجا با بیان اینکه رفتار بزه‌دیدگان در پیشگیری از جرم موثر است، گفت : در بسیاری از مواقع سهل انگاری، کوتاهی و یا رفتار ناصحیح مردم منجر به وقوع جرم و یا بزه‌دیدگی می‌شود.
کد خبر : 100262

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از پایگاه خبری پلیس، سردار مهدی معصوم بیگی در چهارمین جلسه هفته ناجا، پیشگیری از جرم را وظیفه همگانی دانست و اظهار کرد: کاهش جرم و پیشگیری از وقوع جرایم، به تنهایی از عهده یک دستگاه و یا سیستم عدالت کیفری بر نمی‌آید، لذا برای ایجاد جامعه امن همه باید مسئولیت پذیر باشند.


وی با اشاره به میزان ایفای نقشی که مردم و دستگاه‌ها در راستای پیشگیری از جرم بر عهده می‌گیرند، افزود: در این شرایط، جامعه از امنیت پایدار‌تری برخوردار خواهد بود و برای این کار باید تمامی ظرفیت‌ها فعال، هماهنگ و همسو شوند.


نقش بزه‌دیدگان در پیشگیری از جرم


جانشین پلیس پیشگیری ناجا بیان کرد: در وقوع جرم عوامل مختلفی دخیل است که یکی از آن‌ها «بزه‌دیدگان» هستند، در بسیاری از مواقع سهل انگاری، کوتاهی و یا رفتار ناصحیح مردم منجر به وقوع جرم و یا بزه دیدگی می‌شود.


معصوم بیگی ادامه داد: بزه دیدگی عمدتاً امری دفعی و یا اتفاقی نیست، مجرمان معمولاً برای ارتکاب جرم از نقاط ضعف و غفلت‌هایی که وجود دارد به عنوان فرصت بهره می‌برند، لذا مردم باید با اقدامات پیشگیرانه به گونه‌ای عمل کنند که فرصت‌ها را از مجرمان بگیرند.


این مقام مسئول تصریح کرد: بسیاری از مواقع مردم می‌توانند با هوشیاری و اقدامات پیشگیرانه که پلیس توصیه می‌کند، مجرمان را ناکام بگذارند، این به معنی ایفای نقش موثر و بازدارنده مردم در پیشگیری از تکمیل چرخه جرم است.


وی با بیان اینکه بزه دیده یکی از کنش گران جرم است، مطرح کرد: درصد قابل توجهی از جرایم را می‌توان با نقش دادن به افراد بزه دیده و افراد در معرض بزه، کنترل کرد.


جانشین پلیس پیشگیری ناجا در پایان، هفته ناجا را فرصتی استثنایی برای همراه کردن مردم و مسئول سازی برای پیشگیری از جرم دانست که این مهم با اهتمام مضاعفی در این هفته محقق خواهد شد


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته