دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

وداع باشکوه ایران با عباس کیارستمی + تصاویر

مراسم تشییع عباس کیارستمی کارگردان نامی سینمای ایران برگزار شد.
کد خبر : 100228

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، این مراسم با حضور جمعیت بسیار زیاد مردم، هنرمندان و مسئولان در خیابان حجاب تهران، از مقابل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.



کیارستمی فقط یک فیلم‌ساز نیست


در ابتدای این مراسم و پس از قرائت آیاتی از قرآن مجید توسط مرتضی یراق‌بافان، پرویز پرستویی که اجرای مراسم را برعهده داشت، گفت: به نام خدای خالق زیبایی‌ها، به نام خدای خالق دوستی‌ها و به نام خدای خالق خانه دوستی‌ها. دوستان عزیز و گرامی، هنرمندان، هنردوستان و خانواده محترم عباس کیارستمی، ما امروز اینجا گرد هم آمده‌ایم تا بدرقه کنیم عزیزی را که سال‌های سال برای ما خاطرات زیادی را به جا گذاشت. هنرمندی که نزدیک به نیم‌قرن آثار او امروز میراث گرانبهای سینمای ماست.


وی افزود: کیارستمی فقط یک فیلم‌ساز نیست، فقط یک شاعر نیست، فقط یک عکاس نیست، کیارستمی همه اینها هست ولی فقط همه اینها نیست. کیارستمی یعنی هنر متعالی سرزمین پهناور ایران.


پرستویی ادامه داد: اجازه بدهید در ابتدای مراسم بدرقه کیارستمی از مرتضی یراق‌بافان تشکر کنم و از یکی از هم‌نسلان او، ابراهیم حقیقی بخواهم چند کلامی با ما صحبت کند.


حقیقی: او برای سینمای جهان الفبای جدیدی طراحی کرد


ابراهیم حقیقی بیان کرد: حرف زدن درباره دوستی که 45 سال قبل همکاری با او آغاز شد و به دوستی‌های عمیق رسید سخت است. تسلیت خودم را به همه ملت هنردوست عرض می‌کنم. در دوره‌ای که تمام فیلم‌ها سرشار از صحنه‌های تلخ بود عباس کیارستمی به ما یاد داد فیلم می‌تواند سرشار از زندگی باشد.


حقیقی ادامه داد: عده‌ای می‌گویند همه او را نمی‌شناسند، مگر همه دنیا تمام معماران بزرگ را می‌شناسند؟ افرادی مثل کیارستمی هنر جهان را تکان می‌دهند. او برای سینمای جهان الفبای جدیدی طراحی کرد.


در ادامه پرستویی گفت: گفتیم که عباس کیارستمی را امروز بدرقه می‌کنیم، اما در حقیقت هرگز او را بدرقه نمی‌کنیم. امروز برای ما بهانه‌ای است تا یکبار دیگر او را به یاد آوریم. مردم ما هیچ‌وقت هیچ هنرمندی را فراموش نمی‌کنند. هنرمند همیشه میزبان دل مردم خواهد بود. هنرمندی مثل کیارستمی را باد هرگز نخواهد برد.


پرستویی افزود: او که در آثارش مفهوم جاودانگی را بیان می‌کرد، هرگز پایان نمی‌پذیرد. برای عباس کیارستمی امروز آغازی دیگر است. آغازی که پایانی نیست. او امروز آغازگر راهی است به سوی جهانی بی‌پایان و ما امروز آمده‌ایم آغاز دیگر او را به نظاره بنشینیم.


صمدیان: روزگار غریبی است


در این مراسم که اجرای آن برعهده‌ پرویز پرستویی بود، سیف‌الله صمدیان گفت: روزگار غریبی است. من نمی‌توانم خاطرات سه دهه را در مدت کمی بازگو کنم. در این مدت فایل تصویری از کیارستمی در فضای مجازی پخش شد که مصاحبه وی بود و در آنجا از او پرسیده شده بود که دوست داری کدامیک از آثاری هنری شما ماندگار شود؟ و او در جواب گفته بود اگر قرار است آثارم ماندگار شود ترجیح می‌دهم خود ماندگار شوم. من احساس می‌کنم که او با این حرف می‌خواست بگوید که دوست دارد دلش مانا باشد و این حرف طبیعتا از جایی می‌آید که عشقش به کار را تداعی می‌کند. جایی خواندم که کیارستمی کسی است که در 24 ساعت زندگی‌اش 20 ساعت کار می‌کند. او عطش کار داشت.


صمدیان در بخشی از سخنانش به صحبت‌های کیارستمی درباره سینمای ایران اشاره و خاطرنشان کرد: سینمای ایران معدن و جایی است که انگار خون سینما در رگ سینمایی‌ها و ایرانی‌ها جریان دارد. اگر بپرسند چه آرزویی داری، آرزویم این است که دوباره سر کلاس سینما برگردم و دوباره از اول شروع به یادگیری‌اش کنم.


سینمایی که پیش از او وجود نداشت


در ادامه پرستویی بیان کرد: بیش از او نیز هنر ایران‌زمین به افتخارات زیادی دست یافته بود اما سینمای جهان با عباس کیارستمی دگرگون شد. او طعم و مزه‌ای از سینما را به جهانیان چشاند که پیش از آن کسی نچشیده بود. ما امروز آمده‌ایم که شکرگزار این استقبال باشیم و اینک رفیق هزارساله او از راه دور همراه ماست. دعوت می‌کنم از شما که به صدای آیدین آغداشلو گوش فرادهید.


پس از آن صدای ضبط‌شده آیدین آغداشلو که درباره کیارستمی صحبت کرده بود، پخش شد.


آغداشلو در ابتدای سخنانش گفت: کیارستمی یک هنرمند ساده نبود. او در دو وجه در سینما موثر بود‌ و حاصل آثارش بدون هیچ سفارشی به صورت آینه‌ای درآمد از آنچه از عمرش گذشته بود. کیارستمی فقط فیلم نبود. او سینما ساخت، سینمایی که پیش از او وجود نداشت و این امتیازی است که کمتر نصیب هنرمندی می‌شود.


ایوبی: امروز را تاریخ به یاد خواهد داشت


حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی نیز در این مراسم گفت: امروز را تاریخ به یاد خواهد داشت و هرگز فراموش نخواهد کرد. امروز روز وداع با روشنایی نیست، دریچه‌ روشنایی پنجره‌ای به بیرون. امروز مرد‌ آرام و بی‌ادعای فرهنگ و تمدن کهن دفتر دیوانش را به سادگی برمی‌چیند و می‌رود. او که همه دیده بود و چشم، چشم از جهان فرو می‌بندد، می‌رود آرام و بی‌صدا در جهانی جهانی شده، مردی از سرزمین خورشید برآمده از لابه‌لای هزاران دفتر دیوان به پشتوانه تمدنی همیشه پرستشگاه یزدان. از دل سازها و آوازهای ایرانی مردی از جنس روشنایی برخاست و به تماشا خواند انسان را، فرا خواند بشریت را، به تماشای خود گمشده‌اش و شمس‌گونه فریاد برآورد که به تماشا می‌روید و تماشا می‌خواهید، بیا اندر درون من تماشا کن و چه دیده‌ها که گشود و چه چشم‌ها که بینا شد و این آینه بی‌زنگار زلال، شد جام جهان‌نمای روزگار تاریکی‌ها، پرده‌هایی از آدمیت، نغمه‌هایی از آوای گم‌شده انسانیت. این است رمز جهانی شدن ساکن شماره 3 کوچه سارا در چیذر کوچک و زیبا.


امروز روز وداع نیست


وی ادامه داد: آری بی‌رنگ و لامکان، آزاد از بند زنجیر زمان، آینه‌ای تمام قد برای آدمیان، در سوگ آینه اما باید زلال و صاف بود، چشم‌هایی که ندیدند، گوش‌هایی که نشنیدند، امیدوارم امروز زنگارها را از دل بشویند، دریچه دل بگشایند به سوی روشنایی، تا بکشند طعم شیرین گیلاس را و اگر چنین کنند خواهند دید آینه‌های دیگری ایستاده‌اند همچنان تا جلوه‌ای باشند از نور مردمان دیارمان، بیایید امروز را روز عزا ننامیم، امروز روز وداع نیست، روز بزم خداست، روز دف و سرناست، کیارستمی می‌رود اما این تماشا پایان نمی‌پذیرد.


رئیس سازمان سینمایی سخنانش را با این شعر ادامه داد: رفتی از دیده و دل غرق تماشاست هنوز/ عکس روی تو در آینه پیداست هنوز. مبارک باد می‌گویم به خاندان کیارستمی، به بهمن و احمد. این جاودانگی را. بر زمینی که نشان از کف پای تو بود/ سال‌ها سجده صاحب‌نظران خواهد بود.


