ترافیک تهران؛ مسئله‌ای فراتر از گزارش و وعده دستگاه‌های مسئول

ترافیک تهران؛ مسئله‌ای فراتر از گزارش و وعده دستگاه‌های مسئول
ترافیک تهران که هر سال با آغاز مدارس و دانشگاه‌ها شدت می‌گیرند، معضلی است که گذشت زمان و ارائه آمارها هیچ تاثیری در رفع مشکلات آن نداشته است. حل این بحران تنها با فرهنگ‌سازی، تقویت حمل و نقل عمومی کشور و همکاری همه دستگاه‌ها امکان پذیر است؛ اقدامی که فراتر از گزارش‌های سالانه و وعده‌های تکراری می‌باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، با آغاز ۶ ماهه دوم سال، بار دیگر خیابان‌های تهران شاهد شلوغی و تراکم ترافیکی همیشگی شدند؛ موضوعی که هر ساله به معصل جدی شهروندان تبدیل می‌شود.

قابل ذکر است که محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به افزایش ناوگان در سال جدید و استقرار جرثقیل ها اشاره کرد و خبر داد: تا امروز به نسبت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد ترافیک معابر نسبت به موعد مقرر در سال گذشته کاهش داشته است. 

سردار ابوالفضل موسوی‌پور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در یک برنامه تلویزیونی به تشریح اقدامات پلیس برای مدیریت این شرایط پرداخت و برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای کاهش بار ترافیکی پایتخت را تشریح کرد.

۲۹۹ مدرسه در عامل تشدید ترافیک در معابر شهری تهران

سردار موسوی‌پور، یکی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد گره‌های ترافیکی را استقرار مدارس در حاشیه معابر اصلی و تجمیع مراکز آموزشی در نقاطی که ظرفیت هندسی معابر پاسخگوی حجم مراجعات آن نیست، دانست.  

وی در این باره به نمونه‌هایی در مناطق ۳ و ۴ تهران اشاره و تأکید کرد: در این محدوده‌ها والدین برای رساندن فرزندانشان به مدرسه مجبور به توقف‌های کوتاه در خیابان‌ها می‌شوند که همین توقف‌ها، ترافیک سنگین ایجاد می‌کند.

بر اساس اظهارات رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، پلیس برای مدیریت این وضعیت ۲۹۹ مدرسه مهم و ۶۰ گلوگاه پرترافیک را شناسایی و در روز اول مهر نیرو‌های خود را به‌طور کامل در این نقاط مستقر کرد.

امداد خودرو و جرثقیل‌های آماده‌باش

ترافیک تنها ناشی از مدارس نیست؛ خودرو‌های خراب و تصادف‌های کوچک نیز سهم زیادی در قفل شدن معابر دارند. به همین دلیل، پلیس راهور با همکاری امداد خودرو و شهرداری تهران اقدام به استقرار ۵۰ دستگاه امداد خودرو و ۶ جرثقیل سنگین در بزرگراه‌ها کرده است. علاوه بر این، ۲۰ دستگاه جرثقیل سبک نیز در نقاط پرخطر مستقر شدند تا خودرو‌های خراب را در کمترین زمان ممکن از مسیر کنار بکشند.

عصر‌های سنگین و معضل شمال تهران

یکی دیگر از محور‌های سخنان رئیس پلیس راهور، ترافیک عصرگاهی بود. موسوی‌پور توضیح داد که در نیمه دوم سال، به دلیل فشردگی سفر‌ها و کوتاه شدن روز، بعدازظهر‌ها سنگین‌تر می‌شود.

موسوی پور: بیشترین مشکل ترافیک تهران در مناطق ۱، ۳ و ۶ است، جایی که شرکت‌های خصوصی و نبود محدودیت‌های طرح ترافیک باعث انباشت خودرو‌ها می‌شود.  

به گفته وی، خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف بزرگراه‌های آفریقا، مدرس، میرداماد و حقانی در ساعات عصرگاهی به پارکینگ‌های بزرگ تبدیل می‌شوند و این حجم خودرو در نهایت به گره‌های همیشگی پل‌های فجر، میدان ونک و تقاطع حقانی ختم می‌شود.

موسوی‌پور راهکار بلندمدت را ایجاد تونل میان بزرگراه مدرس – حقانی به سمت غرب و اتصال آن به چمران و اشرفی اصفهانی دانست؛ پروژه‌ای که به گفته او، می‌تواند بسیاری از مشکلات این کریدور پرتردد را برطرف کند.

موتور‌های سنگین، امسال ۵ فوتی برجای گذاشته‌اند

موضوع موتورسیکلت‌های سنگین هم در این برنامه مطرح شد. سردار موسوی‌پور تأکید کرد که این وسایل فاقد پلاک بوده و ترددشان در سطح شهر ممنوع است.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: در نیمه نخست امسال ۳۸ دستگاه موتورسیکلت سنگین توقیف شد، اما متأسفانه چهار تصادف با این وسایل رخ داد که پنج فوتی بر جای گذاشت.  

وی موتورسیکلت‌های سنگین را وسیله‌ای ناایمن خواند و افزود که پلیس به‌طور ویژه در تعطیلات و روز‌های جمعه برای جلوگیری از تردد آنها مستقر می‌شود، اما متاسفانه همچنان این وسایل نقلیه غیرمجاز در سطح شهر تردد می‌کنند.  

خودرو‌های رهاشده زیر ذره‌بین پلیس

یکی دیگر از مشکلات ترافیکی، خودرو‌های رهاشده در سطح معابر است. رئیس پلیس راهور هشدار داد: مالکان این خودرو‌ها تنها یک هفته فرصت دارند وسایل خود را منتقل کنند، در غیر این صورت با جرثقیل به پارکینگ منتقل خواهند شد.

هوشمندسازی در برابر تخلفات ساکن

موسوی‌پور در بخش دیگری از سخنانش به موضوع پارک غیرمجاز در محل‌های ویژه جانبازان و معلولان اشاره کرد و گفت: با افزایش حجم سفر‌های روزانه به ۲۱ میلیون نفر، دیگر امکان برخورد سنتی با تخلفات ساکن وجود ندارد.

به همین منظور، پلیس راهور ۱۴۵ سامانه هوشمند را در اختیار شهرداری تهران قرار داده است که پس از تأیید فنی، قرار است تخلفات ساکن به‌صورت سیستمی ثبت و پیگیری شود.

ترافیک تهران؛ معضلی فراتر از اقدامات مقطعی و گزارش‌های سالانه

آنچه از سخنان رئیس پلیس راهور تهران بزرگ برمی‌آید، تلاش برای مدیریت مقطعی ترافیک مهرماه از طریق آماده‌باش نیرو‌ها و استقرار تجهیزات امدادی است؛ اما ریشه بسیاری از مشکلات ترافیکی تهران همچنان در ساختار شهری و کمبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل و عدم فرهنگ‌سازی نهفته است.  

راهکار‌هایی همچون توسعه تونل‌ها، محدودیت‌های هوشمند تردد و برخورد قاطع با تخلفات می‌توانند در بلندمدت بخشی از بار این معضل قدیمی را کاهش دهند. با این حال، تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که ارائه آمار و برنامه‌های مقطعی به تنهایی قادر به حل معضل ترافیک تهران نیست. برون‌رفت از این وضعیت نیازمند عزم جدی و هماهنگی همه دستگاه‌ها، از مدیریت شهری گرفته تا دولت و نهادهای خدماتی است؛ اقدامی که فراتر از گزارش‌های سالانه و وعده‌های تکراری می‌باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا