«خوننگار»؛ نمایشی برای بروز احساسات پنهان/ تکخوانی زنان و نقض اصول فرهنگی!+ فیلم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، کنسرت-نمایش «خوننگار» نوشته محمد رحمانیان و کارگردانی مهیار علیزاده از ۲۳ شهریورماه در تالار وحدت به صحنه رفته است.
گروه بازیگران این اثر مسعود کرامتی، سوگل خلیق، سینا ساعی، ساغر رجبی، محمد ولیزادگان هستند.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «خوننگار- شعر زن است؛ یک راز، یک عشق، یک فاجعه. از زلزله و عشق خبر کس ندهد، آن لحظه خبر شوی که ویران شدهای …» این اثر به مخاطب این مطلب را منعکس میکند که زنان قربانی آن هستند که نمیتوانند عشق خود را بروز دهند و اغلب متهم خواهند شد. از این رو در «خون نگار» رابعه کشته میشود و رودکی کور میشود و...
الا ای باد شبگیری پیام من به دلبر بر
بگو آن ماه خوبان را که جان با دل برابر بر
بر اساس این گزارش، محمد رحمانیان از کارگردانان تئاتر است که با آثاری در زمینه موضوعات اجتماعی و سیاسی، شناخته میشود. رحمانیان در طول دوران فعالیتش، به دلیل برخی از آثارش که با انتقادات و حواشی روبهرو شدهاند، به چالشهای مختلفی برخورد کرد، او به دلیل ممانعت از اجرای نمایشی که به ساحت مقدس امام حسین (ع) توهین میکرد، مدتی به خارج از کشور رفت و پس از تغییر دولت به ایران بازگشت. او البته در ۱۶ دی ۱۳۹۷ به دلیل شکایت مطرح شده در پرونده «کنسرت-نمایش ترانههای قدیمی: پیکان جوانان» و به دلیل تکخوانی زن (هانا کامکار) در این نمایش بودهاست. در این احضار او به «تبلیغ علیه نظام» متهم شد.
اما حالا او در «خون نگار» با ترکیبی از بازیگران مختلف این بار یک راز و یک عشقی را روایت میکند که در آن ساغر رجبی از هنرمندان این تئاتر در بخشهایی به «تک خوانی» میپردازد، این اتفاق عجیب و برای اولین بار نیست اما این نخستین باری است که در بخشی نسبتا طولانی بازیگر زن به خواندن (تک خوان) ایفای نقش میکند. این اقدام او در صحنه تئاتر با واکنشهای مختلفی از سوی تماشاگران و منتقدان روبهرو شد.
نکته اینجاست که درباره «تکخوانی زنان» همواره در ادوار مختلف، وزارت ارشاد برداشتها و واکنشهای مختلفی از سوی وزرای حاضر در ساختمان بهارستان را منعکس کرده؛ مثلا زمانی در دوران وزارت «علی جنتی» در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی او گفت: «طبق نظر مراجع اگر صدای تکخوانها موجب مفسده نباشد ایرادی ندارد و برخی از مراجع در این باره چنین نظری دارند.»
در زمانی هم «سیدعباس صالحی» وزیر ارشاد در برنامهای حضور داشت که انتقادهایی را در این راستا(تک خوانی) همراه داشت، اما او در صفحه شخصی خود در فضای مجازی در پاسخ نوشت: «جز صدای جمع خوانی به من نمیرسید. به دوستانم گفتهام قانون و شریعت معیار است.»

هرچند اغلب بررسیهایی درباره برپایی کنسرت یا تئاترها در مجموعهها صورت میگیرد، اما این نکته قابل توجه است که چطور به رحمانیان برای این بخش تذکری داده نشده است!
برخی از مراجع تقلید بر این باورند که اگر صدای زن موجب تحریک شهوت و فساد باشد، جایز نیست. در ادامه به برخی از نظرات علما میپردازیم.
تک خوانی خانمها در مقابل آقایان
حکم تک خوانی بانوان اعم از صوت قرآن و سرود در معرض نامحرم چیست؟
امام خمینی (ره): حکم، دائر مدار وجود مفسده و عدم آن است. (اگر موجب گناه وحرام شود جایز نیست)استفتائات، ج3، ص 273، س 59
آیت الله بهجت (ره): اگر موجب تهییج شهوت باشد جایز نیست و چون نوعاً(غالبا) در معرضیت آن است ،اجتناب شود. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
آیت الله تبریزی: قرآن خواندن زن و نیز خواندن سرود- در صورتیکه غنا نبوده و مشتمل بر موسیقی لهوی هم نباشد- فی نفسه مانعی ندارد لکن اگر موجب جلب نظر نامحرم و موجب تحریک شهوت باشد جایز نیست. والله العالم. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
آیت الله خامنهای: اگر موجب ریبه و فساد است و جلب توجه نامحرم می کند جایز نیست.
خواندن زن در مجامع مختلط زن و مرد چه حکمی دارد؟
اگرچه صدای زن نامحرم نیست و خوانندگی زن فی نفسه منع شرعی ندارد، ولی هر گاه نفس خواندن با وضع خاص خواننده یا مضمون اشعاری که خوانده می شود به گونه ای باشد که موجب برانگیختن شهوت است، استماع صوت زن برای غیرشوهر او حرام است.
آیت الله سیستانی: اگر خوف ابتلا به حرام نباشد جایز است ولی جایز نیست صدای خود را به نحوی زیبا و نازک کند که معمولاً موجب تحریک شهوت باشد.
آیت الله صافی گلپایگانی: مستلزم فساد است و جائز نیست. والله العالم
در ادامه فیلمی از کنسرت-نمایش «خوننگار» نوشته محمد رحمانیان منتشر میشود؛
انتهای پیام/