فروزش: او هنگامه زمان بود


پس از ایوبی، ابراهیم فروزش که رفیق سال‌های دور کیارستمی بود بیان کرد: غم و اندوه از دست دادن او واقعا طاقت‌فرساست. وقتی درمی‌یابی که دیگر نیست. عزیزی از دست داده‌ای که نبودش جبران‌ناپذیر است، اما وقتی این تجلیل و احترام را می‌بینی تسلی می‌یابی که تنها نیستی.


فروزش در ادامه گفت: او پایه‌گذار سینمای کودک و نوجوان در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان بود. من در سفرهایش و روزهایی که به دنبال پیدا کردن لوکیشنی مناسب همراهش بودم می‌دیدم که با چه وسواسی انتخاب می‌کرد. ذهنیت خلاق و ذکاوت و هوشمندی‌اش باعث می‌شد آثارش را خلاقانه به تصویر بکشد. کیارستمی باعث شد جهان بیشتر سینمای ایران را بشناسد.


وی افزود: او با جوایز بزرگی که از جشنواره‌های معتبر دنیا به ارمغان آورده موجب اعتلای سینمای ایران است. او افتخار سینمای ایران بود. یادش گرامی و سفر نابهنگامش را بگذارید تاسف نخوریم، زیرا او هنگامه زمان بود.


فرهادی: آقای کیارستمی نازنین، سپاسگزارم که دل نبریدید از این خاک، با همه سنگ‌اندازی‌های سفره‌لیسان سیاست


در ادامه این مراسم اصغر فرهادی ضمن سپاسگزاری از عموم مردم که در هوای گرم برای بدرقه زنده‌یاد عباس کیارستمی به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آمده بودند، گفت: آقای کیارستمی نازنین سلام، باورم نمی‌شود چند هفته پس از آخرین دیدارمان امروز در میان این جمع ایستاده‌ام تا به بهانه سفر بی‌بازگشت‌تان این جملات را به زبان بیاورم. این روزها درباره شما بسیار گفته‌اند و گفته‌ایم، هرچند دیر، بسیار دیر، اما من امروز اینجا ایستاده‌ام تا صمیمانه از شما سپاسگزاری کنم.


این کارگردان سینما اعلام کرد: از شما سپاسگزارم که نام این سرزمین را در جهان به نامی پراحترام و دلنشین بازگرداندید. سپاسگزارم که دل نبریدید از این خاک، با همه نادیده گرفتن‌ها، قدرنشناسی‌ها و سنگ‌اندازی‌های سفره‌لیسان سیاست. از شما سپاسگزارم که راه ناهموار و سنگلاخ جهانی کردن سینمای این مرز و بوم را بردبارانه هموار کردید که اگر امروز کنجکاوی و اشتیاقی برای دیدن آثار ایرانی در بیرون از این مرزها است، وامدار گام‌هایی است که در آن دوران سخت برداشتید. سپاسگزارم که بیش از شمارگان فیلم‌ها، شعرها و عکس‌های‌تان در گوشه جهان تشنه‌گان فراگیری را گرد خود جمع‌ کردید، نه فقط برای آموختن به آنها، بلکه بالاتر از آن برای دلگرم‌ کردن‌شان به اینکه می‌توانند در هر شرایطی با اندک امکانی رویاهایشان را به تصویر بکشند. سپاسگزارم نه به این خاطر که زیبایی‌های جهان را دیدید، بلکه چون جهان را زیبا می‌دیدید. از شما سپاسگزارم که دوری از هیاهو را آموختید و در دایره فروتنی فرونلغزیدید. من از شما سپاسگزارم به خاطر همه زحمات‌شان و زحمت آخر، رساندن یک پیغام، آقای کیارستمی عزیزم تو اگر در تپش باد خدا را دیدی، همت کن و بگو ماهی‌ها حوض‌شان بی‌آب است.


شایگان: او فرزند اصیل این آب و خاک بود


در ادامه داریوش شایگان بیان کرد: در مقابل این همه نخبگان سینمایی که امروز گرد آمده‌اند، من صلاحیت صحبت کردن ندارم.


وی افزود: بیش از 10 سال پیش برحسب اتفاق من و کیارستمی در ایتالیا به مناسبت فستیوالی یک هفته در هتلی اقامت داشتیم و من توانستم با او آشنا شوم. طی این یک هفته فهمیدم کسی که باید شنونده باشد من هستم و باید گویندگی را به او بسپارم. حس کردم او چیزهایی می‌بیند که من یا نمی‌دیدم یا توجهی به آنها نداشتم و فهمیدم در وجود او جوهری وجود دارد که بسیار ارزشمند است.


وی ادامه داد: او فرزند اصیل این آب و خاک بود. او دنیا را از درون خود می‌دید و با بصیرت و ابزار تجربه اسرار طبیعت را کشف می‌کرد. جوهر وجودش از طریق نگاهش به بیرون ساطع می‌شد. عباس چیزها را نمی‌دید بلکه رادیوگرافی می‌کرد.


شایگان در ادامه با اشاره به صحبت‌هایش با محمد احصایی گفت: دیروز با محمد احصایی عزیز درباره کیارستمی صحبت می‌کردیم، او نیز معتقد بود عباس دنیا را با چشم دل می‌دید و از همین روست که فیلم‌های کیارستمی نیز پر است از سکوت و انسان‌ها.


وی ادامه داد: تاثیر عجیب عباس در جهان به دلیل همین حساسیت شاعرانه‌اش بود. یکی دیگر از صفات عباس کیارستمی فروتنی بود. او با وجود شهرت و آوازه‌اش هرگز خود را نباخت و این شهرت را بردبارانه تحمل کرد.


پس از آن مسعود کیمیایی نیز ضمن بیان اینکه حال خوشی ندارد، گفت: حرف زیادی برای گفتن ندارم فقط می‌توانم بگویم عباس کیارستمی آنقدر ماندگاری دارد که نتیجه آثارش تا مدتی طولانی باقی خواهد ماند.


این حضور مردم خیلی به او می‌چسبد


در پایان احمد کیارستمی به نمایندگی از خانواده گفت: از ستاد بدرقه تشکر می‌کنم به خاطر برنامه‌ریزی خوبی که انجام دادند. از آقای میرکریمی، خانم بنی‌اعتماد و آقای صمدیان و همچنین خانه سینما و به ویژه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سپاسگزارم.


وی ادامه داد: همچنین از برادرم بهمن تشکر می‌کنم که در تمام این سال‌ها و در روزهای بیماری در کنار پدر بود و با توجه به شرایط پیش آمده در آینده نیز بخشی از کارها را باید انجام دهد.


احمد کیارستمی اظهار کرد: در تمام این سال‌ها ندیدم که پدرم از چیزی گله کند ولی چند سال پیش زمانی که برایش بزرگداشتی برگزار کردند، گفت: «این همه جایزه و جشنواره در دنیا به جای خود، اما این اتفاقات در خانه خود آدم چیز دیگری است.» الان می‌دانم که این حضور مردم خیلی به او می‌چسبد.


پس از پایان صحبت‌های احمد کیارستمی، پرستویی اعلام کرد که تشییع توسط دستیاران کارگردان انجام می‌شود تا بتوانند حق شاگردی را به جا بیاورند.


وی گفت: چه خوش است که سال‌ها نماز رفتگان سینما توسط مرد روزهای سخت این کشور حجت‌الاسلام دعایی خوانده می‌شود. آقای دعایی، دعای ما را برای همه نمازها پذیرا باشید.


پس از اقامه نماز پیکر عباس کیارستمی راهی مزار او در ترک‌مزرعه لواسان شد.



از دیگر حاضران در این مراسم می‌توان به حسین فریدون، علیرضا تابش، احمد مسجدجامعی، محمود دولت آبادی، بهمن فرمان آرا، آتیلا پسیانی، شادمهر راستین، جلیل اکبری صحت، مریم بوبانی، حبیب رضایی، همایون اسعدیان، حسن پورشیرازی، مرضیه وفامهر، امیر اثباتی، محمدرضا کریمی صارمی، جعفر پناهی، مازیار میری، فرهاد اصلانی، سید رضا میرکریمی، ابراهیم مختاری، رهبر قنبری، داریوش فرهنگ، منوچهر شاهسواری، رضا بنفشه خواه، شهرام مکری، جواد مجابی، محمدعلی سجادی، آناهید آباد، تورج اصلانی، نرگس آبیار، محمد حسین قاسمی، سیروس ابراهیم زاده، امین تارخ، محمدرضا دلپاک، رخشان بنی‌اعتماد، مجید مظفری، فریبرز عرب نیا، امیر جعفری، سهیل محمودی، ریما رامین فر، آنا نعمتی، نفیسه روشن، بابک حمیدیان، لاله اسکندری، ستاره اسکندری، علی مصفا، تونی زرین دست، عبدالحسین مختاباد، شهرام ناظری، آهو خردمند، نوید محمدزاده، مینا ساداتی، هومن سیدی و سحر دولتشاهی اشاره کرد.



ترک‌مزرعه لواسان


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته